Abeceda Xbox Series X

Xbox Series X

Microsoft dnes naozaj obsiahlo predstavil novú generáciu konzol na čele s Xbox Series X. Spoločnosť oznámila niekoľko noviniek a nový ovládač, ktorý bude kompatibilný aj s Xbox One. Spoločnosť tiež priniesla prehľad zhrnutie technológií, ktoré budú tvoriť next-gen.

Nových pojmov, ktoré s ktorými Microsoft pracuje pri novej generácii Xboxu, je naozaj veľa a zahŕňajú aj také pojmy, s ktorými sa budeme stretávať zrejme aj na krabičkách od hier. Napríklad Optimized for Xbox Series X.

Auto Low Latency Mode (ALLM) – Xbox Series X, tak ako Xbox One S a Xbox One X, podporuje na kompatibilných monitoroch režim Auto Low Latency Mode / ALLM. Ak to monitor podporuje, automaticky sa odozva monitoru zníži na minimum, aby bol obraz čo najrýchlejší.

Backward Compatibility (Spätná kompatibilita) – Vďaka tejto skvelej funkcii si aj dnes môžeme na Xbox One zahrať hry z Xboxu 360 a prvej Xbox konzoly. Kompatibilita zostáva nielen zachovaná, ale vývojári sa môžu chopiť vylepšení pre Xbox Series X, ktoré zahŕňajú napríklad lepší framerate, rozlíšenie, načítavanie alebo kvalitu obrazu.

DirectML – Súčasťou novej generácie DirectX je aj podpora Machine Learningu, samoučiacej sa umelej inteligencie. Technológia využíva vo svoj prospech všetkých 24 teraflopov dostupného výkonu pri 16-bit float výkone a zvláda 97 biliónov operácií za sekundu pri 4-bitovom integri. ML umožní, aby boli NPC inteligentnejšie a realistickejšie.

DirectStorage – Nový I/O systém, s ktorým konzola využije maximum z výkonu SSD a hardvérovej dekompresie dát. Kľúčová súčasť Xbox Velocity Architecture, vďaka ktorej môžu moderné hry na pozadí priebežne načítavať obsah, bez toho, aby to malo značný dopad na vyťaženie procesoru. Kompresia totiž využíva len jedno jadro CPU. Okrem toho pomáha eliminovať loadingy a výkon konzoly môže byť použitý napríklad na zvýšenie hustoty NPC na scéne. Ide o doplnok technológie DirectX a nielen, že ho podporuje Xbox Series X, ale je v pláne aj pre Windows PC.

Dynamic Latency Input (DLI) – Technológia znižujúca odozvu pri ovládači. Ovládanie sa nesynchronizuje s frameratom, ale funguje samostatne. Vývojári môžu precíznejšie synchronizovať vstup s gameplayom.

GPU Work Creation – Xbox Series X umožňuje vývojárom pracovať priamo s výkonom grafickej karty. Nástroje umožňujúce vývoj hier zahŕňajú priamu možnosť práce s hardvérom, firmwarom a shader compilerom grafického čipu RDNA 2.

Pohľad na SoC dosku nového Xbox Series X

Hardvérovo akcelerovaný DirectX Raytracing (DXR) – Dedikovaný hardvér na raytracingu umožňuje obohatiť hry o podporu raytracingu so všetkým, čo k tomu patrí. Hráči sa tak môžu tešiť na realistickejšie osvetlenie, tiene, odlesky, ale aj akustiku a priestorový zvuk. Vôbec poprvýkrát pri hernej konzole môžeme očakávať podporu technológie, na ktorej spolupracovali tímy DirectX, Xbox a AMD.

Hardvérová dekompresia – Dedikovaný čip v Xbox Series X zaručí, že hry budú na SSD zaberať čo najmenej miesta vďaka kompresii. Následná dekompresia nebude takmer vôbec vyťažovať procesor, jeho výkon tak môže byť využitý na zabezpečenie hustejšieho zaľudnenia v otvorených svetoch alebo zlepšenie frameratu. Je to jedna z kľúčových súčastí Xbox Velocity Architecture.

Intelligent Delivery – Technológia umožňuje hrám, aby inštalovali len obsah, ktorý hráči naozaj potrebujú. Ak napríklad niekto nechce hrať s ostatnými hráčmi multiplayer a chce hrať len kampaň, môže si na svoj Xbox nainštalovať len kampaň. Takto to funguje napríklad pri Call of Duty: Modern Warfare.

Halo The Master Chief Collection Intelligent Delivery
Intelligent Delivery funguje už teraz v Halo: The Master Chief Collection

Latency – Odozva, teda čas, ktorý prebehne buď pri komunikácii ovládača s konzolou alebo konzolou a monitorom. Čím nižšia, tým lepšia, preto Xbox Series X zahŕňa technológie, ktoré ju znížia čo najviac. Ovládač má teraz napríklad odozvu len 2 ms.

Mesh Shading – Umožňuje vývojárom dramaticky vylepšiť výkon aj kvalitu obrazu v komplexných scénach. Pás asteroidov alebo pole s kvetinami môže pôsobíť realistickejšie, detailnejšie, a pritom nemá dopad na výkon.

Native Resolution / Natívne rozlíšenie – Vybrané hry z Xbox One môžu na Xbox Series X bežať v 4K rozlíšení aj napriek tomu, že neboli na toto rozlíšenie stavané.

Metro Exodus vyzeralo úchvatne už na Xbox One X

Optimized for Xbox Series X – Hry, ktoré sú vytvorené s devkitom Xbox Series X, môžu využiť výkon novej konzoly. Nejde len o nové hry, ale tiež o spätne kompatibilné tituly prerobené pre Xbox Series X. Tie môžu napríklad využiť výrazne lepší loading, grafiku, odozvu alebo až 120fps framerate.

Parallel Cooling Architecture – Xbox Series X si vyžadoval nový a komplexný systém chladenia. Výsledkom je, že konzola využíva inovatívne chladenie, s ktorým bude rovnako tichá, ak nie tichšia, než Xbox One X, a ponúkne oproti nemu 4x viac výkonu.

Chladenie v Xbox Series X pripomína to z Mac Pro 2013

Project Acoustics – Projekt vyvíjaný takmer 10 rokov v divízii Microsoft Research pracuje s fyzikou zvuku, ktorý bude reálnejší. Jednou z hier, ktorá využíva túto technológiu už dnes, je Sea of Thieves. V princípe ide o to, že zvuk sa chová ako objekt a reaguje na blokády, 3D geometriu sveta, povrchy alebo vzdialenosť. Technológia využíva dedikovaný audio čip, takže nevyťažuje hardvér konzoly.

Quick Resume – Nová funkcia umožňuje hráčom rýchlo sa prepínať medzi viacerými pozastavenými hrami bez toho, aby museli nanovo tieto hry zapínať.

RDNA 2 – Architektúra grafického čipu od AMD, ktorý bol vytvorený na mieru pre nový Xbox Series X.

Sampler Feedback Streaming – Súčasťou Xbox Velocity Architecture je aj SFS technológia, ktorá umožňuje, aby sa do pamäte načítavali len assety a časti textúr, ktoré sú práve vyžadované v danej scéne. Hra tak nemusí načítať celú textúru, ale len jej časť. Toto vníma Microsoft ako dôležitú funkciu vzhľadom k faktu, že 4K textúry majú veľkosť okolo 8MB. Vo výsledku zvyšuje efektivitu o dvoj- až trojnásobok.

SDR to HDR Conversion – Ak hry nemajú podporu HDR, Xbox Series X môže automaticky rekonštruovať do HDR. Platí to aj o hrách pre Xbox One alebo hrách z ID@Xbox programu, takže vývojári nemusia robiť nič – konzola to spraví za nich.

Smart Delivery – Technológia umožňuje stiahnuť na vašu konzolu tú najlepšiu dostupnú verziu hry. Všetky tituly od Xbox Game Studios na čele s Halo Infinite budú podporovať technológiu Smart Delivery, takže ak si hráči kúpia hru na Xbox One a neskôr prejdú na Xbox Series X, dostanú upgrade zadarmo. Technológia je dostupná pre všetkých vývojárov, ale je na nich, či sa ju rozhodnú použiť.

Halo Infinite vyjde na konzoly Xbox One aj Xbox Series X

Spatial Audio – Priestorový zvuk Spatial Audio prináša do hier viac realizmu vďaka akustickým technológiám ako sú Dolby Atmos, DTS:X alebo Windows Sonic. Teraz už má Xbox Series X navyše dedikovaný hardvér na priestorový zvuk.

TFLOPS (Teraflops) – Jednotka vyjadrujúca čistý matematický výkon grafickej karty v počte biliónu floating-point operácií za sekundu. Xbox Series X ponúka 12 TFLOPS výkonu pri 32-bit float výkone, dvakrát viac oproti Xbox One X.

Variable Rate Shading (VRS) –  VRS technológia zvyšuje efektivitu využitia výkonu GPU tak, že sa sústredí na shadery tam, kde je ich treba najviac a redukuje ich tam, kde im hráči nebudú venovať priveľkú pozornosť. Všetko je navrhnuté tak, aby vývojári nemuseli tráviť veľa času implementovaním VRS technológie. Vo výsledku to však pomôže ušetriť veľa grafického výkonu, ktorý sa dá následne využiť iným spôsobom.

Variable Refresh Rate (VRR) – Pri použití HDMI 2.1 môžu monitory prispôsobiť rýchlosť obnovovania svojho snímkovania vyrovnať so snímkovaním, toré prebieha v konzole. Predchádza sa tak tearingu a obraz je hladší a ustálenejší.

Xbox Series X Storage Expansion Card – V spolupráci so Seagate budú pre Xbox Series X k dispozícii 1TB pamäťové karty, ktoré si zachovajú výkon SSD vovnútri konzoly. Spätne kompatibilné hry z Xboxu One, 360 a pôvodného Xboxu môžu využívať externé disky s USB 3.2. Hry z Xbox Series X sa však odporúča inštalovať na vstavané úložisko alebo SEC karty.

Hráči si môžu úložisko rozšíriť pamäťovými modulmi

Xbox Velocity Architecture – Keďže rýchlosť bude teraz kľúčovejšia, než kedy predtým, Microsoft vytvoril komplexný ekosystém, ktorý má zabezpečiť, že konzola ponúkne nekompromisnú rýchlosť, nech už je reč o čomkoľvek. XVA tvoria štyri základné prvky: customizované NVMe SSD s rýchlosťou až do 4,8GB/s, dedikovaný čip na hardvérovú dekompresiu, DirectStorage API a Sampler Feedback Streaming (SFS).

Xbox Wireless Protocol – Jedna z priorít Microsoftu, zníženie odozvy, sa týka aj odozvy ovládania. Xbox Series X tak využíva rozhranie Xbox Wireless Protocol známe z Xbox One konzol. Jeho výhodou je rýchlosť, nízka odozva a hlavne operuje nezávisle od Bluetooth, takže nemôže dochádzať ku komunikačnému šumu medzi zariadeniami. Naraz sa môže pripojiť ku konzole až 8 takýchto doplnkov, či už sa jedná o ovládače alebo bezdrôtové headsety.

Zen 2 – Nová architektúra procesorov od AMD, dostupná ako pre PC, tak pre novú konzolu Xbox Series X. Procesor vovnútri Xbox Series X bude štvornásobne výkonnejší oproti tomu v Xbox One X.

120 fps – Hry môžu dosiahnuť snímkovanie až 120 snímkov.

Xbox Velocity Architecture je natoľko dôležitá, že dostala vlastné logo

Jaromír Miko

Xboxer od roku 2008. Bavia ma hlavne open-worldové hry (odchovalo ma GTA), závodné hry a do môjho zoznamu naj musím pridať Sea of Thieves. Dôležité pre mňa je, aby hra bola kvalitná. Môj gamertag: gallardoSVK

You may also like...

3 komentáre

  1. Felix píše:

    Hezký článek plný technických detailů. Super práce. Díky

  2. StriderCZ píše:

    Paráda. Díky za skvěle zpracované téma.

  1. 13. apríla 2020

    […] ODPORÚČAME: Abeceda Xbox Series X […]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *