RECENZIA Dying Light 2: Stay Human
Dying Light 2 je titul, na ktorý sme veľmi dlho čakali. Isto si pamätáte hlavného protagonistu prvého dielu Kylea Cranea. Vďaka nemu sme prežili naozaj skvelý príbeh a spolu s prídavkom The Following sme tak ukončili aj jeho životnú púť.
V druhom dieli sa ocitáme v úlohe úplne nového protagonistu, pútnika a parkour špecialistu Aidena Caldwella, ktorý nemá nič spoločné s pôvodným hrdinom. Avšak Kyle je často spomínaný aj tu a to v rôznych slovných spojeniach ako legenda alebo mýtus.
Našim hlavným cieľom je nájsť stratenú sestru Miu a odkryť tak záhadnú minulosť, nad ktorou visí naozaj veľký otáznik. Viac Vám nebudeme prezrádzať vzhľadom na to, že očakávame že tieto tajomstvá Vy sami odkryjete.
Svet v koncoch
V roku 2036, pätnásť rokov po páde, bolo viac ako 90 % svetovej populácie vyhladenej a ľudská civilizácia sa zredukovala na hŕstku roztrúsených ľudských sídiel, pričom fiktívne európske mesto Villedor opevnené hradbami je jedným z posledných známych zostávajúcich miest na Zemi. Villedor, ktorý bol pôvodne v karanténe GRE, bol ušetrený najhoršej pandémie vďaka svojim karanténnym stenám, ktoré zabránili vstupu nakazenej hordy do mesta. Kontrola nad mestom je však rozdelená medzi niekoľko frakcií vrátane militaristických Peacekeeperov, nezávislých Survivors a násilných Renegades.
Peacekeepers sú prísna vojenská frakcia vo Villedore a sú hrdí na to, že dokážu zaviesť zákon a poriadok v oblastiach, ktoré majú pod kontrolou. Ich sila a moc znamenajú, že sa ich obyvatelia mesta často obávajú. Niekedy majú tvrdé, ale zato účinné metódy vládnutia.
Survivors sa skladajú z bežných občanov, ktorí využívajú prostredie okolo seba, aby zostali nažive. Zo všetkých troch skupín sú najmierumilovnejšia a najpriateľskejšia, no majú najmenšiu silu a najslabšie zbrane oproti ostatným frakciám.
Napokon Renegades sú špinavci a bývalí väzni, ktorí sa po apokalypse dostali na slobodu. Nasledujú svojho vodcu a často nosia kovové pláty, oplotenie a brnenie, a oháňajú sa čepeľami, zatiaľ čo rabujú a páchnu v uliciach mesta.
Veľká mapa plná monotónnosti…
Oblasť, po ktorej sa budete pohybovať, má rozsah 7 km2. Bohužiaľ, mapa ako taká obsahuje celkom slušnú porciu vedľajších úloh a challengov, ale mesto ako také je prázdne. Nemyslíme tým objekty a zombíkov, ale obsah ako taký. Nájdete tu rôzne budovy, do ktorých viete vstúpiť, potom oblasti, kde nájdete vojenské a policajné konvoje, ktoré obsahujú cenné predmety. Avšak pre získanie týchto predmetov musíte poraziť hordu nemŕtvych. Bohužiaľ sa nejedná sa o unikátny event ale o repetitívnu udalosť, ktorá má účel vyplniť aktivity, ktoré môžete vykonávať v meste. Potom, čo sa Vám podarí získať korisť zopárkrát, už naďalej nebudete mať potrebu ani chuť tieto vojenské a policajne konvoje navštevovať.
Čo sa týka budov, tak v nich nájdete taktiež rôzne cennosti, zbrane ale aj GRE inhibítor, ktorý je potrebný pre Váš postup v hre. Hra Vám odporúča, aby ste navštívili tieto lokality iba v noci, cez deň sa v jednotlivých budovách nachádza veľké množstvo nemŕtvych, ale cez noc sú tieto úkryty prázdne.
Paradoxne je pre Vás výhodné ísť do väčšiny oblasti cez deň, aj napriek väčšiemu množstvu zombie máte možnosť jednoduchšie pozbierať trofeje z nich, ktoré potrebujete na vylepšovanie zbraní, ale aj iných prostriedkov potrebných na prežitie.
Ak sa vydáte do výskumných stredísk GRE tak tam Vám určite odporúčame ísť v noci. Cez deň by ste tam naozaj neprežili. Tu nájdete aj najväčšie množstvo inhibítorov.
Nájdete tu aj zásoby z minulosti, ktoré boli vyhodené z lietadla na padáku. Tieto zásoby sa nachádzajú na tých najvyšších miestach v hre. Takže ak sa chcete k odmene dostať, budete potrebovať vydrž z inhibítorov.
Vylepšovanie
Všetky vaše vylepšenia pre zbrane ale aj pomôcky, ktoré používate na prežitie, vylepšujete pomocou trofejí z nemŕtvych a súčiastok, ktoré zbierate počas putovania v meste. Taktiež sa úroveň vylepšení delí podľa farieb od šedej až po zlatú. Samotné vylepšenia zbraní si viete zakúpiť u craftmastera v hlavných úkrytoch ostatku ľudskej populácie.
Dôležitý Skill
Celé preskúmavanie mesta závisí na vašich parkour schopnostiach. Okrem checkpointov, ktoré Vám v noci poskytnú ochranu, tu nájdete aj mlyny, ktoré ak chcete obsadiť, musíte mať určitú úroveň parkour schopnosti. Tieto hodnoty si vylepšujete vďaka samotným parkour behom, ale aj pomocou inhibítorov, ktoré vám dodávajú výdrž a zdravie. Bez nich sa nikam neposuniete.
Okrem GRE výskumných centier sa v meste nachádzajú výskumné oblasti, kde experimentovali. Túto oblasť v noci stráži mutant, ktorého keď porazíte, tak dostanete odmenu v podobe týchto inhibítorov.
Hra Vás núti aby ste vychádzali v noci oveľa viac než prvý diel. Všetky vedľajšie aktivity sú postavené na tom, že cez noc v oblastiach nenájdete takmer žiadnych nemŕtvych.
Zbrane a zbroje…
Náš protagonista má na výber rôzne zbrane a zbroj. Tie sú rozdelené podľa farieb od šedých až po zlaté a delia sa aj na úrovne. Toto isté platí aj u výzbroje. Čím máte väčšiu úroveň Vy ako hráč, tým sa aj zväčšuje úroveň výzbroje a výstroje, ku ktorej máte prístup. To platí aj o úrovni pomôcok, ktoré máte k dispozícii. Zbrane sú na vysokej úrovni a sú aj veľmi účinn na protivníkov. Avšak oproti prvému dielu už nie sú vidieť detaily poškodenia ako napríklad spomalený röntgenový pohlaď na zlomeninu končatiny spôsobenú Vašou zbraňou. Takéto drobnosti bohužiaľ z tohto pokračovania zmizli.
Krásna, ale zle optimalizovaná a zabugovaná…
Hra ako taká nevyzerá najhoršie, na Xbox Series X si ju viete zahrať v 3 režimoch. Na 1080p v 30fps s grafickými detailmi a ray tracingom, 1080p a 60fps bez ray tracingu a v 1800p pri 30fps. Očividne hra je neoptimalizovaná, taký Metro Exodus beží v natívnom 4K pri 60 fps s ray tracingom.
Hra ako taká nemá problémy so snímkovaním, ale nájdete tu rôzne bugy ako zaseknutých zombie, prípadne NPC, ktorým sa krúti hlava prípadne sa nezobrazia pri zadávaní úlohy.
Pokiaľ urobíte všetky challenge, questy a preskúmate všetky oblasti tak Vás čaká 80 hodín herného času, čo je skvelý výsledok. Ak sa rozhodnete prejsť hru za všetky frakcie, tak autori sľubujú, že to potrvá vraj až 500 hodín.
Dying Light 2 je hrateľný, ale potreboval by ešte tak pol roka aktívnej roboty, aby hra bola v 100% stave.
Ďalší problém je s nastavením jazyka hry. Ten nejde zmeniť totiž ani na PC, ale ani na konzolovej verzii hry. Aj napriek tomu, že hra má českú lokalizáciu, si ju nemôžeme nastaviť a tak si hru zatiaľ môžeme zahrať iba v angličtine.
Resumé
Dying Light 2 je takpovediac na rovnakej úrovni ako jeho predchodca. Osud posledného mesta preživších máte v rukách Vy, bohužiaľ mesto ako také obsahuje monotónne aktivity ktoré sa opakujú a sú jednotvárne, toto nezachraňuje ani množstvo vedľajších úloh a challengov na čas. Okrem toho je hra zle optimalizovaná, nehovoriac o bugoch ktoré znehodnocujú zážitok z hry.
Hlavná príbehová línia je taktiež na rovnakej kvalitatívnej úrovni ako prvý diel. Dalo by sa povedať, že sme očakávali po toľkých rokoch od druhého dielu viac. Nie sme sklamaní ale ani nadšení. Dying Light 2 by bolo treba ešte dovariť. Tvorcovia hry určite ale svojej povesti dostoja a aj tento titul privedú ako aj ten minulý do stavu, aký sa len málokedy vidí. Či si máte titul zakúpiť alebo nie, nuž toto rozhodnutie necháme tentoraz iba na Vás.
Dying Light 2: Stay Human
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika