RECENZIA Kingdom Come: Deliverance – Stredovek bez kompromisov

Kingdom Come Deliverance Recenzia
/p tokCH čKnaia je KigdOM cNe DevlErnCe konenĚ vnkU, [Nová schopnost odemčena: Naučil ses číst!] Po rokoch čakania je Kingdom Come: Deliverance konečne vonku a aj keď launch nebol zrovna hladký, realistická RPG z familiárneho prostredia ašpiruje na jednu z najlepších hier roka.

Projekt „Jan Hus“ zavedie hráčov z celého sveta do Českého kráľovstva tesne po smrti cisára Karla IV., do obdobia, kedy český ľud trpel mocenskými vojnami. Už v loadingovej cutscéne – niečo, čo sme v hrách nevideli pekných pár rokov – sa dozvieme, ako Karlov syn stratil rešpekt mocipánov a cirkvi, čo dalo príležitosť jeho bratovi Žigmundovi, aby rozšíril svoje Luxemburské impérium o ďalšie kráľovstvo. Boj dvoch bratov sa premietol aj do každodenného života. A niekde tam začína príbeh Kingdom Come.

Kingdom Come Deliverance

Hra sa začína celkom nevinne, ako taký priemerný český stredoveký deň. Po zhýralej noci vás mamka zobudí, vynadá vám a tatko vás pošle kúpiť pivo. A pokiaľ sa budete veľmi zdržovať, ešte vám vynadá, pretože z chladeného súdku piva zostane len teplá tekutina, ktorá sa dá použiť akurát tak na pivný rezeň. A ani ten nestihnete spraviť, pretože Kumáni stihnú vašu rodnú Skalicu vypáliť. Vy sa zachránite len tak-tak a tá stredoveká dedinská idylka je zakrátko preč. Na vlastnej koži spoznávate, aký bol stredovek.

Kingdom Come: Deliverance Rotate Dance Glitch GIF

„Jsou tam bugy, sorry“

Zatiaľ čo mnohé RPG sa len stredovekom inšpirujú a pridávajú doň fantasy elementy v nejasnom časovom období, Kingdom Come dáva všetku fikciu preč a pridáva elementy reálneho života. Musíte jesť, piť, spať a tiež umývať, pretože nikto sa nechce vrátiť s krvavým špinavým smradľavým hrdinom. Paradoxne ale v hre existujú perky, ktoré môžu takéto neduhy premeniť na sex-appeal u žien. Naopak, pri takom smrade vás môžu nepriatelia ľahko identifikovať. Áno, hra myslí aj na to, že môžete byť pekne smradľavý. A hádzaním hovien do fasády susedovho domu tomu rozhodne nepomôžete.

Kingdom Come Deliverance

VYMALÚVAL SOM! – Ladislav Meliško

Platí to samozrejme aj o oblečení, ktoré nosíte. Kým seba môžete opláchnuť kľudne v lavóri, svoje oblečenie aj seba umyjete za poplatok v Kúpeľoch. Prípadne, ak nemáte dostatok peňazí alebo vám príde suma privysoká, môžete ju skúsiť zjednať. A tak to platí aj u mnohých iných obchodníkov v hre. Československá chuť kšeftovať sa nezaprie. No nie každý sa s vami hodlá baviť. Ak latku nasadíte príliš nízko, predajcu maximálne tak urazíte. U obchodníkov tiež môžete predávať nepotrebné veci, lup aj úlovky, no pozor – vedia, či ste predávanú vec ukradli. Niektorí s vami hodlajú zjednať cenu, iní na vás div že nezavolajú žandárov.

Kingdom Come Deliverance Spanok

Keď chce zadávateľ questu spať, ďalej sa nepohnete.

Tým sa dostávame k ďalším mechanizmom hry. Nebudem klamať, keď poviem, že ich je v hre veľmi veľa. A tak len aspoň ako príklad spomeniem – jedlo sa postupne kazí, alkohol vám môže privodiť bolesti hlavy a ak vás počas súboja s mečom porania, môžete vykrvácať. Čo bola tiež príčina môjho prvého neúspešného úteku na Talmberk. Takže je treba byť ostražitý a správne vybavený. Kým v iných hrách plní inventár funkciu zberného dvoru, v Kingdom Come ho reálne využívate na jedlo, obväzy a liečivé nápoje a tiež sa v ňom nachádza výbava, ktorú so sebou máte. A aby toho nebolo málo, všetko má svoju váhu a Jindra nedokáže nosiť všetko, čo nájde. Čím viac toho v inventári máte, tým väčšie je vaše vyťaženie a teda aj rýchlosť a obratnosť.

Kingdom Come Deliverance

Aj o zbrane sa treba starať!

Inventár hrá v KCD veľmi dôležitú rolu a strávite v ňom asi 25% hry. To by až tak nevadilo, keby si hra pamätala poslednú otvorenú záložku. Často sa totiž stane, že potrebujete iba niečo rýchlo zmeniť, alebo si to overiť, a nemôžete, lebo sa musíte pohybovať medzi záložkami. Do toho sa utilizuje kompletne celý gamepad, pričom ľavý analóg, pravý analóg a D-Pad majú osobitné úlohy. Mimochodom, keď spomínam gamepad – s aktívnymi Hair Trigger lockmi na Xbox Elite ovládači nemôžete bojovať. Skrátená doletová dráha páčky totiž nestačí na švihanie mečom ani na údery päsťami. Preto je lepšie triggery vypnúť pred hraním tejto hry.

Kingdom Come Deliverance

Po náročnom dni je čas na dobre vychladenú 12°

Čo ma tiež privádza k ďalšej technickej kuriozite – zatiaľ čo pri hraní Assassin’s Creed Origins pri hraní v natívnom 4K je Xbox One X prakticky neustále ticho, u Kingdom Come sa začne potiť už počas načítavania. Osobne si ale myslím, že je to vec, ktorá súvisí s enginom. Hra beží na CryEngine, ktorý je náročný ako po programátorskej, tak po výkonnostnej stránke. Hoci sú svety vytvorené v ňom nádherné, konzolám dajú poriadne zabrať a na Xbox One X hra beží napríklad len v 1440p rozlíšení. Čo síce nie je natívne 4K, ale dá sa naň pozerať prekvapivo dobre. A prekvapilo ma, že Kingdom Come má nastavenú farebnú paletu veľmi dobre aj bez HDR.

Kingdom Come Deliverance Forest

O niečo chaotickejšie je to s ďalším technickým aspektom – zvukom. Ozvučenie herného sveta je skvelé a prechádzka lesom za štebotu vtákov má veľmi realistický nádych. Veľmi pekne sa mi v hre počúva anglický dabing v kombinácii s českými titulkami, ale všimol som si, že české texty sa veľakrát odlišujú od hovoreného slova. Pointa ostáva zachovaná, no niekedy sú české texty kratšie alebo obsahujú menej informácií, než čo je počuť z televízora. Na vnímanie príbehu to nemá významný vplyv, ale je tu cítiť individualizovaný preklad.

Čo mi ale na hre prekáža, je soundtrack. Je nádherný, ale prehráva sa až príliš často a viete si predstaviť tú frustráciu, keď máte s pomocou zvukov vypátrať skrýšu, no do toho vám začne hrať symfonický orchester. Občas by mohol byť ticho a šetriť si dych na inokedy.

Problémy, ako je tento, už boli vďaka pohotovej reakcii vývojárov odstránené 🙂

Tak, ako slávny kováč pracoval na najlepšom meči svojho remesla, tak pracoval Dan Vávra a jeho tím na doposiaľ najlepšom a najrealistickejšom projekte zo svojej dielne. Kingdom Come: Deliverance prináša príbeh založený na skutočných udalostiach, odohrávajúci sa vo svete obrovských možností, ktoré dokazujú, že aj realistická RPG bez fantasy prvkov môže byť zábavná. A zatiaľ čo spracovanie herného sveta je na veľmi dobrej úrovni, inventár, v ktorom hráči strávia celkom veľa času, by mohol byť trochu svižnejší. Mimochodom, asi ste si všimli, že som počas tejto recenzie ani raz nespomenul levelovanie – to preto, že levelovanie prebieha bez fanfár a prejavuje sa hlavne na pozadí.

Kingdom Come: Deliverance

8.2/10