
Sony odhalilo svoje plány okolo PlayStation 5 už pred rokom a odvtedy viacmenej stálo na mieste. Menší zlom nastal minulý mesiac, keď Sony priblížilo hardvérové špecifikácie.
Na rozdiel od Microsoftu, ktorý postavil marketing Xbox Series X na prekvapeniach a už dnes poznáme prvé oznámené exkluzivity (Senua’s Saga: Hellblade II a Halo Infinite), hardvér, funkcie a dizajn, u PlayStation 5 poznáme… no vlastne poznáme len, aký má hardvér a dve hry od vývojárov tretích strán. Sony zatiaľ neoznámilo žiadnu hru pre svoju next-gen konzolu. A nepoznáme ani dizajn. Ale prečo tomu tak je?
Možnú odpoveď na internete zverejnil Jeff Rickel, ktorého tvrdenie podporila aj dvojica redaktorov Windows Central, Jez Corden a Daniel Rubino. Trojica sa zhoduje na tom, že Sony údajne neukazuje PlayStation 5 preto, lebo konzola má vážne problémy. Autor pôvodného komentára tvrdí, že pozná viacero vývojárov pracujúcich na hrách pre PS5 a jedná sa ako o vývojárov zo štúdií tretích strán, tak o vývojárov pracujúcich priamo pre Sony. A vraví, že fanúšikovia sa majú pripraviť na odklady a problémy s chladením, aké mal Xbox 360.
Faktom je, že Xbox 360 svojho času síce vyšiel pred PlayStation 3, ale prvé verzie mali vážny problém s horiacou grafikou. Tento problém sa do histórie zapísal ako „RROD“. Symbolizuje ho dnes už legendárne červené tlačidlo a zmiznutie 1 miliardy dolárov z bankového konta Microsoftu. A zdá sa, že veľmi podobný problém má PlayStation 5.
Podľa Rickela majú dnešné devkity alarmujúco vysokú kazivosť a systém si nedokáže udržať sľubovaný výkon. Sony tvrdí, že (aj) kvôli regulácii teploty ponúkne PlayStation 5 dynamické taktovanie procesoru a grafiky. Svoj podiel má však aj superrýchle NVMe SSD s prenosovou rýchlosťou až 9GB/s. Vyššia rýchlosť však znamená aj vyššiu spotrebu a viac tepla, a SSD v devkitoch PS5 je vraj naozaj horúce.
Situácia sa má dokonca tak, že Sony si neuvedomilo, že kvôli výkonu musí zmeniť tvar konzoly a spoločnosť musí nanovo navrhnúť dizajn konzoly, lenže jedinou možnou voľbou je vydať sa cestou Xbox Series X. Teda, že miesto ležatej konzoly bude aj PS5 vyzerať ako vežička. Sony sa však bojí, že ho ľudia obvinia z okopírovania Xboxu.
Dôvodom, prečo Sony neukazuje chystané exkluzivity, je vraj to, že vývojári nevedia, ako majú hry optimalizovať, pretože ani Sony dnes nevie zaručiť stály výkon. Nechcú sa spoliehať na záznamy z devkitov, pretože finálna verzia konzoly, ktorá bude uvedená na trh, môže byť (a zrejme aj bude) menej výkonná. Spoločnosť vraj spolieha len na vernosť svojich fanúšikov, pretože situácia je veľmi zlá a oprava konzoly je záležitosťou na dva roky.
Sony sa preto dnes rozhoduje, či odložiť konzolu o 6-12 mesiacov a opraviť ju, alebo stihnúť vydanie tento rok a čeliť kritike za vysokú kazovosť. Rickel vraví, že Sony tak nejak zaspalo na vavrínoch a neverilo, že Microsoft dokáže s Xbox Series X spraviť to, čo s ním spravil – a čo ukázal.
Samozrejme je treba vziať do úvahy to, že sa nejedná o oficiálnu správu Sony, preto sa veci nakoniec môžu mať inak a spoločnosť môže stihnúť vydanie konzoly ešte tento rok bez väčších problémov. Alebo môže byť odklad vydania odôvodnený koronavírusom.