RECENZIA Shiness: The Lightning Kingdom
Herný priemysel už dávno nie je o len o veľkých hrách od veľkých štúdií. Dnes už platí také nepísané pravidlo, že veľké štúdiá pracujú na svetoznámych značkách, no za vznikom nových značiek stoja prevažne indie štúdiá. Vo výsledku však „indie“ neznamená, že to je nejaká 2D plošinovka z pohľadu z boku. Môže to byť aj 3D akčná RPG, akou je Shiness: The Lightning Kingdom.
Práve ten je skvelým príkladom, že aj Kickstarter môže byť úspešný a stáť za to. Titul ako taký pochádza z Európy a je v ňom vidieť silnú inšpiráciu japonskými RPG a mangou. Ono to vlastne ani tak prekvapivé nie je, pretože Shiness bol najprv manga a na hre sa začalo robiť oveľa neskôr.
Shiness: The Lightning Kingdom na svoje počiatky nezabúda a odohráva sa v kreslenom pestrofarebnom svete. Kedysi dávno to bola planéta Mahera, ktorá však bola roztrhnutá na menšie ostrovčeky, teraz známe ako Celestial Islands. Práve na jeden z nich havaruje dvojica úvodných hlavných postáv, Chado a Poky.
Každý z nich je iný a zatiaľ čo Chado je ten odvážny dobrodruh, tak Poky je skôr bojazlivý, no v bojoch vie zasadiť súperom poriadnu ranu. Nielen, že má každá postava svoju vlastnú osobnosť, ale tiež má vlastné unikátne schopnosti. Chado vie vytvárať kamene (čo mu pomôže vyriešiť puzzle) a Poky vie pre zmenu prepájať energetické kryštály. A rozdiely medzi postavami sa ešte viac prehlbujú hraním, keď získate rôzne upgrady, Shi elementy alebo itemy.
Shiness je skrátka RPG, ktorá myslí aj na absolútne detaily a prináša všetko to, čo poznáte z každej pravej RPG – customizáciu hlavnej postavy, vynásobenú dvomi, tromi, štyrmi… Závisí od toho, koľko ich máte k dispozícii. Samozrejme to nie je až také dokonalé a aj keď sú tu rozsiahle možnosti upgradov, tak [Back] Menu by chcelo trochu upraviť.
K RPG-čkam patrí aj bojovanie a levelovanie. Toho tu budete mať požehnane a často budete čeliť ťažším súperom. Podobne ako pri Pokémonoch, je to vždy 1v1 a to aj v prípade, že na vás zaútočí skupinka súperov. Viete ich jedného po druhom zlikvidovať a pomôcť si môžete silami Shi – vodnou, zemskou, trávnou a ohnivou.
Množstvo sily Shi, ktoré využijete, rastie súmerne s levelom postavy, no treba ho nabíjať. Dá sa to jedine počas zápasu držaním [RT] páčky (takže ste dočasne zranitelnejší) alebo ukladaním pri ochrancoch spomienok Shiru. A verte, že ich budete stretávať s radosťou, pretože hra nemá autosave (poteší, keď to zistíte po 3 hodinách hrania).
Energiu Shi potom môžete míňať počas zápasu, pričom ju využijete s niektorým zo špeciálnych útokov, ktorý ste priradili svojej postave. Je to dosť zaujímavé obohatenie bojov, keďže Shi viete využiť ako vy, tak súper. Vzhľadom k tomu, že občas bojujete proti bossom, tak je super, že viete postavy počas boja healovať, ak máte jablká alebo iné zdraviu prospešné itemy.
Aby som trochu priblížil príbeh, tak Shiness: The Lightning Kingdom prakticky nadväzuje na mangu (manga je prequel k hre) a sleduje dvoch Waki, Shada a Pokyho, ako na svojej lietajúcej lodi havarujú na ostrov Gendys, kde práve prebiehajú boje medzi dvomi rasami – tamojšími (neviem ako sa volajú) a Gromiz. Títo sú v podstate hlupáci, ktorí vedia bojovať, ale to je tak všetko. Inteligenciou neoslnia a na rozhovoroch s nimi sa veľakrát pobavíte. Hlavne vám v žiadnom prípade nepovedia, že plánujú temnú Shi použiť na ovládnutie ostrova!
Čo sa komunikácie a scén týka, tu mám trošku pocit, že vývojári narazili na bariéru v rozpočte. Úvodná cutscéna je animovaná a má hlas. Neskoršie cutscény sú však len komiksové s hlasom a rozhovory v hre sú založené čisto na textoch ako v Zelde či Pokémonoch.
Určite musím štúdio Enigami pochváliť za nádherný art štýl, ktorý sa odrazil ako na krásnej grafike, tak na komiksoch, ktoré sa približujú japonskej mange, no stále tam cítiť nádych Európy. Čiže toto mi v konečnom dôsledku až tak nevadí, no možno by bolo lepšie ponechať úvodnú scénu komiksovú tak ako zvyšok hry. Jaj a ešte jedna vec – titulky občas nesedia v audio, vety tu bývajú vyjadrené inak, no ich podstata sa nemení.
Palec hore aj za level design. Mapy sú napohľad menšie, no nevadí to až tak, pretože sú poprepájané uličkami do takej miery, že ani neviete a zrazu ste sa dostali na samotný začiatok cez rozpadnuté stromy. K tomu je celý ostrov plný hádaniek a miniquestov, takže aby ste napríklad sprevádzkovali výťah k príbehovo dôležitej postave, musíte pohľadať mechanické súčiastky roztrúsené po ostrove. Našťastie ich je málo, takže vás to neomrzí. No ale čo som chcel povedať, je, že prostredia v hre sú dobre premyslené a okorenené hudbou, ktorá sa líši v závislosti od lokality.
Resumé
Xbox mal nedostatok RPG a pokiaľ si chcete zahrať niečo, čo by vám vynahradilo Zeldu alebo nejakú PS4 exkluzivitu (teraz si nespomeniem), tak sa určite pozrite na Shiness: The Lightning Kingdom. Po vizuálnej stránke niet čo vytknúť, rovnako ani po postavách, ktoré vôbec nie sú stereotypné a každá sa líši vzhľadom aj schopnosťami.
To platí aj o prostrediach, kde je každé prostredie jedinečné – či je to ostrov, jaskyne pod ním alebo lietajúce mesto Mantaria. K tomu sa pripravte asi na 20 hodín gameplayu, čo je v pomere s bežnou AAA hrou nadpriemer. Nie však v prípade RPG-čiek typu Zaklínač, ktorých dokončenie trvá pár dní čistého hracieho času.
Shiness: The Lightning Kingdom
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika