RECENZIA Assetto Corsa – Správna hra na nesprávnu platformu

Assetto Corsa Recenzia

Dnes je už zvykom, že hra musí vyjsť na PC a dve najrozšírenejšie konzoly. Tento trend sa dotkol aj talianskeho štúdia Kunos Simulazioni a to jedného dňa oznámilo, že Assetto Corsa vyjde na konzoly. Aj sa tak stalo, hra sa naozaj dostala do predaja pre Xbox One a PS4. Ale patrí tento simulátor na konzoly?

Aby som to zbytočne nenaťahoval, rovno odpoviem: Nie, nemyslím si to. Tým nechcem povedať, že by Assetto Corsa nebola dobrá hra. Ale mám pocit, že jednoducho nespĺňa to, čo sa očakáva od masovo predávanej konzolovej hry. Je to jednoducho hra pre PC a mám pocit, že na ňom mala hra aj ostať.

Túto recenziu som v žiadnom prípade nechcel začať kritikou, no po odohraní niekoľkých kôl Assetto Corsy som pochopil, že to asi inak ani nepôjde. Teda samozrejme z pohľadu konzolistu.

Screenshot-Original-8

Hra, ktorá nie je hrou

Ako konzolista máte pri hrách niekoľko bodov, ktoré musia tieto hry spĺňať. V prvom rade si chcete sadnúť na gauč, naliať si kolu alebo pivo, otvoriť čipsy a hrať s gamepadom. Assetto Corsa ide, bohužiaľ pre nás, presne opačným smerom. Tak presne to u tejto hry nehrozí. Aby ste sa do nej poriadne vžili, musíte mať závodné kreslo, kvalitný volant (ideálne s prevodovkou) a ovladač radšej nechajte na stole. Tým chcem povedať, že kým nemáte volant, Assetto Corsa si neužijete. Ovládanie pomocou Xbox Controlleru je otrasné. Zabáčanie do strán je prudké, otáčanie volantu dvakrát tak rýchle oproti realite a páčka vzadu na ovládači nepozná, čo to znamená Dupnúť na podlahu.

Po pár kolách závodov som to vzdal, pretože nech som sa snažil ako som sa snažil (a aj som znižoval obtiažnosť súperov!), nemal som ich s gamepadom ako dobehnúť. Pripomínalo mi to časy s PS2, kedy som mal plne funkčný len jeden ovladač a ten druhý bol slabší. Presne tak nejak som sa cítil so svojimi ovládačmi pri hraní Assetto Corsy na Xboxe. Keď však máte ten volant, môžete sa tešiť z jedinečnej fyziky u každého jedného auta. Kým v takej Forze cítite, že dve autá s rovnakými špecifikáciami majú rovnaký jazdný model, tu to neplatí. Každé auto je unikátne a nenahraditeľné. Aj to je dôvod, prečo zrejme budete pred každým závodom spúšťať testovacie jazdy, aby ste sa naučili udržať Lamborghini Huracan pod kontrolou aj pod 297km/h.

Assetto Corsa Lamborghini

Alebo je, ale nie pre masy?

V druhom rade očakávate, že hra bude mať nejakú tú kariéru alebo postupnosť. To je však ďalšia vec, ktorá v Assetto Corse chýba. Keď si už kúpite hru na konzolu, očakávate nejaký ten storylajn alebo proste nejaký drive, ktorý vás ženie dopredu s pocitom, že ste za to dostatočne odmenení. Lenže, aj to je tu dokončené len polovične. Hra síce ponúka režim kariéry, ten ponúka veľa závodných sérií, ale niečo mi tu chýba. Možno cutscény? Možno nejaký komentátor? Možno príbeh? Alebo aspoň tutorial, v ktorom vás naučí napríklad driftovať, keď už nič iné?

Assetto Corsa Cockpit

Jediné, čo vás vie ako-tak popohnať dopredu, sú achievementy a aj to len v prípade, že ste achievement hunter. Hre akosi chýbajú dôležité konzolové elementy a po celú dobu hrania som mal pocit, že je to hra na trenažér, ktorý nájdete na hernej výstave alebo v preľudnenom nákupnom centre. Vložíte žetón, vyberiete si auto, vyberiete trať a jazdíte. Ale hlavne nie s gamepadom, keďže s ním to je next-to-impossible. Dovolím si povedať, že zábavnejší progress systém som videl v Gran Turisme na PSP, kde vlastne ani nebola kariéra v pravom slova zmysle, len ste nakupovali autá, závodili s nimi a tešili sa, aké autá budú v predajni o nasledujúce dva herné dni.

Inak mi hra nepripomína Gran Turismo len po stránke non-drivu, ale aj po stránke vizuálnej a hudobnej v menu. S týmito dvoma aspektami som bol však nadmieru spokojný a tak nejak sa mi to menu spolu s ambient soundtrackom páčilo. Čo by som možno ešte vytkol je, že hra nepozná tlačidlo (B). Keď počas závodu pauznete hru a chcete ísť späť, nestačí stlačiť (B), musíte stlačiť (A), aby ste potvrdili možnosť Drive.

Assetto Corsa Pause Menu

Grafika a zvuk

Myslím, že grafickej stránke tejto hry nie je čo vytknúť. Grafika je tu nádherná, autá sú nablýskané a ste radi, že si môžete sadnúť za to Ferrari či aspoň Alfa Romeo Giulietta. Je to talianská hra a zrejme preto sa to v nej hemží rôznymi talianskymi značkami, ktoré sa vyznačujú používaním sexi červenej farby na svojich autách. Autá ponúkajú prakticky rovnakú úroveň detailov ako vo Forze a to isté platí aj o závodných tratiach, ktoré vyzerajú presne tak, ako majú. Takže keď už budete závodiť v tomto simulátore, tak sa aspoň budete mať na čo pozerať. Mimochodom, hra beží v 1080p 60fps. Tvorcovia už navyše na PC pracujú na podpore pre VR a úprimne sa teším, keď si o rok/dva spomenú na Project Scorpio a zabezpečia VR podporu uňho. A nebolo by na škodu ani to 4K.

Nebíčko v ušiach budete mať aj zo zvukov áut. Kunos Simulazioni si dali precízne záležať na presnosti zvukov u každého jedného auta v hre. Kvôli tomuto som si dokonca k Xboxu zapojil soundbar, nech mám čo najkrajší zvukový zážitok. Mať domáce kino, už mám k Xboxu zapojené aj to. Kľudne aj o polnoci, nech sa o tú radosť podelím so susedmi. Chýba mi tu však nejaká hudba počas závodu.

Assetto Corsa

Aby som to zhrnul, tak Assetto Corsa nie je hra. Je to simulátor a aj sa tak chová a aj má svoje cieľové publikum. Rozhodne to nie je pre masy a tak v obchodoch určite nájdete kus, ktorý čaká na vás. Ale na to, aby ste hru mohli hrať, musíte spĺňať aj vy niekoľko podmienok. Určite musíte mať volant, lebo pri gamepade vám ostane hra ležať na poličke alebo skončí v bazári. No a keď už máte ten volant, musíte byť naozaj zanietený fanúšik motoršportu, aby ste si hru vedeli užiť. Tým nechcem povedať, že ním nie som, ale u konzolovej hry očakávam, že bude mať aj nejaký ten príbehovo-orientovaný režim kariéry, progres a musí vás motivovať napred.

Tu síce kariéru nájdete, ale je tichá a funguje len na tom najjednoduchšom princípe, že si vyberiete sériu, dokončíte v nej závody a postupujete ďalej, bez kupovania áut, pretože hra vám tie autá sama sprístupní. Okrem kariéry je tu aj séria výzev, ktorých je vyše 200. Narozdiel od sérií v kariére, všetky výzvy sú odomknuté od začiatku, čo sa mi zrovna nepáčilo. Je to ako Vyber si a choď. Ale musím pochváliť grafickú a zvukovú stránku hry, pretože tie sa naozaj podarili. Taktiež fyziku, ale na to musíte spĺňať podmienky, ktoré som spomenul vyššie.

Stručne povedané, ak chcete realistický jazdný model, choďte do Assetto Corsa. Ak chcete konzolovú závodnú hru pre masy, tak si vyberte Forzu Motorsport 6.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme distribútorovi Comgad

Assetto Corsa (bez volantu)