DOJMY: Final Fantasy XV Platinum Demo – Konečne diel pre západný svet?
Square Enix spravilo na dnešné pomery celkom neobvyklý krok. Vydalo demo k pripravovanému Final Fantasy XV, ktoré si môže stiahnuť každý. No pretože séria FF mala vždy celkom silný nádych východnej kultúry, na západe si nenašla toľko fanúšikov. Bolo to najmä kvôli svojskému ovládaniu a podľa niektorých aj kvôli zložitému príbehu, ktorý nemusel sadnúť každému. No a potom je tu to číslovanie. XV je síce 15-ka, ale medzitým vyšiel remake 10-ky, Type-0 a pracuje sa aj na remaku VII, takže je toho celkom dosť a niekto v tom môže mať chaos.
Najnovší diel to ale môže zmeniť a Platinum Demo – Final Fantasy XV zaujme aj tých, ktorí nikdy nevenovali veľkú pozornosť tejto sérii.
Už z dema je cítiť, že sa hra snaží viac priblížiť západnej kultúre, čo sa odrazilo na novom systéme bojovania a aj na možnosti jazdiť autom. Tak asi najprv k tým autám. Ak sa mám priznať, tak s výnimkou závodných hier a GTA som nepoznal jedinú hru, ktorá by ponúkala skvelý jazdný model. Na Saints Row si je treba zvyknúť, v Just Cause radšej uprednostníte grappling hook a Halo je čistá hrôza. V deme Final Fantasy XV si zajazdíte síce len s jednou dodávkou, ale jazdí sa s ňou pohodlne (mohla by byť rýchlejšia). Zabáčanie a celkovo mi jazdný model pripomína akýsi medzistupeň medzi GTA IV a GTA V. Navyše, v novom Final Fantasy sa bude jazdiť celkom často a tak je dobré, že si Square dalo na jazdnom modeli takto záležať.
No a pokiaľ ide o bojovanie, systém mi pripadá ako kombinácia tradičného Final Fantasy skombinovaného s nejakými FPS hrami. Vyšší výkon terajších konzol sa zjavne postaral o to, že do boja sa už nevstupuje cez loading. Namiesto toho sa príšery generujú na určitých miestach a akonáhle sa k nim hráč priblíži, má možnosť proti nim bojovať. Buď ho napadnú alebo napadne on ich. Páči sa mi, že hráč má 4 sloty na zbrane a sám si môže organizovať, čo bude v ktorom slote. K dispozícii sú pritom rôzne veci ako napr. kladivá, meče alebo pyrotechnika (rozumej: výbušniny), ktoré sa dajú vrhať do diaľky. Medzi zbraňami sa dá prepínať D-Padom. Ovládanie je veľmi jednoduché. Vlastne stačí stláčať (B) pre útok a (X) pre uhýbanie sa. Útoky sa smerujú vždy k najbližšiemu nepriateľovi, zatiaľ čo uhýbanie platí všeobecne.
Demo však ukázalo aj jednu nemilú vec a to že hra beží viditeľne v 720p alebo subštandardnom 792p, v ktorom bežalo aj staršie demo Episode Duscae. Aj keď v redakcii väčšinou zastávame názor, že prvoradý je kvalitný príbeh a gameplay, tak tu nám nedalo nevšimnúť si „rozpixelovanie“ grafiky, či už to boli postavy alebo okolité prostredie. Aj keď teda na tom okolitom prostredí to nie je tak veľmi vidieť. Avšak Noctis tu vyzerá, akoby práve prišiel z Final Fantasy XIII (pre Xbox 360). Očakávame, že inak na tom nebude ani finálna hra.
Pokiaľ ide o príbeh, tak pretože nechcem veľmi spoilovať, tak v deme sa dostaneme s mladým Noctisom do snového sveta, ktorý je rozdelený na niekoľko častí, medzi ktorými sa dá presúvať portálmi (GLaDOS by mala radosť). Začína v lese, neskôr sa dostane do domu ako veeeeeľmi malý človiečik. Táto pasáž mi trochu pripomínala hru Garfielda na PlayStation 2. Odtiaľ sa následne presunieme do snového mesta, tentoraz bez DiCapria. V ňom si naplno vyskúšate možnosti transformácie Noctisa do rôznych foriem, najmä teda do podoby rôznych fantasy zvierat. Hrať za ne je fajn, hlavne teda bojovať v takejto podobe je o niečo jednoduchšie. Ako skončí príbeh v deme, to už neprezradím.
Čo ale vyspoilujem, je začiatok dema, ktorý mi prišiel komický: Prebúdzate sa v lese. Privíta vás drobná líštička s rohom na čele a v zuboch vám prinesie mobil. Podľa dizajnu to bola asi Xperia alebo Lenovo.