Project Scorpio predstavuje nový začiatok pre Xbox
Čím viac sa blíži jeho predstavenie, tým viac sme názoru, že Project Scorpio nie je len vylepšený Xbox One. Keby to bol len upgrade, Microsoft by doň nevkladal toľko nádeje. Čo to má teda znamenať?
Micrsooft pokladá Scorpio za reštart, za čerstvý a silný začiatok Xboxu. Je to mimoriadne ambiciózny projekt, ktorého cieľom je napraviť reputáciu značky Xbox a posunúť ju na úplne nový level. Alebo aspoň sa vrátiť do čias mimoriadne úspešného Xboxu 360. Ten svojmu hlavnému rivalovi poriadne zavaril a za svojej existencie sa tešil vyšším predajom, než aké mal PlayStation 3. Takisto sa tešil hromade exkluzivít nielen zo Západu, ale aj z Ďalekého Východu. Možno netreba spomínať JRPG exkluzivity typu N3: Ninety-Nine Nights.
Prísť s úplne novou konzolou, ktorá benefituje zo spätnej kompatibility, bol nápad, ktorý vznikol túžbou. Microsoft mal túžbu vyhrať u vývojárov, kde dnes vidíme, že mnohí vydávajú tituly najprv na PlayStation, potom na Xbox. Prípadne že vydajú hry exkluzívne na PlayStation. V posledných rokoch sa tak dial presný opak toho, čo bolo príznačné pre minulú generáciu. PS3 bola v ofenzíve a Sony muselo zapracovať na vlastnom arzenále značiek, kým Xbox sa tešil z mnohých Only on Xbox 360 titulov. K nim patril Alan Wake alebo dvojica veľkých datadiskov pre GTA IV.
„Tím sa pozrel naspäť na vývojárov a naše vzťahy s nimi. S Xboxom 360 sme mali absolútne najlepšiu platformu pre vývojárov ale s Xbox One sme túto pozíciu stratili do dvoch rokov. Preto sme sa sami seba opýtali, ako si získať vývojárov späť? Chceme, aby na našej konzole bežali tie najlepšie hry a preto tu máme nástroje, devkity a spôsoby, ako získať týchto vývojárov späť. To bolo pre nás obrovskou prioritou, keď sme začali robiť na tomto produkte,“ povedal Mike Ybarra pre GameInformer.
Veľkej popularite zo strany vývojárov sa Xbox 360 tešil aj vďaka tomu, že ponúkal jednoduchosť. PS3 mala komplikovanú architektúru systému, vďaka čomu bolo treba hry vyvíjať inak, než na Xbox 360, ktorý mal bližšie k PC. To sa zmenilo s príchodom PS4, ktorá prešla v podstate na modifikovaný Linux a desktopovú architektúru. Ponúkala vysoký výkon a jednoduchosť pri vývoji hier. Xbox One v nej pokračoval, no s horším marketingom. Ten si za obeť vzal top manažment tímu Xbox.
Project Scorpio je ale (údajne) stále medzigeneráciou. Aj keď ťažko posúdiť, keďže konzola vychádza skôr, než obvykle a Microsoft už povedal, že s generáciami končí. Ybarra vraví, že sa Microsoft inšpiroval mobilným trhom, kde ľudia zvyknú upgradovať svoje zariadenia častejšie, no zároveň neprídu o nič zo starších modelov. Poukazuje na fakt, že sa zákazníci zmenili a že očakávajú nové technológie tu a teraz. Mobily si kúpia, stiahnu si tam appky zo svojich starých zariadení a pokračujú v ich používaní. To isté platí o 4K televízoroch, ktoré zažili boom počas Vianoc.
Prvé myšlienky o medzigeneračnom zariadení prišli pred 4 rokmi. Vtedy sa Albert Penello vyjadril, že zákazníci požadujú nové technológie častejšie, chcú mať čo najskôr tie najnovšie a najlepšie zážitky. To zároveň znamenalo, že Microsoft musel podniknúť riziko, aké predstavoval vývoj konzoly, ktorá bude spadať do tejto generácie, no zároveň bude tak odlišná, že ju ľudia budú chcieť. Vtedy prišlo rozhodnutie zmeniť veci a dať im novinky podstatne skôr. Výsledkom je predstavenie Projectu Scorpio v roku 2016 a jeho uvedenie na trh o rok neskôr.
via GameInformer