RECENZIA Sniper Ghost Warrior: Contracts

Rusko, sibír, prírodné zdroje, zločincy, vojna. Toto je recept, ktorý vás nakopne v tejto hre a má vám čo dať. Každý má rád stealth hry, ale o to lepšie vám dajú nástroje na to aby ste sa vybláznili. Bez ďaľších kecov, poďme na to.

Ku gameplayu sa dá vyjadriť iba jednoducho: je to na vás. Contracts je skromnejšie a miesto rozľahlého 27 km2 prostredia teraz máme niekoľko primerane veľkých máp s viacerými úlohami. Nechýba ani arzenál zbraní a voľnosť, takže si hru môžete zahrať viacerými spôsobmi. Vlastne mi to tak trochu pripomína Hitmana v hlavnej roli so sniperkou a tromi druhmi nábojov, štandardnými, explodujúcimi a pancierovými.

Gameplay

K tomuto sa dá vyjadriť iba jednoducho: je to na vás. Keďže máte niekoľko úloh, primerane veľké mapy a obstojný arzenál zbraní a netlačí vás čas, hru si môžete zahrať viacerými spôsobmi. Môžete hrať klasicky ako sniper a dávať headshoty až z 500 metrov, pričom musíte brať na vedomie vietor a vzdialenosť. Pridáva to pocit realizmu a schopnosť hlavnej postavy vidieť trasu guľky je vysvetlená pokrokovou maskou, ktorú náš hrdina nosí.

Sniper: Ghost Warrior Contracts

Môžete si zvoliť aj stealth štýl s pištoľou a tlmičom, čím dávate nepriateľovi najavo, aký je voči vám bezbranný. Je tam ale isté riziko, že vás odhalia a ak sa to stane, ste v peknej kaši. No a čo by to bola za strieľačka, keby ste sa nemohli vy…kašľať na stealth a taktiku a vrhnúť sa do boja ako rambo s granátmi, AK-47 zmasakrovať vojenskú základňu. Takto ale na seba privoláte vlnu nepriateľov a nebude to bolieť len ich, ale aj vás. Je to síce sranda, ale osobne by som ho veľmi neodporúčal.

Hra je hlavne o tom, že ste sniper a nie rambo. To je tiež dôvod, prečo sú útočné pušky a brokovnice celkom slabé a to je smutné, lebo naopak pištole a sniperky sú buď nehorázne OP alebo totálne slabé, čo tovrí nevybalancovaný systém. Osobne som si pri hraní obľúbil KSV a M82. Od klincovačky až po čistú penetráciu, tam kde ostatné zbrane musia nabiť protipancierové náboje aby prerazili brnenie ťažkých oponentov, stačí jedna M82. Obe zbrane vám prinesú kopec srandy a dosť veľkým plusom M82-ky (strieľa .50 Cal, čo je ku*va veľký náboj) úplne rozseká nepriateľa na kúsky a v hre máte ten krásny pocit gore a liteajúce časti tela. Ako príprava na DOOM Eternal poteší.

Taktiež máte protitankové míny a možnosť upgradu, ktorý zaručí, že bude fungovať aj na ľudí. YIKES! Však môžeme im urobiť katapult, veď prečo nie. Inak takou srandou je možnosť nastavenia spomalených záberov sledujúcich trasu guľky z hlavne sniperky až do hlavy nepriateľa. Tiež si viete nastaviť, ako často sa budú zobrazovať, čo je fajn, lebo sú pekné, ale niekedy môžu zdržovať.

Grafika a dizajn

Grafika je bombová ako u väčšiny hier a počasie je dobre spracované. CI Games si dali záležať na tomto. Dizajn máp z estetického hľadiska trafili tiež, ale viete sa v nich stratiť. Oproti Sniper Ghost Warrior 3, ktorá sa spoliehala na obrovský otvorený svet, tu máte niekoľko menších máp, rozmerovo by sa ale dali prirovnať k tým najväčším zo série Hitman. A neprecestujete tu celý svet, iba Sibír. Jeho vizuálne spracovanie je ale skvelé.

Sniper: Ghost Warrior Contracts

Vadilo mi ale, že som sa musel viackrát vrcať na to isté miesto, čo je totálne peklo a na to, aby ste dokončili level v rozumnom čase, niekedy potrebujete fast-travel. Ten ale nefunguje, keď zrovna idete podať hlásenie, čo je škoda. Strácanie sa a nefunkčný nevydarený fast-travel by som mohol zaradiť aj do gameplay sekcie, ale ide hlavne o level dizajn a toto trochu nedomysleli. Nefunguje bohužiaľ ani vtedy, keď sú všetci, doslova všetci, nepriatelia eliminovaní. Taktiež sa veľakrát stane, že po vás budú vyžadovať, aby ste im doniesli niečo, čo prechovával váš cieľ. Camping sa tak vo výsledku v tejto hre vôbec neoplatí.

Obtiažnosť

Hra ponúka celkovo tri obtiažnosti, slabú, normálnu a najťažšiu. Pri slabej je to v podstate prechádzka ružovým sadom a nepriatelia si vás všimnú až keď im niekoho odkráglite rovno pred nosom, inak majú na háku. Štandardná obtiažnosť, s ktorou som trávil väčšinu času, je taká očakávaná. Všimnú si vás z diaľky, niekedy si vás dokonca všimnú skôr než vy ich a dajú vám zbrať. Najťažšia obtiažnosť je určená pre hardcore hráčov, kde vás budú nepriatelia vnímať pomaly okamžite, ak sa priblížite na dostatočnú vzdialenosť. K tomu dávajú dvakrát väčší damage ako na normálnej obtiažnosti.

Úroveň obtiažnosti však nemá vplyv na funkčnosť fyzikálneho enginu, ktorý tvorí kľúčovú súčasť tejto hry.

Sniper: Ghost Warrior Contracts

Príbeh

Príbeh ako taký je pomerne… hollywoodsky o Rusku. Rusko drancovalo prírodné zdroje Sibíru, kvôli čomu tamojšie obyvateľstvo začalo protestovať a vyústilo to do osamostatnenia sa. V sprievodných cutscénach môžeme vidieť zábery z reálneho sveta, dokonca sa tam na malú chvíľu mihne čečenský vodca Kadyrov. Lenže ako to už chodí, premiér je zločinec a vládne s pomocou gaunerov a rodiny, porušuje ľudské práva. Vás si najali preto, aby ste Sibír raz a navždy zbavili premiérovej rodiny.

Bohužiaľ, príbeh som vnímal len na začiatku. Postupom času naň zabudnete a viacmenej vraždíte pre peniaze a vylepšenia. Škoda no, mali dobrý nápad, ale mám pocit, že nevyužili potenciál príbehu naplno. Celkovo najzaujímavejšie je na tom, že aj napriek ťažkej misii si vy, Seeker, a váš operátor, Handler, udržujete zmysel pre humor. Identita vás oboch je skrytá a vďaka tomu pôsobia protagonisti napínavejšie, než Kurchatov a jeho banda zločincov. SKIP!

Sniper: Ghost Warrior Contracts

Záver

Sniper: Ghost Warrior Contracts je simulátor snipovania. Aj napriek arzenálu zbraní sa orientuje najmä na sniping a nie na frontálne útoky, hoci ponúka dostatok otvorenosti na to, aby ste mohli hrať tak, ako vy chcete. A rovnako platí, že gameplay je len taký zábavný, ako si ho vy urobíte. Od vášho postoja závisí všetko. Vylepšenia sú super, no je ich celkom málo, zbrane sú tak 50/50, na výber je niekoľko druhov nábojov, ktoré vám uľahčia život. Nie je však nutné ich používať. Grafika je na mieste a spracovanie krajiny tiež, veľkosť máp a dizajn sú na tom fajn, s príbehom sa veci majú chabo a rýchlo naň zabudnete. Očakávať môžete 5 máp, asi 14 hodín hrania, čo je slušné a ak si chcete vychutnať hru aj iným štýlom, máte postarané o zábavu na pár extra hodín. Bonusom sú lietajúce končatiny.

Sniper: Ghost Warrior Contracts

5.7/10

Martin Botlo