Facebook a „Rocketeering“
Facebook. Najväčšia a najpoužívanejšia sociálna sieť na svete. Používajú ju miliardy ľudí. A zjavne to spôsobuje, že Facebook čoraz viac ukazuje aroganciu kvôli svojej dominancii.
Facebook to už dlhší čas nerobí „pre užívateľov“. Sociálna sieť totiž veľakrát spraví kroky, s ktorými sa užívatelia nestotožňujú a nedá sa im vyhnúť. Napríklad prudké zmeny dizajnu, na ktoré si ľudia musia zvykať pomerne dlhý čas, alebo geniálny krok so zobrazovaním reklám v Messenger aplikácii. Nehovoriac o tom, že Facebook vydal na mobily množstvo aplikácií, ktoré majú odkazovať len na konkrétnu funkciu, a ktoré rok po vydaní končia na smetisku dejín. Najnovšie predstavil Prieskumník.
Nová funkcia, ktorú Facebook spustil oficiálne v uplynulých dňoch, oddeľuje obsah sledovaných stránok od obsahu, ktorý pridávajú vaši priatelia. Podobne ako pri iných „skvelých“ novinkách, aj tu vidíme pomalší rollout a zatiaľ čo niektorí majú Prieskumník len v mobilnej aplikácii, iní ho už vidia aj na desktope.
Facebook vraví, že tu uvidíte „Najlepšie príspevky z celého Facebooku“. Pretože Facebook využívame aj my, aby sme k vám doručili obsah efektívne, máme na túto vec iný názor. A síce, že Facebook povýšil stránkové výpalníctvo na hotový Rocketeering.
Mafiánske praktiky zo Silicon Valley
Sociálna sieť Marka Zuckerberga totiž proti stránkam, ako je tá naša, využíva mafiánske praktiky. Facebook Vám ako správcovi stránky umožňuje využiť monetizované služby na to, aby ste zvýšili dosah svojej „fanpage“ a prilákali k svojmu obsahu viac ľudí. Zahŕňa to napríklad reklamu na vašu stránku (ktorá nemusí vždy prilákať len ľudí z cieľového publika, ale sem-tam vás potešia zahraničné profily a boti) alebo propagáciu príspevku.
Problém však je, že keď začnete Facebooku platiť, firma spraví všetko, aby tento príjem nestratila. Možno aj preto sa záhadne načas zníži dosah celej vašej stránky po skončení platenej kampane v prípade, že nebudete „Propagovať ďalší príspevok alebo zvýšiť rozpočet, aby sa zvýšil dosah stránky“.
Pred pár mesiacmi začal Facebook klamať majiteľov stránok o ich konkurencii. Facebook nás pravidelne „otravuje“, že administrátori konkurenčných (alebo iných) stránok si zaplatili propagáciu príspevku, ktorý zdieľate vy. Iróniou je, že to platí aj v prípade obsahu, ktorý publikujete exkluzívne vy.
Čerešničkou na torte je výpalnícka raketa „Prieskumník“. Po novom totiž Facebook na nástenke zobrazí len platený (sponzorovaný) obsah stránok a všetko ostatné dáva na vedľajšiu koľaj. Týmto krokom Facebook potláča právo na bezplatný prístup k informáciám, obmedzuje dosah tlače a bohužiaľ, zďaleka nepodporuje boj proti dezinformáciám, ako hlása.
S novou funkciou sa totiž k vám oveľa rýchlejšie dostanú falošné, nepravdivé alebo konšpiračné správy. Pretože tie sa šíria hlavne cez osobné profily, aspoň tu na Slovensku. A príspevkom na osobných profiloch dal Facebook prednosť. Facebook dal prednosť konšpiráciám.
Čo teraz?
Ako mať teda istotu, že nezmeškáte obsah? Možnosti sú viaceré. Môžete používať nepraktický Prieskumník, prípadne si môžete náš web pridať do RSS čítačky alebo do obľúbených stránok vo svojom prehliadači alebo na zariadení. Alebo je na čase, aby sme aktivovali push notifikácie…