RECENZIA PlayerUnknown’s Battlegrounds

PUBG Recenzia
Tak sme sa tu po pár mesiacoch opäť stretli, aby sme sa pozreli na jeden z najväčších herných fenoménov tohto desaťročia. Na mysli pritom nemáme nič iné, než PlayerUnknown’s Battlegrounds, mohykána žánru battle royale.

Na hru sme sa pozreli už skôr, krátko po vydaní cez Xbox Game Preview program. Za ten čas sa však poriadne zmenila. Prakticky každým týždňom hra dostávala updaty, ktoré postupne opravovali armádu bugov a sem-tam priniesli aj nejaké tie menšie úpravy, ktoré autori pokladali za výhodné. Veľmi dôležitú rolu zohrávala aj napríklad optimalizácia, kvôli ktorej sme sa dočkali úpravy letu, kde už lietadlo nemá otvorený nákladný priestor a hráči sa tak len zrazu ocitajú mimo lietadla. Toto sa už predtým objavilo v mobilnej verzii PUBG od Tencentu.

Zásadná otázka, ktorú si položíme hneď na úvod je: pomohli updaty k zlepšeniu optimalizácie? Kým ešte pred vydaním v Xbox Game Preview tvorcovia hovorili o 4K 60fps na Xbox One X, realita tesne po vydaní bola taká, že hra sa ledva udržala nad 20fps a dochádzalo k pádom. Situácia sa našťastie za ten čas zlepšila, ale nemôžeme povedať, že by PUBG oslnilo takým spôsobom, ako napríklad Sea of Thieves či Fortnite, čo sú ďalšie dve MMO bežiace na Unreal Engine.

Citeľne sa zlepšil framerate na začiatku hry, kde síce čakanie na odlet beží pri nejakých 25fps, ale už samotný let a pristávanie na mapu beží v nádherných 30fps. K menšiemu zhrozeniu ale dôjde už v samotnom gameplayi, najmä na mape Sanhok, ktorá vyšla súbežne s plnou verziou PUBG na Xbox. Džungla plná stromov totiž dokáže vyťažiť Xbox pri 4K rozlíšení natoľko, že sa vraciame opäť do obdobia niekedy v januári/lednu 2017. Optimalizácia sa však podľa mňa pozoruhodne zlepšila na ostatných dvoch mapách, Erangel a Miramar. Zrejme to má na svedomí aj fakt, že ide o štvornásobne väčšie mapy, kde sú teda hráči od seba viac vzdialení a hra ani nemusí načítavať toľko objektov naraz.

Na čom by mohli tvorcovia po vydaní hry zapracovať, je plynulosť menu, ktoré má spomalenú odozvu a hráč občas špekuluje, či mu hra vôbec zaznamenala ťuknutie klávesy. Platí to najmä pri správe inventára a nákupe battle cratov, či už cez BP alebo G-Coiny, čo je prémiová mena dostupná prostredníctvom mikrotransakcií. Keď už hovoríme o mikrotransakciách, tu si dali tvorcovia celkom pozor na to, čo robia. Obsah zakúpiteľný cez G-Coin je exkluzívny a hráči sú informovaní o tom, aká je šanca na získanie toho-ktorého itemu. Obsah balíčkov je tiež možné si pozrieť aj pri nákupe cez BP. Tu si už navyše môže hráč konečne zvoliť typ cratu, ktorý chce kúpiť a nemusí tak dúfať v náhodu, ako tomu bolo v Preview.

Potešujúce na plnej verzii PUBG na Xbox One je, že sú v nej už dostupné všetky tri mapy, presne ako v PC verzii. Jedná sa o Erangel, Miramar a Sanhok a hráči si môžu zvoliť, aké mapy chcú hrať. Na výber sú totiž dva playlisty. Klasický Battle Royale playlist tvoria veľké mapy Erangel a Miramar, teda „prvá“ a púštna mapa, zatiaľ čo Mini Royale v súčasnosti tvorí len malý ázijský Sanhok. Ak chcú hráči hrať všetky tri mapy, môžu si ponechať aktívne oba playlisty. Čo ma ale osobne mrzí, je, že ak zomriete, tak sa vrátite do hlavného menu.

Osobne by som bol radšej, keby sa začala rovno načítavať ďalšia hra na inej mape. Alebo aby aspoň na skóre obrazovku bolo pridané tlačidlo na okamžité vyhľadávanie novej hry. Predsa len, keď balíček stojí 1,400 BP a ja si z matchu odnesiem len 72 BP, mám absolútne nulovú motiváciu vracať sa do menu. Jedine, že by som už nechcel hrať z pohľadu tretej osoby, ale chcel si zahrať FPS.

Aby som ale hru trochu predstavil nováčikom, PUBG je vlastne hra, kde ste postavení proti ďalším 99 hráčom a každý máte len jeden život. Treba si hľadať zbrane, náboje, vylepšenia aj výbavu a doplnky, s ktorými sa môžete udržať dlhšie nažive. Mapa sa postupne zmenšuje a tak je treba pravidelne bežať, respektíve jazdiť po mape. A samozrejme, neexistujú tu žiadne pravidlá. Až na jedno – ak hráte v Duo alebo Squad, zabíjajte všetko okolité, ale svojich udržujte nažive.

Jedna vec, ktorú som si pri hraní PUBG všimol, je, že už sa tu človek nestretne s 99 ďalšími hráčmi, ako tomu bolo v Early Access fáze hry. Zdá sa totiž, že prevládajúca popularita F2P Fortnite: Battle Royale sa odzrkadlila aj na počte aktívnych hráčov PUBG, kde síce ešte vždy budete čeliť ďalším aspoň 90 hráčom, ale už to vyzerá, že plný, 100-členný server neuvidíte. Ale môžem sa mýliť a len som hral v nesprávnom čase. Konieckoncov, hra má dedikované servery pre Európu, Áziu aj Ameriku, takže môže platiť staré známe porekadlo iný kraj, iný mrav.

Po 9 mesiacoch od počiatočného vydania sa fenomén PlayerUnknown’s Battlegrounds dostal aj na Xbox One vo svojej plnej verzii, kde už máme možnosť vidieť, ako asi vyzerá finálna optimalizácia hry. Priznám sa, že ešte stále je tu na čom zapracovať, ale keďže hra má optimalizačné problémy aj na PC, priveľké nádeje si nerobím. 30fps síce dosiahne, ale nie je to pravidlo, najmä nie na aktuálne najnovšej mape. Dlhohrajúcich hráčov už zrejme PUBG neprekvapí, nových ale istotne poteší, že hra nie je dostupná iba na PC, ale aj na Xbox. A čo poteší ešte viac, za rovnakú cenu!

PlayerUnknown's Battlegrounds

8/10
  • Zvuk