RECENZIA Rainbow Six Siege: Seriózne ťažká FPS

Rainbow Six Siege recenzia

Je ľahké povedať, že je niečo ťažké. Ale čo to vlastne znamená „ťažké“? Tak ja vám to poviem. Pred vianocami sa do obchodov dostal najnovší diel jednej z najuznávanejších taktických strielačiek na trhu a my sme vám na Silvestra priniesli unboxing zberateľskej, respektíve špeciálnej Art of Siege edície. Áno, hovorím o Rainbow Six Siege, najnovšom pokračovaní taktickej FPS od štúdia, ktoré založil dnes už zosnulý Tom Clancy, ktorý stál aj za scenárom takých megahitov ako je Ghost Recon alebo Splinter Cell. Rainbow Six Siege sa však vydal o trochu inakším smerom než predošlé diely a namiesto toho, aby sa sústredil na príbehovú kampaň, priniesol diel, ktorý je viac orientovaný na online multiplayer. Singláč tu je tiež, ale je to skôr tutorial než plnohodnotný príbeh, aký nám sľuboval zrušený diel Patriots.

Singleplayerová „kampaň“ pozostáva z celkovo 11-tich tutorialových misií Situations, po ktorých dokončení sa vám odomkne jedna kooperatívna misia, ktorú bez online pripojenia nedokončíte a navyše mám takú skúsenosť, že mi nenašlo nikoho, kto by ju chcel hrať, takže good luck with that. Ostatné misie sú však celkom zaujímavé a naučia vás ovládať rôzne herné taktiky, ktoré potom zužitkujete v MP alebo v Terrorist Hunt mode (ale o tom neskôr). V týchto tutorialových misiách musíte raz vystrielať dom plný teroristov, inokedy musíte chrániť alebo vyslobodiť rukojemníkov a inokedy nemôžete vymýšľať na žiadnu taktiku, pretože sa snažíte vyzabíjať teroristov v dome, v ktorom je toľko bômb, že po výbuchu by ostal 20-kilometrový kráter. Znie to náročne? Je to náročné a to som hral na obtiažnosti Normal, pričom túto konkrétnu situáciu som dokončil asi na 21. pokus.

 

Mimochodom, keď už spomínam tie obtiažnosti, nájdete tu tri a to Normal, Hard a Realistic. Už základná, normálna obtiažnosť je ale ťažkou záležitosťou, pretože sa vám narozdiel od BF alebo CoD vôbec neobnovuje zdravie a ani tu nenájdete žiadne lekárničky. A ani respawny. Existuje tak len jedna šanca, jeden pokus a vy musíte dokončiť situáciu na prvý krát. AI je tu navyše dosť obratná a hocikedy vás môže prekvapiť tam, kde to najmenej čakáte. Hra vás v tutorialoch pripravuje presne na toto a keď tak nad tým premýšľam, tak mi to vlastne ani nevadí, pretože ten tutorial je rovnako nekompromisne ťažký ako hra, do ktorej sa potom vrhnete.

Na výber pritom máte, ako som spomínal, klasický multiplayerový režim 5V5, kde sa proti sebe postavia dva tímy, kde je jeden vždy v defenzíve a druhý pre zmenu v ofenzíve. Nie je možné určiť, či ste záporák alebo dobrák, pretože vašou úlohou je vždy len jedno – obrániť sa pred druhým tímom a ideálne zabiť čo najviac jeho členov. Respawny tu neexistujú, ale to neznamená, že ide o záležitosť na pár sekúnd. Teda môže, všetko záleží od toho, ako sa vám bude dariť. Samotná akcia však zvyčajne netrvá viac ako 10 minút a ak hej, potom za to môžete ďakovať komplexným interiérom. V niektorých, ako napríklad v lietadle, môžete dokonca ľahko zablúdiť a stratiť sa, čo vás stojí čas a v horšom prípade život vášho operátora.

 

V hre je teraz ~20 operátorov s tým, že pri obrane aj útoku máte na výber z rovnako veľkého množstva jednotiek. Teda nie tak úplne. Záleží to totiž aj od toho, ktoré si odomknete. Respektíve kúpite pomocou herných peňazí. V hre funguje mena menom Renown, ktorú získavate plnením misií s tým, že nejaké drobné dostanete aj keď sa vám to nepodarí a zabijú vás (aby sa nepovedalo). Ako už potom možno tušíte, tak za ňu si kupujete spomínaných operátorov a tiež skiny pre zbrane, pokiaľ vám nevyhovuje ich momentálny look.  Prvé jednotky sú pomerne lacné a aj za ne dostanete dva achievementy, ale cena ďalších je vyššia.

Potom je tu režim Terrorist Hunt. Ten je v podstate postavený na princípe Situácií, len s rozdielom že teraz už ide o serióznu akciu a nie o tutorial. Situáciu si nemôžete vyberať vy, hra vám ju vyberie sama a to aj v prípade, že ich chcete hrať sami. Čo ale poteší, je možnosť reštartu v prípade, že ste to nedali na prvý pokus (a to v singleplayeri určite nedáte). Takže hra do istej miery dáva slobodu výberu, či ísť na ďalšiu situáciu alebo sa pokúsiť zvrátiť to, čo sa stalo v tej súčasnej. Terrorist Hunt sa značne líši od toho, ktorý bol v bete. Tam ste mali vždy len jednu úlohu, zabiť 20 teroristov v dome. Teraz sú ale úlohy rôzne a vy si tak rekapitulujete, čo ste sa doposiaľ naučili. Inak je tu ešte jedna zaujímavá vec a to že Ranked Multiplayer je odomknutý od levelu 20.

Rainbow Six Siege

Resumé

Myslím, že nastal čas na zhrnutie. Rainbow Six Siege je seriózna strielačka, ktorá berie vojnu proti teroristom veľmi seriózne. Toto nie je Battlefield ani Call of Duty. Neexistujú respawny, neexistuje dopĺňanie zdravia. Ste tu len vy a musíte to spraviť čo najlepšie, na prvý pokus. Dôležitá je taktika a tú sa nielen, že postupne naučíte, ale zrejme ju využijete aj pri hraní ďalších strielačiek, kde sa z vás môže stať naozajstný profesionál. Len sa k tomu musíte dopracovať, dokopať, dotrénovať. A presne to Rainbow Six Siege vie. Ako viete, že ste uspeli? Vydržíte do levelu 20 a odomknete ranked multiplayer. Otázne je – vydržíte dovtedy? Trvanlivosť hry nie je až taká veľká.

Poznámka nakoniec: Na recenzii Rainbow Six Siege sme pracovali už dlhší čas, poriadnejšie sme sa k nej ale dostali len v posledných dňoch.

Rainbow Six: Siege

Celkový verdikt

6/10
  • Hrateľnosť
  • Trvanlivosť
  • Grafika

Jaromír Miko

Xboxer od roku 2008. Bavia ma hlavne open-worldy (GTA rulez) a závody, potom aj FPS-ká sú fajn. Nemám nič ani proti iným žánrom, len tie hry musia byť kvalitné. Plus ma bavia techológie. Môj gamertag: gallardoSVK

Tiež by ťa mohlo zaujať...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Nastavenia súkromia