RECENZIA Life is Strange: Before the Storm
Život je zvláštny. Pravda. Square Enix nám už na začiatku 2015 predstavilo príbehovku Life is Strange z dielne štúdia Dontnod a minulý rok ohlásila prequel (…prečo by niekto robil prequel na príbehovú hru, ktorej koniec už poznáme? ?), ktorý len nedávno skončil.
V Before the Storm však predsa len zažijeme niečo nové. Hráme za Chloe, teda kamarátku Max z prvej hry. Pretože si mnohí obľúbili práve Chloe, je jasné, že týmto prequelom sa štúdio Deck Nine zavďačilo mnohým hráčom. Príbeh bol rozdelený iba na tri epizódy a sústredí sa na vzťah medzi Chloe a Rachel, ktorá v prvej hre zmizne bez stopy a vy ju budete hľadať. Navyše zistíte, že medzi dvomi tínedžerkami bolo veľmi silné puto.
Štýl rozprávania príbehu a vývoj celej hry ovplyvňujú samozrejme vaše rozhodnutia. Majú vplyv nielen na koniec hry, ale aj na správanie sa jednotlivých postáv voči Chloe. O emócie je postarané a behom hrania zažijete širokú škálu dojmov. Raz sa bavíte, inokedy vám nestačia vreckovky. Jednoducho skvelá emočná horská dráha, na ktorej intenzite sa podieľa aj soundtrack.
A ten je, ako to len povedať… DOKONALÝ! Vždy vystihuje situáciu, tón rozhovoru alebo prostredie, kde sa práve nachádzate. Sú tu aj sekvencie, kde si len zapnete rádio a počúvate pesničky, ktoré sú rovnako dobré ako zvuková kulisa, ktorá vás doprevádza po zostatok hry. Prevažuje tu punk a rock, čo sa k 16-ročnej rebelke Chloe predsa len hodí.
Jednotlivé epizódy trvajú zhruba 2,5 až 3 hodiny. Dej je pritom veľmi obsiahly a ide do detailov, no občas zabúda odpovedať na niektoré veci, ktoré hráčom lámali hlavu v prvej hre. A to je, vzhľadom k tomu, že Rachel zohráva v tejto hre ešte väčšiu úlohu, než v pôvodnej hre, škoda.
Veľmi špecifická je bonusová epizóda Farewell. Tá je prequelom k prequelu a odohráva sa 2 roky pred Life is Strange: Before the Storm. Aj v tejto epizóde sa stretávame s Chloe, no hlavnou postavou je opäť Max. Táto epizóda trafila klinec po hlavičke. Približuje ten pocit, ktorý v detstve prežili mnohí z nás – sťahovanie sa preč a nutnosť rozlúčiť sa so svojimi kamarátmi. Max a Chloe prežívajú svoj posledný deň predtým, než sa Max odsťahuje.
Zároveň je to teda posledná možnosť, ako si zahrať za Max, keďže Life is Strange 2 už zrejme ponúkne inú hlavnú postavu. Možno aj to je dôvod, prečo bola epizóda napriek polovičnej dlžke rovnako intenzívna ako ostatné tri kapitoly. Je však dostupná len v deluxe edícii hry. V nej je tiež k dispozícii režim Mixtape Mode, ktorý umožňuje hráčom namiešať si playlist, ktorý hrá v izbe Chloe počas oddychu.
Gameplay je totožný s pôvodnou hrou. Vývojári sa nesnažili o žiadnu extra veľkú porciu novátorstva (to si možno nechali na 2. diel) a hra je opäť úzko postavená na príbehu. Ovládanie je jednoduché, väčšinou mačkáte len X a B, prípadne Y ak si vyberáte odpoveď. Štúdio Deck Nine ale nezabudlo na fakt, že je Chloe rebelka a tak obohacuje hru o zopár prvkov, ktoré dávajú rebélii možnosť realizovať sa.
Prvou novinkou je Backtalk Challenge. Ak sa dostanete do problémov, tak môžete šťastenu dostať na svoju stranu. Skrátka stačí rozpútať hádku a následne ju vyhrať. Dôležitá je však znalosť angličtiny, pretože treba argumentovať rýchlo a odpovedať trefne na to, čo druhá postava povedala. A možno, ak ste nekonfliktný človek a snažíte sa hádkam vyhýbať, táto hra vám môže pomôcť naučiť sa argumentovať. Ale to len možno. Nutno však dodať, že aj keď sa viete v hre pohádať o svojej pravde, niekedy vás to môže dostať do problémov.
Okrem toho má 16-ročná Chloe záľubu v iných formách rebélie. Zahŕňa to napríklad fajčenie marihuany alebo možnosť robiť graffiti. Túto možnosť sme videli naposledy v GTA San Andreas, teda v hre spred 14 rokov (okej, cítim sa staro). Chloe myslí aj na to, že hráči môžu občas zabudnúť, čo mali urobiť. Na to má Chloe ukryté eso v rukáve – úlohu si proste napíše na ruku, tak ako sa to robí na mnohých školách aj dnes.
Zaujímavým osviežujúcim prvkom hry je aj riešenie logických úloh, ktoré sa v hre občas vyskytnú. Napríklad v jednej pasáži hrá Chloe s jej kamarátmi stolovú hru na štýl Dungeons & Dragons. Dokonca sa táto hra v hre vyskytne až dvakrát, čiže nejde len o jednorázovú záležitosť.
Grafika v hre nie je veľmi okúzľujúca. Vývojári vo veľkom používajú scénický blur, čo môže človeka sem-tam iritovať. Čo ma ale hnevalo viac, boli pohyby postáv. Niekedy pôsobili veľmi neprirodzene, priam roboticky. Za zmienku stojí aj, že ak Chloe drží v ruke nejaký predmet, sem-tam jej ruky prechádzajú cez daný objekt, čo mi pripomína návrat do roku 2008, kedy bola takáto „ignorácia“ fyziky v hrách celkom typická.
Resumé
Asi nie je prekvapením, keď poviem, že Life is Strange: Before the Storm je skôr takým datadiskom k prvej hre, než aby sa dalo hovoriť o novej, samostatnej hre. V konečnom dôsledku je to ale 10-hodinová emočná horská dráha, ktorú by ste si ako fanúšik Life is Strange nemali nechať ujsť. A pokiaľ ste vo svete tejto hry nováčikom, možno bude lepšie začať práve s lacnejším a kratším prequelom Before the Storm, po ktorom sa môžete pustiť do druhej – prvej – hry. Otáznik visí nad Deluxe edíciou hry. Stojí vám 8€ za bonusovú epizódu, Mixtape mód a pár kusov oblečenia?
- Life is Strange: Before the Storm (Limited Edition) si môžete objednať cez ProGamingShop.sk
- Life is Strange: Before the Storm (Limited Edition) si můžete objednat na SuperGamer.cz
Life is Strange: Before the Storm
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika
-
Zvuk
-
Bez mikrotransakcií?
Grafika 2/5 jako vážně? Vždyť ta grafika s příběhem je na tom to boží!
Ja si myslím, že kolega ostal v posledných dňoch očarený grafikou Far Cry 5. Ale to je len moja domnienka. Každopádne, mne sa grafika páči.