RECENZIA Martha is Dead

Martha is Dead Recenzia

Storytelling na inej úrovni…

Myslím si že všetci máme radi tituly, ktoré Vám vyrozprávajú kvalitný a pútavý príbeh. Či už sú to magické príbehy od spoločností ako Telltale Games alebo Quantic Dream.

Martha is Dead je naozaj špecifické dielo, ktoré upozorňuje na problémy tykajúce sa duševných chorôb a samovražedných sklonov. Tvorcovia si však vybrali celkom netypický spôsob, ako upozorňovať na ten problém a to prostredníctvom násilia. Totiž naša hra sa tvári ako veľmi konzervatívne dielo, teda aspoň na začiatku. V hre sa budete stretávať so scénami zobrazujúcimi urezané hlavy, končatiny a môžete sa tešiť aj na scénku ako vytrhnutú z filmu Texaský masaker motorovou pílou, kde Jason majestátne oskalpuje tvár svojej obeti a potom si túto ľudskú masku nasadí.

Martha is Dead

Skrátka, Martha is Dead je titul, na ktorý nebudete absolútne pripravený, ci už štýlom vyprávania príbehu alebo brutalitou, ktorej nie je príliš veľa, ale keď už je tento prvok využitý, tak sa Vám v ten moment chce pomaly hru vypnúť a schovať sa pod vankúš. Dokonca sme mali pocit, že v určité momenty hra naozaj pôsobí negatívne na Vaše duševné zdravie. Dokonca PS5 verzia je cenzurovaná a veľké množstvo veci neuvidíte ako sme mohli vidieť na Xbox Series X verzii. Tu je aj možno dobrý dôvod, prečo cenzurovali tento herný skvost. Hra totiž možno poukazuje na tieto závažné sociálne problémy ale zároveň Vám spôsobuje depresiu, zlú náladu a príbeh je tak skvelo napísaný, že na konci neviete, čo bola vlastne pravda a čo bola len predstava nasej hlavnej protagonistky Giulie.

A o čom teda tento titul je ?

Martha Is Dead je temný psychologický thriller z pohľadu prvej osoby, odohrávajúci sa v Taliansku v roku 1944, ktorý stiera hranice medzi realitou, poverami a tragédiou vojny.

Keď sa konflikt medzi nemeckými a spojeneckými silami zintenzívni, znesvätené telo ženy sa nájde utopené… Martha!

Martha je mŕtva a jej sestra dvojča Giulia (hlavná protagonistka), mladá dcéra nemeckého vojaka, sa musí sama vyrovnať s akútnou traumou zo straty a následkom vraždy jej sestry. Honba za pravdou je zahalená tajomným folklórom a extrémnou vojnovou hrôzou, ktorá sa počas 5 dní, ktoré prežijete s Giuliou, len bude stupňovať.

Martha is Dead

Voľne preskúmavajte úchvatne spracovanú Toskánsku krajinu pešo, loďkou alebo na bicykli. Ukotvené v realite, prostredie a historický kontext sú inšpirované skutočnými faktami a miestami, ktoré boli verne zrekonštruované. Aj keď tieto faktické informácie znejú skvelo, realita je taká, že mapa, po ktorej sa budete pohybovať, je naozaj (ale naozaj!) malá. Takže neočakávajte žiadne GTA. Dalo by sa povedať, že celý príbeh je vyrozprávaný v rodinnom dome našej hlavnej protagonistky Giulie.

Fikcia alebo realita?

Nami recenzované dielo nie je žiaden Life is Strange, ktorý Vám prinesie momenty, pri ktorých sa Vám vyčarí úsmev na perách ale aj momenty, keď sa Vám chce plakať. Martha is Dead je jedna depresívna 10 hodinová jazda, ktorá na Vás zanechá známky duševného poškodenia. Neverím, že toto hovoríme my, čo sme prešli tisíce hier, vyhubili drakov, dekapitovali hlavy všemožných antagonistov a prebojovali sa až do zdarného konca. Žiadna výzva nebola dosť veľká na to aby sme ju nepokorili.

Totiž Giulia a Martha boli identické dvojičky. Jediný spôsob ako sa ich dalo rozpoznať, bol prostredníctvom prívesku, ktorý Martha nosila. Ten si zobrala Giulia, keď našla svoju sestru mŕtvu. Martha bola zavraždená a vrah je neznámy. Na to, kto naozaj zavraždil Vašu sestru ale budete už musieť prísť Vy, naši milí čitatelia.

Každopádne všetci si myslia, že bola zavraždená Giulia a nie Martha. Takže už na začiatku príbehu Vám príde, že dačo s našou milovanou protagonistkou nie je v poriadku. Kto normálny by sa totiž vydával za svoju mŕtvu sestru? Ako postupujete v príbehu stále viac a viac otáznikov sa vynára a Vy stále viete menej a menej a už v určité momenty neviete rozlíšiť predstavivosť Giulie od reality. Toto dielo je napísané naozaj skvelo, bohužiaľ je extrémne depresívne a nevyvážené.

Martha is Dead

Walking Simulátor?

Samozrejme v hre nebudete iba chodiť, máte tam rôzne úlohy ako každý deň si prečítať noviny, lebo Vaša nebohá sestra mala vo zvyku ich každý deň ráno čítať, prípadne nafúknuť dušu na bicykli. Tieto jednoduché úlohy nám pripomínajú úlohy v skvelej a šialenej hre Postal, ktorý je ale koncepčne úplne iné dielo.

Okrem toho hlavným prvkom Vašej zábavy bude Váš fotoaparát. Nie ten, čo máte vo svojom iPhone, ale taký ten klasický zo starých filmov kde ešte musíte vyvolávať fotky. Okrem toho že budete môcť fotiť fotky ktoré sú potrebné, aby ste sa posunuli v príbehu, tak budete môcť vyfotiť lokality, označené fotoaparátom. Tieto lokality musíte nájsť sami a takpovediac Vás hra núti preskúmavať malé ale komplexné prostredie. Okrem toho viete pozbierať na svoj fotoaparát veľké množstvo rôzneho vybavenia a aj rôzne skiny, ktoré môžete následne obmieňať, ak by ste mali potrebu byť štýlový.

Áno, budete naozaj môcť jazdiť na bicykli na ploche 200 m2. Navyše, jazda na tomto satanwagone vo Vás vyvolá pocit, že Giulia nie je iba mentálne retardovaná, ale aj fyzicky. Na bicykli sa všelijako kníše, ťažkopádne hýbe a rýchlostne by ste ju jednoducho peši predbehli. Skrátka zbytočný prvok v hre. Čo sa týka lode, tak takisto s ňou si budete môcť zajazdiť na jednej rieke a aj tam sa nebudete môcť voľne pohybovať, zastavia Vás totiž neviditeľné bariéry.

Okrem hlavnej dejovej línie, Vám tvorcovia tejto hry priniesli jednu vedľajšiu úlohu ktorá Vás zavedie do náručia partizánov budete bojovať proti nemcom. To že Vás otec je generál nemeckej armády, je už druhá vec. Určite by ho to nepotešilo. To, ako sa dostanete k tejto vedľajšej úlohe Vám samozrejme nemôžeme prezradiť. Je ale za to krásny achievement hodný 90(G).

Martha is Dead

Hlavolamy?

Nuž, okrem fotenia, vyloženia tarotových kariet, čítania denníku a novín tu máte jeden hlavolam. Totiž je to morzeovka, pomocou ktorej komunikujete v spomínanej vedľajšej úlohe s partizánmi. Prísť nato je naozaj ťažká úloha a ak Vám môžem poradiť tak radšej použite Google, ak nechcete pritom hodiť ovládač do TV.

Resumé…

Martha is Dead je dielo, ktoré zanechá vo Vás rozporuplné pocity a negatívne myšlienky smerujúce k depresii a smútku. Totiž, aj keď úmysel vývojára LKA je chválitebná, tak do budúcna odporúčam tak písať scenár hry aby nemali hráči po nej duševné následky. Príbehovo je hra dobre napísaná a pokiaľ sa rozhodnete pozbierať všetky achievementy, tak Vám to na kompletku zaberie zhruba 10 hodín herného času. Nuž a či odporučiť tento titul alebo nie, tak je naozaj ťažký oriešok. Toto rozhodnutie dnes necháme na Vás, pokiaľ túžite po smutnom príbehu plného zvratov a násilia na úrovni Texaskeho masakru motorovou pílou tak smelo do toho, ak sa chcete aj zasmiať a nemať duševné následky tak Vám odporúčame si skôr zakúpiť hry z univerza Life is Strange.

Martha is Dead

7/10