Bola si preč veľmi dlho… Tak presne to sú slová, ktorými vás po 8 rokoch privíta Mirror’s Edge. Presne toľko rokov sme totiž čakali na druhý diel, z ktorého sa však nevykľulo pokračovanie prvého dielu, ale jeho reboot, ktorý nám prezentuje, čím mal byť Mirror’s Edge od prvého momentu. Ale aby sme tu nemali dve hry s rovnakým názvom, tak novinka nesie názov Mirror’s Edge: Catalyst.
Keď som začínal pôvodne písať túto recenziu, mal som v pláne spraviť skôr také porovnanie s pôvodnou hrou, lenže Catalyst je úplne iný v priveľa veciach. V podstate jediné, čo sa zachovalo, je hrdinka Faith Connors a futuristické veľkomesto, v ktorom prevláda biela farba a sklo. No a možno ešte to, že svet žije v utopii a ovládajú ho megakorporácie.
Storylajn a otvorený svet idú dokopy
Príbeh rebootu začína, dá sa povedať, ešte pred udalosťami pôvodnej hry. Faith je prepustená z väznice, kde si posledné dva roky odpykávala trest za určité problémy, ktoré úzko súviseli práve s parkourom a jej fuck-the-system postoju. Keď je prepustená, tak jej polícia bezpečnostné služby korporácie Kruger oznámia, že má 14 dní na to, aby si našla prácu a zaradila sa do spoločnosti, čo nie je zrovna to, čo by jej vyhovovalo. A rozhodne to nevyhovuje vašim starým známym, ktorí vás dostanú naspäť na starú kolaj.
Osobne mi začiatok hry svojim prostredím a atmosférou pripomínal začiatok Half-Life 2, lenže to sa zmenilo v momente, kedy Faith miesto crowbaru použila svoje bežecké schopnosti na to, aby utiekla SBS-károm. Postupne sa stretávate so svojimi starými známymi, no ani jeden z nich sa neobjavil v pôvodnej hre z 2008. Trochu zamrzí, bol by to skvelý easter egg.
Spôsob podania hry sa však dramaticky líši od prvého Mirror’s Edge. Kým ten bol v podstate straight-forward koridorom, Catalyst ponúka otvorený svet a hra ho chce využiť na maximum. Preto na strechách mesta Glass nájdete veľa dôvodov, prečo behať, ako aj veľa collectibles, ktoré musíte zbierať. Príbehové misie sú prezentované ako questy, po ktoré si chodíte podobne ako v GTA alebo v RPG-čkach. Každý takýto quest začína nejakou tou cutscénou. Predsa len, čo by to bolo za príbeh, keby ho hra úplne ignorovala?!
Čo možno zamrzí, je jeho krátkosť. Hlavných príbehových misií je len pár (asi 10), ale aby nebol ten storyline taký krátky, musíte dokončiť aj niekoľko bočných questov pre vašich známych. Napríklad hackerka Plastic potrebuje, aby ste pre ňu dokončili nejaké veci výmenou za to, že sa ona pokúsi čo najrýchlejšie rozšifrovať ukradnutý pevný disk (nespoilujem ďalej). Takisto si musíte získať späť dôveru Dogena (dalo by sa povedať, že je to šéf gangu), ktorý bol v minulosti viackrát svedkom chýb, za ktoré Faith mimo iného poputovala do basy. Aby ste sa o týchto udalostiach dozvedeli viac, hra vás láka na kúpenie si komiksu Mirror’s Edge Exordium, ktorý sleduje Faithinu minulosť. Komiks má 6 častí, btw.
Hra tak predĺži základný príbeh o pár hodín práve vďaka bočným questom pre príbehové postavy. Ale keď prejdete aj tie, tak ešte stále nie je koniec. Na strechách sa totiž nachádzajú aj ďalšie príležitosti, ku ktorým patria Time Trials (závody na čas) a Delivery (donášky). Práve potreba rýchlo doručiť nejaké súkromné informácie bol dôvod, prečo v meste Glass začali fungovať parkouristi. Korporácie, ktoré mestu vládnu, si ich veľmi nevšímali, no potom začala istá Faith Connors robiť problémy a tak sa ostražitosť bezpečnostných zložiek voči parkouristom zvýšila. Popravde sa ale s „policajtami“ počas hry nestretnete. Skôr sa tak deje počas misií, kedy majú za cieľ nejak vám skomplikovať beh.
Sekuriťákom sa ale dokážete ubrániť a to pomocou rôznych chvatov, ktoré sa dajú kombinovať aj s parkourom a tak z toho vznikajú zaujímavé bitky ako vystrihnuté z akčného filmu. V tomto dieli, narozdiel od Mirror’s Edge, Faith nikdy nevezme do ruky zbraň a to aj keď hra vyslovene sľubuje, že dostanete do ruky brokovnicu. Ale to nie je celkom veľký spoiler, veď EA ešte pred vydaním hry povedala, že si tu nezastrieľame. Boje sú, popravde, celkom jednoduché a to aj vtedy, keď ide do tuhého a ochranka po vás strieľa zo samopalu. V najhoršom prípade utečiete z miesta činu a zdravie sa vám po chvíli zregeneruje. Systém bojovania je šitý na mieru gamepadu, takže sa viete ubrániť bez väčších problémov. A ako bonus viete odomykať nové vychytávky vďaka skill pointom.
Skill pointy a vylepšovanie postavy je ďalší RPG prvok a či vám to v parkouristickej hre vyhovuje, to nechám na vás. Osobne by som si hru vedel predstaviť aj bez nich, ale možno by bola o trochu chudobnejšia. Skill pointy získavate levelovaním a najrýchlejšie levelujete práve keď plníte misie. Preto čím skôr ich splníte, tým skôr si môžete odomknúť niektoré upgrady. Iné však získate automaticky v rámci storylinu. Jedným z nich je napríklad magnetický hák Mag Rope, ktorý využijete najmä v misiách, ale mimo nich vám môže zachrániť život.
Medzi skillmi a vylepšeniami možno nájsť nové parkour triky, bojové chvaty alebo aj zvýšenie sily vašich rán. Tiež tu nájdete vylepšenia súvisiace s… no nebudem spoilovať, ale proste sú to vylepšenia Runner Vision (červeného zobrazovania objektov a vhodných trás). Hra
Medzi skillmi a vylepšeniami možno nájsť nové parkour triky, bojové chvaty alebo aj zvýšenie sily vašich rán. Tiež tu nájdete vylepšenia súvisiace s…. no neviem ako sa to volá, ale Faith má v oku mikropočítač, ktorý jej ukazuje vhodné trasy (Runner Vision), ponúka GPS a tak podobne. Skrátka, hra takto odôvodnila, prečo máme na obrazovke radar a prečo sú niektoré veci červené.
Grafika
Mimochodom, jedným z najčastejšie kritizovaných aspektov Mirror’s Edge Catalyst bola grafika, keďže v beta verzii to nebolo bohviečo. Po hraní finálnej hry ale môžem povedať, že otrasná grafika bola záležitosťou spomínanej bety, ktorá šetrila miesto na disku a preto z nej bolo odstránených veľa budov a objektov. To sa odrazilo na pomerne škaredo vyzerajúcom, nedorobenom meste a vy ste mali naozaj pocit, že je to len beta (čo vlastne aj bola). Vo finálnej verzii hry sa to však zmenilo k lepšiemu a dokončené mesto tomu výrazne napomáha. Totiž, teraz keď už máte možnosť vidieť celé mesto, už nemáte pocit, že by tu boli nejaké nepodarky. Jedným takým nepodarkom sú animované billboardy, ktoré sú rozmazané až dokým sa k ním nepriblížite na pár metrov. Mimochodom, billboardy sa dajú hackovať podobne ako vo Watch_Dogs a má to aj podobný účel: Otvoriť ľuďom oči.
Ako ale vlastne vyzerá grafika Mirror’s Edge Catalyst, to už môžete vidieť sami na našich screenshotoch, ktoré sme použili v tejto recenzii. Po rozkliknutí ich samozrejme zobrazíte vo Furt Há Dé Full HD.
Resumé
Popravde ma Mirror’s Edge Catalyst po tých rokoch príjemne potešil a myslím, že za to môže hlavne fakt, že sa Catalyst vybral úplne iným smerom než pôvodná hra. Je to open-world a strechy sú vašim ihriskom. Obrovským ihriskom: Skákať totiž môžete prakticky po strechách celého mesta Glass a čakajú vás tu rôzne úlohy, či je to doručovanie zásielok, hackovanie infraštruktúry alebo zbieranie rôznych collectibles. No a v neposlednom rade tu plníte príbehové misie. Samotný príbeh je celkom krátky, ale ako som už vravel vyššie, hra to kompenzuje dlho absentujúcou možnosťou vyblbnúť sa na obrovskej mape. Plus sa hovorí o Season Passe, ktorý má rozšíriť hru o ďalší obsah, takže o zábavu je postarané na dlhú dobu. Možno to znie familiárne s ostatnými open-worldovými hrami, ale Mirror’s Edge Catalyst má niečo viac do seba. Podľa mňa to je ten koncept parkourovej hry, ktorý je dnes rovnako svieži ako plechovka Redbull Coly vytiahnutej z mrazáku. Len treba dúfať, že nám bude DICE servírovať Mirror’s Edge postupne ako doteraz a nezačne vydávať nový diel každý rok!
Mirror's Edge Catalyst
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika