Blizzardu to tento rok nevyšlo. Hoci všetci majú telefóny, Diablo Immortal nebolo zrovna to, na čo sa fanúšikovia hrnuli na tohtoročný Blizzcon. Všetci totiž očakávali oznámenie nového Diablo 4 na PC a konzoly, nie mobilnú free-2-play hru.
Overhype spôsobil, že trailer na Diablo Immortal sa stal jedným z najmínuskovanejších videí na YouTube a Blizzard musel pristúpiť k cenzúre. Odôvodnil ju tým, že niektoré komentáre pochádzali od duplicitných účtov, ale krok ako taký len posilnil lavínu negativity. Po problémovom launchi Diablo III v roku 2012 na počítači však začalo štúdio pracovať na náprave reputácie značky, čo sa odrazilo na vydaní datadisku Reaper of Souls a viac ako 30 miliónoch predaných kusov.
Odvtedy však spoločnosť spravila niekoľko zvláštnych krokov. Nejeden hráč ostal rozčarovaný z toho, že kým v roku 2014 dostali za 15€ celú príbehovú expanziu, v roku 2017 za rovnakú čiastku dostali do hry len nový class – Necromancera. Podľa Jasona Schreiera z Kotaku, ktorý hovoril s 11 súčasnými a bývalými zamestnancami Blizzardu, došlo k viacerým zmenám vo vývoji hry. Mimo iného bol zrušený druhý datadisk pre Diablo III v prospech štvrtej hry, ktorej vývoj bol v roku 2016 reštartovaný.
Všetko sa začalo na prelome rokov 2013 a 2014. Krátko po vydaní datadisku Reaper of Souls oznámilo vedenie Blizzardu svojim zamestnancom, že druhá expanzia bola zrušená. Toto oznámenie prekvapilo aj vývojársky tím, ktorý predtým pracoval práve na RoS a začínal pracovať na tejto druhej expanzii. „Celkový dojem tímu, aspoň podľa mňa, bol taký, že vedenie neverilo hre. Mysleli si, že Diablo III bol obrovský fuck-up,“ uviedol jeden zo zamestnancov. Prvý dojem je dôležitý a keď Diablo III vyšlo, hráči boli privítaní dnes už legendárnou chybovou hláškou Error 37. Hra tiež čelila kritike pre obtiažnosť a aukčný dom fungujúci na reálnych peniazoch.
Na správu zareagoval aj hovorca Blizzardu: „Rušenie hier vidíme ako silnú stránku – ako odraz nášho záväzku voči kvalite a fungovaniu firmy. Z historického hľadiska sme vydali asi 50% projektov, na ktorých sme za posledné tri desaťročia robili – to sú tie, ktoré reprezentujú kvalitu Blizzardu. Nevydať hru nebolo nikdy ľahké rozhodnutie, ale vždy to bolo správne. Zrušenie Titanu nás posunulo k Overwatch a zrušenie Nomadu nás posunulo k World of Warcraft.“
Vývojársky tím sa začal rozpadať. Niektorí odišli zo spoločnosti, iní prestúpili k vývoju Overwatch a World of Warcraft. Tí, ktorí v Team 3 ostali, začali robiť na Diablo IV s krycím menom Hades. Cieľom projektu bolo zmeniť štýl hry. Pod vedením Johna Mosqueiru malo byť štvrté Diablo hrou na spôsob Dark Souls. Podľa troch ľudí, ktorí o projekte vedeli, malo ísť o náročný, gotický dungeon crawler s third-person kamerou. No podobne ako druhá expanzia, ani projekt Hades nikdy neuzrie svetlo sveta: bol zrušený.
Následne teda začal vývojársky tím pracovať na Rise of the Necromancer a na novom projekte Fenris. Jedná sa o nové Diablo IV, ktoré už má na starosti dizajnový šéf Luis Barriga. „Chcú spraviť Diablo IV odporné, temné a zbaviť sa všetkého, čo malo v Diablo III rozprávkový nádych,“ uviedol jeden zo zdrojov. Hra môže vyzerať viac ako Diablo 2, len modernejšie. Očakáva sa ale, že hra vyjde najskôr v roku 2020, takže dovtedy sa ešte môže veľa vecí zmeniť. Zatiaľ však nie je rozhodnuté, či hra bude opäť izometrická alebo prejde do third-person.
Hovorí sa tiež, že hra by mohla byť sociálnejšia po vzore Destiny. Štúdio by v hre chcelo mať jemný nádych MMO, aký je typický napríklad pre Destiny. Otáznik visí aj nad mikrotransakciami. Blizzard by chcel monetizovať hru, ale zatiaľ nevie, akým spôsobom ju monetizovať, podobne ako pri Diablo III. Spoločnosť však vie, že môže monetizovať Diablo Immortal, na ktorom má väčšinový podiel NetEase a Blizzard pri vývoji len napomáha. Na hru sa ale štúdio tešilo, pretože v ňom pracuje kopa hráčov, ktorí milujú mobilné hry. Populárnou hrou bolo Pokémon GO, podľa ktorého chce tiež Blizzard robiť na vlastnom Warcraft titule.
V Blizzarde ide zároveň o win-win situáciu. Tým, že Blizzard nájde formu monetizácie, uspokojí investorov a Activision, ktorý je súčasťou trojcelku spolu s King Digital Entertainment. Zároveň tým umožní vypočuť priania svojich top vývojárov, akým je aj vrchný dizajnér Cory Stockton (World of Warcraft). Cory je fanúšikom Pokémonov a práve možnosť vyvíjať hru na spôsob PokéGO ho teší. Zdroje, ktoré projekt poznajú, ale dodávajú, že hra má stále nádych Warcraftu a má aj single-playerové mechanizmy.
Activision–Blizzard si však v roku 2018 prešiel veľkou zmenou, ktorá môže tieto projekty negatívne ovplyvniť. Vôbec poprvýkrát v histórii výročných Battle Plan stretnutí padlo vyhlásenie, aby vývojári nemíňali peniaze tam, kde ich netreba. Dochádza tak poprvýkrát k redukcii nákladov, čo sa odrazí aj na počte projektov, ktoré Blizzard vyvíja. Personálu sa zdá, že Blizzard začína tancovať, ako Activision píska. Príkladom toho je napríklad prítomnosť hier ako Destiny alebo Black Ops 4 v Battle.net alebo oznámenie, že Destiny 2 bolo na PC dostupné na pár dní zadarmo.
via Kotaku