RECENZIA Halo 5 Guardians: Trvalo to, ale výsledok je tu a poteší vás!

Halo 5 Recenzia

Tieto dni sú naozaj bohaté na hry a aj v redakcii sme mali chvíľu dilemu, či sa vrhneme najprv na Assassin’s Creed Syndicate, Halo 5 alebo Need for Speed, ktoré je od dnešného dňa dostupné v EA Access. No pretože sme Xboxeri, je viacmenej našou povinnosťou brať do úvahy exkluzivity a tou je práve Halo 5, ktoré vyšlo v utorok. Dilema však spôsobila, že sme si hru objednali tak-povediac na poslednú chvíľu, ale stálo to za to. Totiž, okrem hry sme dostali aj predobjednávkový bonus v podobe DLC a zeleného trička vo veľkosti XL, na ktorom je maska Master Chiefa a logo hry. Ku hre som si pripravil aj menší unboxing, v ktorom uvidíte, že okrem hry sa v balení nachádza aj reklamný leták (na upravené ovládače a slúchadlá) a Xbox Live Gold na 14 dní, čo je príjemný bonus. Zároveň ním Microsoft dodržuje tradíciu, už k Master Chief kolekcii ste totiž dostali 2-denný Gold.

SINGLEPLAYER

A keď som už spomenul Chiefa, poďme sa rovno vrhnúť na hru. Vôbec poprvýkrát v histórii hlavných dielov sa stretneme s dvomi hlavnými postavami. Tou prvou je už legendárny Master Chief, bez ktorého by sme si nemohli predstaviť asi žiadne pokračovanie príbehu Halo. Lenže v najnovšom dieli je situácia inakšia ako doteraz a Spartan-117 sa stáva štvancom, po ktorom pátra UNSC a tím vedený druhou hlavnou postavou, ktorou je Spartan Locke. Paradoxne zaňho budete hrať oveľa dlhšie ako za Master Chiefa, čo môže skalným fanúšikom série prekážať. Na druhú stranu Microsoft vynahrádza jeho nedostatočnú prítomnosť v príbehu tým, že práve v tých pár misiách, kde hráte za Chiefa, vám dajú odpoveď na väčšinu otázok a pod jeho taktovkou sa tiež odohrá veľa dôležitých momentov – vrátane toho najdôležitejšieho. Ale nebudem veľmi spoilovať, nechcem vám pokaziť zážitok z príbehu. Naznačím však, že v príbehu Halo 5 sa vojna medzi ľudstvom a Covenantmi blíži k svojmu koncu. Čiastočne preto, lebo časť z nich už vojna nebaví a čiastočne preto, lebo nepriateľ nášho nepriateľa je náš priateľ. Čo v tomto prípade predstavuje stelesnenú umelú inteligenciu Forerunner na čele s… niekým, o kom by ste to vážne nepovedali!

Halo 5 Guardians

Dôležitú rolu v hre zohráva Cortana, avšak už nie je v pozícii asistenta ako v predošlých dieloch a vo Windows 10. Namiesto toho, aby skutočne zomrela (ako to bolo vyjadrené v Halo 4), sa totiž stala silnejšou a samostatnejšou, než kedy predtým a chce nastoliť poriadok a mier vo vesmíre. Preto začala prebúdzať Guardianov, čo sú tie obrovské, zhruba kilometer vysoké monštrá, ktoré majú chrániť všetko živé vo vesmíre a majú zabraňovať, aby sa páchalo zlo. Vzhľadom k tomu, že sa Master Chief neozýval, UNSC začala okamžite konšpirovať, že jej v tom pomáha Master Chief a preto bol do akcie vyslaný Spartan Locke a jeho tím, ktorý sa ukáže ako veľmi užitočný. Totiž, nielen, že vám pomáha pri hraní, ale ak sa náhodou stane, že je vaše zdravie na nule, vedia vás oživiť. Ak vás ale náhodou prešlo vozidlo (alebo ste v ňom vybuchli), prípadne vás nepriateľ odstrelil raketometom, potom musíte opakovať hru od posledného checkpointu. V prvých leveloch to samozrejme problém nie je, ale ku koncu už môžete rátať s tým, že vás párkrát zabijú. Mimochodom, svoj tím má aj Master Chief a tímy sú s vami aj keď hráte singleplayer. Ak by ste sa ale dali nahovoriť na kooperatívny mód, tak môžete hrať ako partia štyroch hráčov. Ani AI však nie je hlúpa a Halo 5 ukazuje jej plný potenciál na next-gene, kde aj spoluhráči ovládaní Xboxom vedia, čo majú robiť.

Hlúpi nie sú samozrejme ani nepriatelia. Dokonca by sa dalo povedať, že sú až príliš inteligentní, pretože ovládajú plynulú angličtinu aj keď to nie je ich natívny jazyk. Ten budete v hre občas počuť, najmä teda keď sa ocitnete priamo na domovskej planéte Covenantov, Sanghelios, ktorá je spracovaná zaujímavo. Samotný level sa odohráva v kamennej oblasti blízko pobrežia a nemôžem sa zbaviť pocitu, že podobné prostredie som už videl pár týždňov dozadu pri hraní bety Star Wars Battlefront. Tam však nebolo more a na ňom neboli žiadne ďalšie stavby, o ktorých som mal chvíľu pocit, že ide o ropné vrty. Mýlil som sa, je to mesto Covenantov. Okrem toho sa pozrieme na planétu Meridian, ktorej vládne guvernér (AI) a nakoniec sa pozriete aj na Genesis, mierumilovne vyzerajúcu planétu, ktorá ale patrí Forerunnerom a tí ju nechcú dať nikomu, zvlášť nie ľuďom, ktorí „napáchali zverstvá a narušili tak dovtedajší pokoj vo vesmíre). Forerunneri sú mimochodom vaši hlavní nepriatelia a budete ich ničiť v podstatne väčšej miere, než Covenantov, ktorí boli vašimi hlavnými protivníkmi v predošlých dieloch.

Halo 5 Guardians

Ich zabíjanie je podstatne jednoduchšie a to vďaka novému systému strielania, ktorý sa teraz podobá na Call of Duty a Battlefield, takže už nemusíte pol hodinu dumať nad tým, čo spraví ktoré tlačidlo na vašom gamepade. Navyše, ako bonus k lepšiemu ovládaniu už viete zameriavať so všetkými zbraňami a nie len s niektorými, ako to bolo pri predošlých dieloch, kde si musel človek pamätať, ktoré zbrane podporujú toto precíznejšie zameriavanie nepriateľov. Nezmenilo sa ale ovládanie Warthogu, takže ho opäť šoférujete pravou analógovou páčkou, zatiaľ čo stroje Covenantov ovládate tak ako vozidlá v závodných hrách a Forerunnerské lietadlá pre zmenu ovládate ako helikoptéry v GTA. Chcem tým povedať, že v budúcich dieloch by už mohli tvorcovia zjednotiť ovládanie vozidiel, takže nebudete uprostred boja filozofovať nad tým, ako to máte vlastne ovládať.

GRAFIKA

Za zmienku tiež rozhodne stojí spomenúť, ako sa Microsoft pohral s grafikou. Tá je totiž v novom Halo 5: Guardians nextgenová a jednotlivé modely sú v hre spracované detailnejšie, než v predošlých dieloch. Iné pre zmenu prešli kompletnou premenou. Osobne ma prekvapilo napríklad, že grunti (tí malí) majú teraz majú na hlavách nasadené masky, ktoré naozaj vyzerajú ako masky a nie ako herpes cez polovicu hlavy. Grafickú vyspelosť je možné pozorovať aj u ľudí. Keď si dá Locke dole svoju masku, vidíte na jeho hlave lesk a detaily a pod niektorými uhlami vyzerá jeho tvár naozaj fotorealisticky, akoby ste pozerali film.

Halo 5 Locke

A k zmenám došlo aj u vozidiel – menších aj väčších. Warthog má dizajn, ktorý sa viac podobá dnešným tereňákom, Wraith pre zmenu prešiel veľkým redesignom a má zmenenú zadnú časť, ktorá mu dodáva o niečo vyspelejší, mimozemský vzhľad. Taktiež boli upravené modely veľkých lodí. Mimozemský transportér typu Spirit už nemá jedny veľké dvere, ale každý Covenant má svoje vlastné, takže viete zhruba očakávať, koľko nepriateľov na vás chce vybehnúť. Zmenou prešli aj tie najväčšie lode typu Carrier. Tie majú inak spracované boky a aj predok sa mierne odlišuje od toho, ktorý ste mohli poznať z predošlých dielov. Napokon by som u grafiky ešte poznamenal, že niektoré levely môžu pripomínať Borderlands, ako napríklad jedna z misií, kde idete do mestečka na cudzej planéte. Sú tu však aj nejaké tie problémy. Párkrát sa totiž dostanete do situácie, kde vám v prevažne modrom prostredí nezostáva nič iné, než používať zbrane Forerunnerov, ktoré svietia oranžovými farbami. Vo výsledku to nepríjemne ťahá oči a vy miesto toho, aby ste si užili hru, si pravidelne dávate pauzu a dúfate, že tento masochizmus čoskoro skončí. Lepšie na tom mohli byť aj animácie v diaľke, presnejšie pohyby vzdialených protivníkov alebo členov tímu, Je tu vidieť kus histórie v podobe 24-30fps animácií, čo je pri 60fps hre naozaj vidieť.

Halo 5

RESUMÉ (Singleplayer)

Recenziu Halo 5: Guardians sme sa rozhodli rozdeliť na dve časti, pretože už singleplayerovú časť sme opísali viac ako 1 000 slovami. Začnime teda zhrnutím singleplayerového zážitku. Príbeh najnovšieho Halo sa podaril na jednotku. Udalosti sa totiž vyvíjajú iným smerom, než by ste čakali a dokonca budete priamym svedkom jedného z najväčších dejových zvratov v histórii celej série. Aj by sme vám to prezradili, ale sme zástancami toho, že ľudia by nemali zbytočne spoilovať. Pokiaľ máte radi príbeh u FPS hier a ste fanúšikom série Halo, potom sa jedná o hru, ktorá splní vaše požiadavky. Okrem toho vás poteší vylepšeným ovládaním, ktoré viac pripomína ostatné FPS hry ako je napríklad Battlefield. Platí to však len pri chôdzi alebo jazdení na vozidlách Covenantov. Ovládanie Warthogu je totiž ešte stále také, že si naň budete zvykať dlhšiu dobu, obzvlášť keď ste predtým hrali iné FPS hry. Grafika naozaj odpovedá tomu, že hráte hru pre Xbox One, ale sem-tam sa môže dostať do stavu, ktorý nie je príjemný pre váš zrak. Singleplayerovú časť ale rozhodne odporúčame a dali by sme jej…90%?

Halo 5: Guardians

8.8/10