Site icon Xboxer

RECENZIA Elex 2

Jax je späť! Elex 2 je skvelým pokračovaním prvého dielu post-apo univerza, kde do planéty Magalan narazila kométa a tak zmenila život všetkých.

Po určitých udalostiach, po tom, čo Jax zjednotil frakcie a porazil Hybrida, prichádza z neba nová hrozba, ktorá uvoľňuje nebezpečné sily temného Elexu a ohrozuje všetok život na planéte. Aby Jax ubránil mier na Magalane a bezpečnosť svojej vlastnej rodiny, musí sa vydať na misiu, aby presvedčil frakcie, aby sa opäť spojili proti útočníkom.

Nostalgia je späť

Piranha Bytes je štúdio, ktoré má v mojom srdiečku špeciálne miesto. Často nostalgicky spomínam na sériu Gothic, ktorá bola doslova fantastická a v mnohých ohľadoch neprekonaná doteraz. Nesmiem zabudnúť ani na skvelý soundtrack.

Elex 2 sa dostal na úplne inú úroveň ako bol jeho prvý diel (recenzia). V tento moment vyzerá Elex 1 oproti dvojke ako beta. Dvojka je vo všetkých ohľadoch oveľa lepšia, zábavnejšia, graficky, ale aj zvukovo vyladenejšia a samozrejme aj samotné rozprávanie hlavnej dejovej línie, ale aj vedľajších úloh, je veľmi kvalitne spracované. Elex 2 by sa dal zrovnať s úspechom Gothic 2: Noc Havrana, ktorý zanechal v pamäti hráčov nezabudnuteľné dobrodružstvo plné prekvapení a tajomstiev.

Samotná herná doba sa pohybuje od 60 hodín až po nekonečno. Tých kombinácií, ktoré máte k dispozícií, robia z hry zábavku kľudne aj na niekoľko stoviek hodín. Samozrejme, musíme brať v úvahu, že mnohé vedľajšie úlohy sa budú opakovať, ale samotný zážitok bude iný, keď každá frakcia má iné pravidlá a iný prístup k individuálnym situáciám. Jediné, čo by som mohol vytknúť, je neexistujúci soundtrack. Stačilo najať Kai Rosenkranza a úžasný magický soundtrack mohol byť na svete. Schválne si pustite na YouTube pesničky z Gothic II a pochopíte, o čom hovorím.

Otváranie sejfov pomocou pakľúčov a hackovanie zariadení sa nezmenilo. Určite čo oceňujem je, že sa zmenil samotný štýl boja. Teraz je obsiahlejší, komplikovanejší a protivníci vás často dokážu prekvapiť. Piranha Bytes majú akosi vždy problém s týmto elementom hry. Skrátka je to o dosť lepšie, ale vieme si predstaviť ďaleko lepší a zaujímavejší combat. Dalo by sa povedať, že ťažkopádne mlátenie a šibrinkovanie so zbraňami medzi postavami už akosi patrí k hrám od PB. Je to ako časť podpisu umelca, kde každé dielo má špecifické črty, ktoré sa prenášajú aj do vytvárania nového diela a čiastočne sa zlepšujú.

Celý svet je otvorený a môžete sa vydať kam len chcete. Samozrejme musíte počítať s tým, že cestou necestou stretnete často protivníkov, ktorí sú silnejší a rýchlejší, a Vaše putovanie môže raz-dva skončiť smrťou. Ale to je čaro hier od PB. Nikdy neviete, na koho narazíte a kam vás zavedú vaše potulky týmto post-apo svetom.

Ako budete putovať po Magalane, tak budete stretávať staré známe NPC z prvého dielu. Odporúčame si prejsť prvý diel, lebo bez neho nebudete rozumieť jednotlivým prepojeniam, aj keď vám ich hra vždy nenápadne pripomenie a vysvetlí spojitosť s tou alebo onou postavou. Funkcia kolektívneho hrdinu je tu zapracovaná, ako aj v legendárnom Gothicu II a tak je nesmierne dôležité poznať jednotlivých členov vašej bandy hrdinov.

Nové aj staré frakcie

Náš hlavný protagonista má na výber až zo šiestich frakcií. Ako aj v minulom dieli, tak aj tu viete urobiť vedľajšie questy všetkých frakcií, a až potom si vybrať jednu, ku ktorej sa pripojíte. Samozrejme všetky vaše rozhodnutia majú aj následky, takže sa rozhodujte s rozvahou.

Berserkeri pochádzali z tých, ktorí prežili pád meteoritu, ktorí nemali žiaden alebo len obmedzený prístup k technológiám. Vyvinuli sa do stredovekej kultúry farmárov, lovcov a liečiteľov, ktorí pohŕdali všetkým technickým. Keď ich vtedajší duchovný vodca objavil, ako premeniť modrý Elex na to, čo nazývali Mana, konečne mali proti iným frakciám zbraň. Blue Elex zmenil kedysi zelené a svieže oblasti na chladné a mŕtve krajiny, ale niektoré rastliny obohatené o svoju Manu, nazývané svetové srdcia, mohli tento efekt zvrátiť a vrátiť na planétu život. Mana im dala prístup aj k magickým schopnostiam, a tak sa stali mocnou frakciou aj bez akýchkoľvek technologických zbraní a pomôcok.

Po vojne v prvom Elex-e začali premieňať pustú púšť Tavar na zelenú krajinu zázrakov so svetovým srdcom. To spôsobilo, že sa Outlaws of Tavar rozdelili na niekoľko menších podskupín a jedna z nich sa pridala k Berserkerom.

Klerici sú príliš spravodlivá a vysoko technická frakcia, ktorá si myslí, že je ich úlohou zachrániť Magalana pred ľuďmi, ktorí sa riadia svojimi nižšími inštinktmi a používajú Elex iným spôsobom ako oni. Majú zákony čistoty, ktoré vyžadujú, aby sa Elex nedal konzimovať, ale aby sa používal iba na napájanie neživých strojov. V Elex 1 Jax odhalil, že príbehy o ich bohovi Calaanovi, ktorého uctievali, boli klamstvom, ale to im nemohlo zabrániť, aby verili v ich zavedené učenie. Veria, že sú poslednou baštou, ktorá stojí medzi prežitím a zničením. Aj keď je ich počet nízky, sú obávaní kvôli vysoko pokročilým plazmovým zbraniam, ktoré používajú na prozelytizáciu každého, kto sa nechce pripojiť k ich misii.

Zatiaľ čo ostatné frakcie používajú Elex na mágiu alebo technologický pokrok, Odpadlíci (Outlaws) ho používali na výrobu liekov nazývaných stims. Nikdy nemali žiadnu veľkolepú víziu alebo cieľ okrem toho, že sa dostanú vysoko a zavraždia svojho suseda, aby dostali to, čo majú. Je to banda zločincov a narkomanov, ktorí berú všetko, čo môžu dostať. Zákon najsilnejších je ich mantrou. Keď Berserkers terraformovali púšť Tavar späť na úrodnú oblasť, prišlo tam veľa ľudí z iných frakcií a usadili sa a vyhnali Outlaws z Tavaru. Niektorí zostali a stali sa súčasťou Berserkers. Iní išli do kráterovej krajiny Ateris a pokúšali sa tam pokračovať vo svojom nezákonnom spôsobe života.

Albov vytvorila odštiepená skupina klerikov, ktorí nechceli dodržať svoj sľub čistoty a používať Elex len na napájanie neživých predmetov. Konzumovali Elex ako cukríky a vďaka tomu si okrem svojich hlbokých technických znalostí rozvinuli aj magické schopnosti, no stratili pri tom svoju empatiu a emócie. Ich cieľom bolo a stále je dosiahnuť ďalšiu úroveň evolúcie. Najprv si mysleli, že to dokážu dosiahnuť nadmernou konzumáciou Elexu. Po páde Hybridu mohli Separatisti, umiernená skupina Albov, ktorí videli nebezpečenstvo nadmerného používania Elexu, presvedčiť vedenie Alb, aby kontrolovalo príjem Elexov svojich členov, a tak prestali byť hrozbou pre všetky ostatné frakcie. Stále sa však považujú za nadradených nad všetkými ostatnými frakciami Magalanu a sledujú svoj cieľ, ktorým je, aby sa vyvinuli.

Morkoni boli kedysi pokojnými obyvateľmi Tomsontownu, ale keď zasiahol meteorit, tí, čo prežili, utiekli do podzemných tunelov pod mestom, kde sa zabarikádovali pred nebezpečným vonkajším svetom a pomaly sa vyvinuli do krutého a izolacionistického podzemného kmeňa, ktorý používal kov a šrot zo zničeného mesta na výrobu zbraní. Kvôli obmedzenému prístupu k jedlu a iným zdrojom nastavili tvrdé pravidlá pre rozmnožovanie a prijímanie ľudí zvonku. Postupom času sa z týchto pravidiel stalo náboženstvo, členovia kmeňa fanatici a začali sa nazývať Morkonmi. Ich cieľom sa stalo zničiť všetkých nevercov, ktorí neveria v ich prísne pravidlá.

Zdalo sa, že Skyandi prišli z ničoho nič, no ako požiar sa rozšírili po celom Magalane. Svoju silu berú z tmavého Elexu, novej a agresívnejšej formy modrého Elexu. Majú masívne „Formers“ – obrovské štruktúry, ktoré začali meniť prostredie okolo nich. Temný Elex infikuje všetko – rastliny, zvieratá aj ľudí. A keď sú infikovaní, zmenia sa… niektorí zomrú, niektorí sa stanú „nebeským“. Skyandi sú neskutočne mocní, neľútostní, odhodlaní a strategickí, a preto sú takmer neporaziteľní. Zdá sa, že ich cieľom je premeniť celý Magalan. Nemajú žiadnu morálku, žiadny systém viery. Poznajú len svoj cieľ a robia všetko preto, aby ho dosiahli.

Grafické spracovanie na jednotku…

Elex 2 na Xbox Series X beží perfektne, hra nepadá a ani so snímkovaním nieje problém. Taktiež vizuál sa posunul viac k new-gen štandardu a oproti prvému dielu je vidieť veľký skok. Ten vidíte na samotných modeloch postáv ale aj monštier, flóre a faune, dohľadu ale aj samotnej geometrii objektov a budov. Hra beží v 4K rozlíšení pri 30 fps a nájdete tu viac ako 300 unikátnych NPC. Skrátka Elex 2 je fenomenálny a svoj status legendárny si plne zasluhuje.

Resumé

Elex 2 je skvelým a fenomenálnym pokračovaním nadpriemerného prvého dielu. Hrá Vám ponúkne hodiny zábavy v tomto tajuplnom svete, ktorý určite stojí za preskúmanie. Herná doba je minimálne 60 hodín, záleží od toho, ako moc sa budete snažiť splniť všetky úlohy a preskúmať každú časť mapy. Za Xboxer môžeme určite Elex 2 len odporučiť a pokiaľ máte 50€ nazvyš, tak neváhajte a utekajte do najbližšej predajne, pretože Elex 2 je skrátka fenomenálny a pokiaľ milujete kvalitné RPG tak ako my, tak ešte dlhé roky budete na tento diel spomínať. Určite odporúčame si prejsť najprv ale prvý diel, lebo tieto prepojenia sú nesmierne dôležité na to, aby ste sa dokázali plne vžiť do príbehu. Za Xboxer skrátka palec hore!

Elex 2

Celkový verdikt

9/10
  • Hrateľnosť
  • Trvanlivosť
  • Grafika
Exit mobile version