Site icon Xboxer

PlayStation 5 vs. Xbox Series X: Spätná kompatibilita na dva spôsoby

Xbox Series X vs PlayStation 5 spätná kompatibilita

Sony včera na celkom úmornej prezentácii predstavilo hardvér konzoly PlayStation 5 a priblížilo zopár zaujímavostí. Spoločnosť potvrdila hardvérové parametre, ktoré sú v niektorých aspektoch horšie, v iných zas lepšie oproti Xbox Series X, takže to vyzerá na veľmi vyrovnaný súboj. Špecialitou oboch konzol bude spätná kompatibilita, každá konzola má však iný pohľad na vec.

Xbox Series X

Začnime Xboxom. Ten staval na spätnej kompatibilite už v súčasnej generácii. Xbox One obdržal podporu viac ako 600 hier z Xboxu 360 a pôvodnej konzoly Xbox. Knižnica kompatibilných hier je naozaj mohutná a nájdeme v nej aj celé série vrátane Assassin’s Creed, Call of Duty či Tom Clancy’s Splinter Cell.

Aby toho nebolo málo, hry z pôvodného Xboxu sú automaticky upscalované do Full HD alebo 4K podľa toho, či hráte na Xbox One S alebo Xbox One X. Podobného vylepšenia sa dočkalo aj zopár desiatok hier z Xboxu 360, ktoré bežia v 4K rozlíšení na Xbox One X. Medzi týmito hrami nájdeme napríklad prvý Assassin’s Creed, Skate 3 alebo hry od Rare. Časť hier vďaka tejto drobnej vychytávke pôsobí, akoby skutočne vyšla na túto generáciu.

Microsoft už medzičasom potvrdil, že hry, ktoré bežia na Xbox One (vrátane hier z Xboxu 360 a prvého Xboxu) pobežia aj na Xbox Series X. Skrátka, to, čo už vlastníte, to môžete okamžite začať hrať na novej konzole. Navyše dôjde k zopár vylepšeniam. Prisľúbený je režim Native Resolution, ktorý automaticky upscaluje hry s dynamickým rozlíšením do 4K rozlíšenia. Funkciu však môžu do svojich hier implementovať aj vývojári hier, ktoré majú uzamknuté rozlíšenie a chcú, aby na novom železe vyzerali o niečo lepšie.

Red Dead Redemption 2 je jednou z najkrajších hier na Xbox One

Ďalšou veľkou vecou je konverzia SDR na HDR. Znamená to, že Xbox Series X analyzuje grafiku hry zo spätnej kompatibility a automaticky ju obohatí o vyšší farebný rozsah bez toho, aby museli vývojári niečo robiť. A nefunguje to len pri hrách z Xbox One (Halo 5: Guardians), ale aj pri hrách zo spätnej kompatibility, napríklad Fuzion Frenzy.

Treťou vychytávkou je funkcia Xbox Smart Delivery. Ak titul vyjde aj na Xbox Series X a vývojár sa rozhodne túto funkciu podporovať, hráč dostane natívnu verziu hry pre next-gen hardvér zadarmo. Podporujú to všetky hry od Xbox Game Studios vrátane Halo Infinite, Gears 5, ale aj tituly tretích strán vrátane Cyberpunk 2077. Viac o hrách so Smart Delivery sa dozvieme v priebehu roka a dúfame, že sa toho chopí čo najviac vydavateľov.

Halo Infinite vyjde túto jeseň na Xbox Series X, Xbox One a PC

Vďaka výkonu, ktorý Xbox Series X ponúka, sa všetky kompatibilné hry dočkajú rýchlejšieho načítavania, stabilnejšieho frameratu a hráčov isto poteší funkcia Quick Resume. Tá priebežne ukladá stav na SSD a preto aj keď hru vypnete alebo reštartujete konzolu, po zapnutí sa vrátite presne tam, kde ste skončili a nemusíte ju znovu načítavať. Dnes, ak si na Xbox One zapnete hru z Xboxu 360 a konzolu vypnete, po najbližšom zapnutí je X360 hra vypnutá a po otvorení sa znovu načíta emulátor, hra a váš save. Zdá sa, že tento neduh bude nadobro eliminovaný. Na druhú stranu, Microsoft spomína funkciu v spojitosti s SSD, ale hry z Xbox One a starších môžete nainštalovať a spúšťať aj z externého pevného disku. Či bude funkcia fungovať rovnako spoľahlivo aj v takom prípade, nie je jasné.

Čerešničkou na torte je podpora príslušenstva z Xbox One. Aj tu ale visí otáznik nad doplnkom, na ktorý Microsoft chce, aby ste zabudli.

Ak by sme to mali zhrnúť, Phil Spencer a tím Xbox prezentujú spätnú kompatibilitu na Xbox Series X takto: Ak to beží na Xbox One, beží to aj na Xbox Series X.

PlayStation 5

Spätná kompatibilita je vnímaná ako jedna z kľúčových funkcií nového PlayStation 5. A aj keď doteraz nebolo celkom jasné, ako to Sony myslí, včera sme sa dozvedeli viac. Spoločnosť potvrdila, že PS5 podporuje aj hry z PS4 a PS4 Pro. Špekulácie o možnej podpore hier z PS4, PS3, PS2 a PS1 teda neboli potvrdené.

Čo sa funkčnosti týka, Sony predstavilo režimy Pro Legacy Mode a PS4 Legacy Mode. Všetko spočíva v tom, že procesor a grafický čip upravia svoju frekvenciu tak, aby boli totožné s hardvérom PS4 alebo PS4 Pro. Reč je teda o hardvérovej kompatibilite, vďaka čomu kompatibilné hry budú vyzerať a bežať tak, ako keby bežali na PS4 alebo PS4 Pro. Na rozdiel od Xbox Series X tak chýbajú akékoľvek vylepšenia, snáď až na instantné načítanie vďaka super-rýchlemu SSD. Hry môžete mať na internom SSD aj externom pevnom disku.

No a pokiaľ ide o podporované hry, Sony očakáva, že väčšina z Top 100 hier pre PS4 bude už pri vydaní fungovať aj na PS5. Spoločnosť chce testovať kompatibilitu a rozširovať pokrytie podporovaných hier vzhľadom k tomu, že na PS4 vyšlo viac ako 4 000 hier.

Exit mobile version