Microsoft pred malou chvíľou na svojom blogu oficiálne oznámil posledné detaily o svojej chystanej konzole Xbox Series X. V sérii článkov, ktoré si už o chvíľu budete môcť prečítať aj u nás, sa dozviete všetko potrebné a získate pohľad aj dovnútra konzoly.
Spoločnosť ukázala, že všetko v konzole bude uložené vertikálne. Tvoria ju dve základné dosky a obrovský centrálny chladič, ktorý sa trochu podobá na ten z „odpadkového“ Macu Pro z roku 2012/2013. Na oficiálnom webe dnes máme k dispozícii oficiálne parametre nového Xboxu:
Xbox Series X: Hardvér
- Procesor: 8-jadrový AMD Zen 2 procesor s frekvenciou 3.8 GHz (3,66GHz so SMT), 7nm proces
- Grafický čip: Customizovaný 52-jadrový RDNA 2 čip s taktom 1,825 GHz a výkonom 12 teraflopov.
- RAM: 16GB GDDR6 RAM; 320mb bus
- Prenosová rýchlosť: 10GB pri 560GB/s, 6GB pri 336GB/s
- Úložisko: 1TB NVMe SSD (2.4GB/s raw rýchlosť, 4.8GB/s pri kompresii, využíva dedikovaný hardvér na dekompresiu)
- Rozšírenie úložiska: 1TB Expansion Card
- Externá pamäť: USB 3.2
- Mechanika: 4K UHD Blu-Ray
- Cieľová kvalita: 4K 60fps, maximum 120fps
- Veľkosť SoC: 360,45 nm2
Microsoft ďalej ukázal, ako vyzerajú rozdiely v hrách, napríklad v hre Minecraft. Tá bude ešte v priebehu tohto roka podporovať ray-tracing na PC aj Xbox Series X. Ďalšou hrou, ktorá bude podporovať vylepšenia pre Xbox Series X, je Gears 5. Screenshoty z oboch hier môžete vidieť na snímkoch nižšie.
Microsoft sľubuje, že Gears 5 bude podporovať ultra nastavenia z PC verzie a 50% viac particle efektov oproti Ultra PC verzii. Úvodná cutscéna taktiež beží v 4K 60fps miesto 30fps. Podľa vývojárov tiež hra dosahuje vyše 100 fps pri odomknutom framerate a vývojári hľadajú spôsob, ako rozbehnúť hru v 120fps v online multiplayeri. Novinkou je, že oproti Xbox One X verzii hra podporuje aj niektoré efekty, ktoré tu museli byť vypnuté: kontaktné tiene, vrhanie tieňov na seba samého (napr. pri tráve a rastlinách). Hra bude dostupná v deň vydania konzoly s titulom Xbox Series X Optimized. Hráči, ktorí vlastnia Gears 5 už teraz, získajú uprade vďaka Smart Delivery zadarmo.
Xbox Velocity Architecture
Microsoft zvýraznil, že pre Xbox Series X je dôležitá rýchlosť. Väčšina vylepšení sa pohybuje okolo rýchlosti nového SSD a pamätí. Aby to ale mohli užívatelia pocítiť, je treba patrične vylepšiť softvér. Výsledkom je Xbox Velocity Architecture, ktorá hlboko prepája hardvér a softvér tak, aby vývojári mohli okamžite pristupovať k 100GB herných dát a assetov. Takto by mohli vývojári kompletne eliminovať loadingy v hrách, napríklad v Assassin’s Creed Odyssey, kde vstup do niektorých lokácií vyžaduje loading.
Microsoft pritom pripomenul ďalšie vychytávky, ktoré pomáhajú, aby rýchlosť bola viditeľná v každom aspekte. Nový ovládač má odozvu len 2 ms, označovanú ako Fast Input Scanning. Vďaka technológii DLI (Dynamic Latency Input) konzola okamžite prijíma signály a funguje nezávisle od frameratu. Napokon, vďaka HDMI 2.1 môžu hráči čakať vysoký framerate až do 120fps, synchronizáciu a predídenie tearingu vďaka variabilnému refresh ratu (VRR) a optimalizáciu obrazovky s technológiou Auto Low Latency Mode (ALLM).
Spätná kompatibilita
Microsoft pokračuje v spätnej kompatibilite. Microsoft tak okrem hier z Xbox One môžu očakávať aj kompatibilitu s hrami z Xboxu 360 a prvej Xbox konzoly, pričom ponuka zostáva totožná s hrami kompatibilnými s Xbox One a Xbox One X.
A čo môžu hráčo očakávať? Microsoft sľubuje, že aj hry z Xboxu 360 a pôvodnej Xbox konzoly môžu lepší framerate, rýchlejšie loadingy, vyššie rozlíšenia a kvalitu obrazu. Sľúbený je tiež cross-generation multiplayer aj pri Smart Delivery tituloch.