RECENZIA Styx: Shards of Darkness

Styx Shards of Darkness Recenzia

Dva roky po tom, čo „tieň“ sveta uzrela jedinečná hra Styx: Master of Shadows, nám minulý mesiac vystúpilo z tohto tieňa jej pokračovanie, Shards of Darkness.

Znovu preberáme ovládanie nad rakashom, goblinom, ktorý prevzal meno Styx (hráči prvého dielu určite vedia) a pokračujeme v jeho príbehu. Ten sa stále točí okolo tekutiny Amber, krádežiach a smrti. Avšak tu sa už obyvatelia krajiny dozvedeli o goblinoch, ktorí kradnú a zabíjajú na počkanie, takže vytvorili obrannú skupinu CARNAGE. Veliteľka tejto skupiny si vás nájde, avšak nie za účelom vašej eliminácie. Naopak, požiada vás o pomoc. To je plot twist, čo? A práve tu na hráčov čaká nové temné dobrodružstvo plné nástrah, nepriateľov a nepretržitej frustrujúcej obrazovky YOU ARE DEAD. Tú vám anti-hrdina Styx spestrí vždy nejakým deprimujúcim komentárom. Aby ste vedeli, že ste v tejto hre neúspešní.

Styx Shards of Darkness

Viacerí však pri počutí názvu Styx: Master of Shadows ohŕňajú nosom, pretože prvý diel bol pre väčšinu fanúšikov stealthu sklamaním. Prostredie bolo veľmi repetitívne, rovnako aj misie, bojový systém bol postavený na základe správneho načasovania stlačenia jedného klávesu, kde ste pri väčšom počte nepriateľov mohli automaticky reštartovať posledný checkpoint. V novom pokračovaní sa našťastie veľa vecí upravilo a zlepšilo. Tak ako to pri dvojkách (obvykle) býva zvykom.

Styx Shards of Darkness Death Screen

Pribudla napríklad možnosť quicksavu, čo vám veľakrát zachráni kožu. Pamätajte na pravidlo: „Než urobíš akúkoľvek hovadinu, quicksave ťa zachráni.“ Vylepšením si prešiel aj Skill Tree. Ponúka väčšie množstvo vlastností na vylepšenie, čím ovplyvňujete aj štýl hrania. Rovnako sa pridala možnosť craftovať si veci počas hry, stačilo mať suroviny a odomknuté určité skilly. Ďalšou novinkou je možnosť vybrať si outfit. Prinášajú svoje zvýhodnenia, ale aj znevýhodnenia. Za najväčšiu novinku však považujem co-op, ktorý odomyká nové možnosti, štýl a pridáva na zábave.

Styx Shards of Darkness

Poďme sa pozrieť priamo na gameplay. Vývojári sa poučili a repetitívnosť tu už nie je tak veľká ako pri jednotke, no zachovala sa zdĺhavosť levelov. Keď už ste sa tešili, že ste na konci, zistili ste, že ste vlastne len v polovici. A určite sa treba pripraviť na to, že na začiatku sa s vami hra vôbec, ale že vôbec nebude maznať. Je oveľa náročnejší než zvyšok hry, nebol ani veľmi záživný, no keď sa už dej konečne rozbehne, vtiahne vás a naberá prudké obrátky. Samozrejme tu nechýbajú ani sidequesty, za každý splnený získate odmenu v podobe skill pointov, ktoré sa dajú vymeniť za vylepšenie postavy.

Styx Shards of Darkness

No tak ako nebude starosť o nedostatok skill pointov, nebude chýbať ani frustrácia z častého vídania obrazovky YOU ARE DEAD. Dokonca som mal párkrát pocit, že nehrám Styx ale Dark Souls. Vývojárov však musím pochváliť a vyzdvihnúť Styxove humorné komentáre, dialógy a hromadu easter eggov. Skoro ako pri Saints Row, o ktorom by sa dalo povedať, že je to jeden veľký easter egg, tak aj tu nájdete narážky na všeličo: hry, filmy, knihy či dokonca na Shakespeara. Z ostatných by som spomenul Assassin’s Creed, Batmana, LOTR alebo Dishonored.

Styx Shards of Darkness

Lámanie štvrtej steny a komunikácia hrdinu s hráčom dodáva hre takú tú správnu šťavu, ktorú hra potrebovala. Spracovanie zvuku a hlasov je na úchvatnej úrovni, tiež to napomáha k navnadeniu tej správnej atmosféry. V novom Styxovi si neberú servítky pred ústa a spontánne používanie vulgarizmov len prihráva imidžu zloducha, záporáka, čo je v hernom priemysle naozaj vzácne.

Grafická stránka hry je kvalitne prepracovaná, postave sa hýbe každý sval na tele. Niekedy som mal dokonca pocit, akoby aj póry na Styxovej zelenej pokožke dýchali. Cinematické ukážky sú už konečne animované, čo je obrovské plus oproti jednotke, kde cutscény pozostávali z obrázkov a hovorených konverzácií.

Styx Shards of Darkness Death Screen

Môj pocit z hry je vcelku pozitívny, vytknúť by som jej vedel príšerný systém boja a schopnosti NPC, ktoré trochu haprovali. Niekedy im môžete prejsť popod nos a nevšimnú si vás, inokedy vás zaregistrujú cez celú mapu. Teda podobný problém, na aký som narazil pár mesiacov dozadu aj pri Dishonored 2. Tu to naštve hlavne, keď zabudnete na quicksave. Grafická stránka je nadmieru uspokojivá, vývojári sa tu pohrali s okolím a fyzikou postáv. Rovnako si autori dali záležať aj na príbehu, z ktorého som mal na tento druhý pokus lepší pocit.

Styx: Shards of Darkness

7.2/10

Hidan-kun

Moje meno je Michal, som z Bratislavy Hráčom som už od svojich 12 no vždy som mal doma len počítač, vďaka čomu vyzerá môj Steam, Origin a Uplay tak, ako ženské šatníky. Konzolu som mal donedávna len jednu a to PSP, teraz mám Xbox One S. Nemám uprednostnený žáner hier, ale priznám sa, že strategické, tower defense a turn-based hry sú pre mňa veľmi náročné a veľakrát som to s nimi vzdal. Počúvam prevažne metal a rock.