Málokedy sme svedkami toho, ako sa športové hry dočkajú odkladu. Najmä, ak je to celoročný odklad a fanúšikovia sú nútení vynechať jednu celú sezónu. Presne to sa teraz udialo pri WRC 8, ktoré vychádza až dva roky po predošlom ročníku.
Nevieme, čo presne stálo za týmto rozhodnutím, ale Kylotonn Games a vydavateľ Bigben Interactive získali vďaka odkladu viac času na to, aby mohli zapracovať do hry doposiaľ nadobudnutý feedback za uplynulé ročníky a priniesli tak doposiaľ najlepšie WRC. Ale podarilo sa to? Alebo viac času znamenalo v tomto prípade len voľnejší pracovný režim?
Prvá zmena, ktorú si po zapnutí WRC 8 všimnete, spočíva v užívateľskom rozhraní. To je teraz dlaždicové, podobne ako ho majú aj ďalšie recenzované závodné hry z tohto roka – F1 2019 a MotoGP 19. Zdá sa, že dlaždice a lá Metro z Windows 8 sú predsa len cesta, no nie pri operačnom systéme, ale v hrách. Samotné prostredie je rozumne rozdelené na 4 sekcie a hráči tak môžu rýchlo pristupovať k tomu, čo majú radi: okrem kariéry môžeme pristupovať k režimu Season Mode, multiplayeru, eSports alebo k týždenným výzvam.
Žiaľ, posledné dve menované sa dnes viac než živá služba prejavujú ako mŕtva služba. Nie, nemyslím si, že by bol problém s komunitou. Problém je, že najbližší eSports event sa začína o 100 dní a dovtedy je tu tento prvok skôr len na okrasu. A živý komponent, týždenná výzva, vás privíta chybovou hláškou a odkazuje na oficiálny web, ktorý pre zmenu vyhodí chybovú hlášku 404 vo francúzštine. A to hra vyšla pred mesiacom.
Nuž, poďme teda do režimu Kariéry. Tá bola opäť prerobená a kombinuje závodnú hru s manažmentovkou. Okrem debutu v divízii Junior WRC alebo WRC 2 si tak manažujete a spravujete svoj tím, ktorý pozostáva nielen z mechanikov a agenta, ale aj meteorológa či fyzioterapeuta, ktorého budete potrebovať ako soľ. Aj preto, že môj tím zostal po prvej prehre (Rozumej: 12. miesto) absolútne zdrvený a nepoužiteľný, takže som ho musel vymeniť. Iróniou osudu je, keď aj ten fyzioterapeut onedlho potrebuje z ďalšej prehry svojho osobného fyzioterapeuta. Nuž, nepatrím k závodnej špičke, ale aspoň tvorím pracovné pozície ako na bežiacom páse.
Ale nie, žartujem. Faktom však je, že váš tím môže naozaj ostať z prehry zdrvený a rovnako tak sa môžu zhoršiť vaše vzťahy s automobilkou, ktorá vyrobila vaše auto. Reputáciu si však u automobilky zlepšíte vyhrávaním eventov, či už sa jedná o rally šampionáty alebo o špeciálne promo eventy či výzvy v extrémnych podmienkach. Rovnako tak za každý závod získavate body XP a renomé, za ktoré môžete získať personál úplne zadarmo a bez nutnosti kúpiť si ho na kontrakt.
To vám vlastne pomôže ušetriť peniaze, keďže každý aktívny člen tímu poberá výplatu z vašich ťažko vydretých víťazstiev alebo prehier. Zvláštne mi však príde, že mená osôb, ktoré môžete zamestnať, pochádzajú z nejakého generátoru náhodných mien. Takto môžete vo svojom tíme privítať napríklad fyzioterapeutku z Česka, s hrdým českým menom Jennifer. Alebo rumuna Abdirahamna Kelleyho. Alebo estónca s menom Daniel Norris. Nie, toto sa naozaj nepodarilo.
Jedna vec, ktorou sa WRC 8 inšpirovalo ešte u starej Forzy Motorsport 3, je kalendár, v ktorom si môžete čakanie na ďalší šampionát skrátiť niektorým z navrhovaných eventov. Napríklad máte na výber tréning, promo event alebo oddych. Takáto zmena ma potešila, aj preto, že som sa cez leto snažil dotiahnuť svoju zdanlivo nekonečnú kariéru vo FM3 do konca. A splniť tak vysnívaných 1000(G).
Premýšľam, môže sa vlastne na manažmentovke (rozumej: klikačke) niečo pokaziť? Čuduj sa svete, môže. Keď som si pri prvom prechádzaní kariéry zapol sprievodný tutoriál, hra mi nanucovala veci a to do takej miery, že som sa kvôli zabugovanému a zamknutému kurzoru nedostal ďalej, než po výber tretieho eventu. A to preto, že hra bola v tom, že som si event nevybral a nemám preto právo ani závodiť, ani spravovať svoj tím a dokonca ani vypnúť hru. Čiže som musel titul reštartovať a kariéru vymazať. Tuším, že voliteľná možnosť PermaCrash nebola len o vyradení zo závodu po havárii.
Čo sa obsahu týka, WRC 8 ponúka už tradične licencovanú oficiálnu ponuku tratí a tímov z najnovšej sezóny, takže v tomto ohľade máte najčerstvejší obsah. Okrem Citroenu alebo Fordu sa tak môžete tešiť aj na Škodu, ktorá tu je prítomná ako v jednej z mála hier. Tieto veci si môžete v ľubovoľnej podobe vychutnať v režimoch ako sú Quick Play alebo Season Mode, čo je vlastne taká voľnejšia a plynulejšia obdoba kariéry, ktorá je čisto o závodení.
Špecialitou závodenia vo WRC 8 je aj testovacia oblasť Test Area, podobná testovaciemu ihrisku v sérii DiRT, a tiež Training mód inšpirovaný autoškolou v Gran Turismo. Čakajú vás tu štyri série úloh, ktoré vám umožnia naučiť sa lepšie zatáčať, zrýchľovať, brzdiť a celkovo vás pripravia na WRC a WRX.
Ďalšia vec, v ktorej hra robí dobrú prácu, ale nie perfektnú, je grafika. Áno, rozlíšenie sa opäť zlepšilo a hra má detailnejšiu geometriu a kvalitnejšie textúry áut a okolitého sveta, no vo vlastnom záujme deaktivujte HDR, ak máte Xbox One X a HDR televízor. Totiž, v hre nenájdete nastavenia HDR a ste obmedzení len na extrémny kontrast, z ktorého vás začnú po chvíli bolieť oči. A tak máte na jednej scéne v jeden moment černobylsky modrý „glow“ na špičkách stromov, ktorých pne sú zas absolútne čierne.
Po zvukovej stránke je, podľa mňa, všetko dobre. A dokonca už aj dali košom starému navigátorovi, ktorého som mal vo WRC 6 a WRC 7 sto chutí vyložiť pri prvej zákrute. Kylotonn tak zrejme vypočuli môj feedback, keďže som vravel, že by ho mohli nahradiť niekým, kto naozaj preciťuje ten rallyšport. Ibaže ten nový navigátor ho preciťuje možno až príliš. Nerobím si srandu, keď poviem, že k jeho komentáru som si pustil playlist z Two Steps from Hell, Hansa Zimmera a skladbu Nara od E.S. Posthumus. Jednoducho, tento komentátor je snáď prvým, kto žije rallyšportom. Alebo možno bol len vyklepaný z toho, že som osemkrát vyletel z útesu.
Resumé
Dva roky boli dlhá doba na to, aby vývojári mohli priniesť potrebné množstvo zmien a vypočuli feedback. No rovnako tak aj na opravu bugov, ktoré v tomto prípade dokážu zruinovať zážitok z rôznych aspektov hry. Či už je reč o kariére alebo grafike. Hra by, nebyť týchto bugov, bola skvelá. Takto je len dobrá. Tak snáď nabudúce na novej generácii.
WRC 8 The Official Game
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika