Microsoft pred 10 rokmi zakázal Valve vydať Portal cez Xbox Live Arcade
Pred 10 rokmi sme tu mali úplne inú dobu. O nejakom Xbox One sme ani nesnívali, stredobodom pozornosti bol Xbox 360 a čerstvo vychádzajúce GTA IV, ktoré malo o rok dostať svoju prvú Xbox-exkluzívnu expanziu, The Lost and Damned.
Zhruba v tom istom čase sa hráči na PC tešili z unikátnej hry menom Portal, ktorá priniesla na obrazovky dovtedy nevidený gameplay a obľúbeného bossa menom GLaDOS. Práve táto hra mala namierené aj do programu Xbox Live Arcade, takže by ju hráči mohli hrať nezávisle od The Orange Box, ale Microsoft ju odmietol. Valve bolo v tom čase celkom otvorené, čo sa ich budúcich plánov týka a tak-nejak bola v pláne ešte aj tretia epizóda Half-Life 2, a práce prebiehali aj na epizóde 4. Pomaly sa pracovalo aj na Portal 2, na ktorý neskôr získalo marketingové práva Sony.
Boli marketingové práva na strane Sony reakciou na skoršie odmietnutie vydania prvého dielu na Xbox Live Arcade? Nie tak celkom. Alebo možno hej, no dôvod, prečo sa Portal dostal na XBLA až o štyri roky, je na dnešné pomery celkom prekvapivý.
Microsoft mal totiž určité pravidlá, ktoré súviseli s veľkosťou hier, ktoré sa môžu stiahnuť a nainštalovať do konzoly. Boli to časy, kedy GTA IV malo 7,8GB a základný Xbox 360 ponúkal len 20GB a za nim nasledovala 60GB verzia. Vývojári tak museli šetriť miestom a vyvíjať efektívne. Hra z programu Xbox Live Arcade (XBLA) mohla mať v tej dobe maximálne 150MB. Portal zaberal viac ako štvornásobok – 630MB, alebo veľkosť dosahujúcu kapacitu bežného CD-R. Obmedzenia sa neskôr aj vďaka vydaniu 250GB a 500GB konzol Xbox 360 S zmenšili a Valve tak mohlo konečne v roku 2012 vydať Portal na Xbox.