RECENZIA Quantum Break: Čas, zbraň (hromadného) ničenia

Quantum Break Recenzia

Fínske štúdio Remedy má zaujímavú schopnosť vytvoriť pár hier a z každej spraviť megahit. Na prelome tisícročí to bol detektív Max Payne, potom nasledovalo dlhé ticho a zrazu v roku 2010 prišiel mysteriózny triler pre Xbox 360, Alan Wake. Po stránke predajov to síce nebol veľmi úspešný titul, no tých pár miliónov hráčov, ktorí hru prešli, na ňu nedajú dopustiť a túžia po pokračovaní, ktoré by objasnilo, ako vlastne príbeh spisovateľa skončil. O pokračovaní sa špekulovalo roky, ale nová hra stále neprichádzala.

Až v roku 2016 vydáva Remedy svoju ďalšiu hru, Quantum Break. A tá vás prinúti dočasne zabudnúť na Alana Wakea.

Príbeh Quantum Break mi osobne prišiel ešte o niečo pútavejší než ten Alanov. V skratke, ste Jack Royce a váš brat spolu s vašim najlepším kamarátom, Paulom Serene, vyvíja projekt, ktorý by mal navždy zmeniť udalosti. Ide o stroj času, ktorý by umožnil ľuďom cestovať do budúcnosti aj minulosti, čím by mohli potenciálne ovplyvniť svoje budúce životy. Lenže ako to už býva, tak experiment sa vymkne zpod kontroly a dochádza k narušeniu časopriestoru: Čas sa rúca, váš brat je mŕtvy a z najlepšieho kamaráta je zrazu najväčší nepriateľ. Ukazuje sa jeho sebecká stránka a aj keď existuje možnosť zachrániť svet, pre neho by to malo fatálne následky. Preto radšej zachráni pár vyvolených z jeho firmy a nechá všetko navôkol napospas osudu.

Quantum Break stroj casu

Jack Royce a skilly

Jack Royce, protagonista hry, pre zmenu počas tohto experimentu získal niekoľko zaujímavých schopností. Vie spomaliť čas a uhýbať sa guľkám, vytušiť pozície nepriateľov, môže pristupovať k spomienkam, ktoré ostali uchované na nejakom mieste a ak je to nutné, vie u nepriateľa zastaviť čas a nečakane ho zasypať hromadou olova.

Celkovo má Jack 6 skillov, ktoré sa dajú upgradovať výmenou za Chronos Sources, čo sú také svietiace pickupy, ktoré sa dajú vidieť len ak hráč stlačí (Y), aby si spravil prehľad o okolí. Hra na ne potom ešte upozorňuje zvýraznením možnosti stlačiť (Y) a čím bližšie k určitej častici Chronos Source ste, tak postupne začne vibrovať aj ovládač. Vlastne to veľmi pripomína tú hru zima-teplo. Nie sú to ale jediné pickupy v hre. Aby ste hru dokončili na 100%, je treba si pozorne všímať rôzne plagáty, e-mailové konverzácie na notebookoch alebo infografiky, ktoré sa dajú „zbierať“ podržaním tlačidla (X), ak podídete k nim.

Quantum Break iPhone Announcement Easter Egg

Príbeh

Prvoradý je však príbeh. Ten je veľmi pútavý a hráč v ňom má prehľad aj keď ho autori podali netradičným spôsobom a hra sa odohráva v rôznych časových obdobiach. Týmto mi hra trochu oživila spomienky na Beyond Two Souls, čo bola exkluzivita na PS3 a podľa mňa jedna z najlepších hier minulej generácie. Horšie na Quantum Break však bolo, že človek si nedokáže zapamätať mená všetkých hlavných postáv a ľahko ich zabudne. To, že dve najhlavnejšie postavy sú Jack Royce a Paul Serene, som si zapamätal až ku koncu prvej kapitoly hry. A meno tej slečny, ktorá vám počas celých 5 kapitol pomáhala, no tak na to si už teraz vôbec nespomeniem (QB som dohral v utorok).

Osobne by som to pripisoval hlavne tomu, že sa Quantum Break snaží predstaviť možno až priveľa postáv. V hre sledujete Jacka, na križovatkách (alebo rázcestiach) to je Paul Serene a v seriáli sledujeme raz IT oddelenie a raz Liama Burka. No skrátka: Viete o čo ide, viete čo sa deje, ale neviete, ako sa tí ľudia volajú.

Hra a seriál

Týmto som sa zároveň dostal ku konceptu hry. Celkovo je rozdelená na 13 častí, ktoré dokopy trvajú asi 16 hodín. Najdôležitejšou súčasťou sú Kapitoly, čo je proste hra v hlavnej roli s Jackom Roycom. Po dokončení každej kapitoly nasleduje Rázcestie, kde sa hráč ocitá v koži Paula Sereneho, ktorý reaguje na dianie v predošlej kapitole a na základe toho má možnosť spraviť rozhodnutie. Vždy to sú len dve možnosti a každá má iný vplyv napríklad na to, akým smerom sa bude príbeh ďalej uberať.

Po každom rázcestí už nasleduje Seriál. Celkovo počas jednej hry uvidíte 4 epizódy, ktorých dĺžka sa môže meniť v závislosti od počtu pickupov, ktoré hráč zdvihne. Čím viac ich získa, tým je epizóda dlhšia, lebo sa v nej objavia nejaké udalosti, ktoré súviseli s daným pickupom. Jedna epizóda trvá zhruba pol hodinu. Po seriáli potom nasleduje ďalšia kapitola hry. Celkovo je tu 5 kapitol, 4 rázcestia a 4 epizódy seriálu. Ten sa defaultne streamuje zo serverov Microsoftu, čo má svoje výhody a nevýhody.

Nevýhodou je, že minulý týždeň boli nejaké problémy, kvôli ktorým sa nedalo k serverom pripojiť a pretože som si nechcel zážitok pokaziť tým, že by som epizódu preskočil, tak to ovplyvnilo aj čas vydania recenzie. Výhodou je, že šetríte miesto na disku. Totiž epizódy sa dajú stiahnuť len v rámci packu o veľkosti 76GB a na to by sa nechcelo nikomu čakať. Samotný seriál sa kvalitou spracovania rovná produkcii Netflixu. Tým chcem povedať, že niektoré scény vyzerajú naozaj seriálovo/filmovo, zatiaľ čo iné, najmä teda scény s autami, vyzerajú umelo.

Zvuk

Po zvukovej stránke je na tom však hra veľmi dobre. Platí to o soundtracku, ktorý sa naozaj podaril a skvelo dotvára kľúčové momenty, či už v seriáli alebo v hre samotnej. Z niektorých scén behal vďaka zvukovej kulise mráz po chrbte. Inde by si ale človek vedel predstaviť niečo iné, ale možno som len ovplyvnený soundtrackom Interstellaru od Hansa Zimmera. Tu ale na soundtracku pracoval Petri Alanko, ktorý už robil na OST Alan Wake alebo Trials Fusion.

Grafika

Z grafického hľadiska by som mohol zopakovať slová tvorcov: „Prvoradý je skvelé podanie príbehu, nie benchmarková grafika“. A v prípade Quantum Break to platí 100%. Hra totiž funguje na nejakom divnom renderovacom systéme, kde sa 1080p obraz skladá zo štyroch samostatne renderovaných obrazov. Aj keď som počas hry nezažil chyby spôsobené takýmto renderovaním, mal som viackrát rozmazané textúry na plagátoch alebo transparentoch v hre. Je to vec, ktorá sa mi nepáčila už len z dôvodu, že prechod z LQ na HD textúru trval niekedy aj 15 sekúnd.

Sú tu pasáže, kde si to hráč nevšimne, no hra, ktorá stavia zbieranie pickupov práve na tom, že získavate informácie z takýchto objektov, tak tam to pomerne vadí. Paradoxne, kým takéto banality sú časté, renderovanie náročných efektov a grafiky „zabugovaného času“ (neviem ako to popísať), šľape ako švajčiarske hodinky. Celkom paradox. Ešte mi nedalo nepoukázať na množstvo Product placementu. Vlastne jediné reálne autá sú značky Nissan a všetci tu používajú zásadne Lumiu s Windows Phone. Najnovšia, 950XL, sa objavuje dokonca na početných billboardoch.

Quantum Break Lumia reklama

Zhrnutie

Celkovo je Quantum Break jedna z hier, ktoré by Xboxer nemal vynechať. Otázkou je, ako s ňou bude spokojný, keďže, podobne ako pri Alan Wake, sa tu publikum rozdelí na dva tábory: polovica vraví, že to mohlo byť lepšie a druhá polovica si ju nevie vynachváliť. Pretože je Alan Wake 2 v nedohľadne, momentálne ide podľa mňa o super titul, ktorý rozhodne zaujme svojim príbehom, jeho spracovaním (koncept Hra+Seriál je pomerne veľká novinka, ak nepočítame terminály v Halo). Príbeh super, zvuk super, grafika je dosť individuálna záležitosť. Ešte rozhodne poteší predobjednávkový bonus v podobe hry Alan Wake (+ 2 DLC) zadarmo. Mimochodom, nečakajte, že hra končí titulkami! 😛

Quantum Break

8.5/10