RECENZE Red Faction: Guerrilla Re-Mars-Tered

Red Faction Guerrilla Re-Mars-Tered Recenze
O proslulé sérii Red Faction je po letech zase slyšet. Oblíbený třetí díl se dočkal remasteru s názvem Red Faction. Guerrilla Re-Mars-Tered a my jsme se podívali, jak Mars v novém kabátě vypadá.

Bude tomu deset let, co třetí díl série Red Faction v podstatě dobyl svět. Red Faction: Guerrilla přinesla revoluci nejen na Mars, ale i do pokojů všech tehdejších hráčů. Hra totiž nabízela unikátní možnost srovnat se zemí v podstatě vše, co se na mapě nacházelo, a to dokonce cihlu po cihle.

Jenže od té doby se spousta věcí změnila – série po neúspěšném následujícím dílu upadla téměř v zapomnění a nepomohl jí ani bankrot jejího mateřského vydavatelství, THQ. Zároveň se nároky hráčů dostaly do jiných dimenzí a trh zaplavily nové značky i žánry. Nyní tu ale máme remaster, respektive Re-Mars-Ter, který chce všem těmto proměnám čelit a ukázat i hráčům dnešního dne, jak veliká značka Red Faction byla. Otázka ale zní: máme tu velký návrat legendy nebo pokus o vzkříšení bezhlavého?

Red Faction Guerilla Re-Mars-Tered Xbox One

Pointa remasteru je jednoduchá – vzít původní hru a zkrášlit ji tak, aby byla atraktivní i v aktuální době. A v tomto směru se Re-Mars-Tered edice Red Faction: Guerrilla opravdu blýská – již při úvodním spuštění si všimneme vyladěných načítacích screenshotů a artworků. Hned poté však dojem trochu upadá, ale ne na dlouho.

Impozantní obrazy totiž na chvíli vystřídá úvodní cutscéna a u té můžeme pouze spekulovat, jestli se autoři při jejím remasteru snažili málo nebo naopak až moc. Pofiderní stíny a pozoruhodný filtr opravdu nedělají zrovna dobrý dojem, naštěstí pro nás však hra moc cutscén neobsahuje a naděje na dobré hodnocení grafiky (na rozdíl od příběhu, ale o tom až později) ještě neumírá.

Naopak. V momentě, kdy se přesuneme přímo do kůže demoličního experta Aleca Masona a začne klasický gameplay, nastane ohromující vizuální zážitek. Ve všech ohledech naleštěné textury, stíny i modely ukazují, že si vývojáři slovo „remaster“ opravdu vzali k srdci a grafika, jakou jsme znali v roce 2009, kdy titul původně vyšel, jako by byla ta tam. V přímém porovnání dokonce můžeme mluvit o rozdílu, jaký zažije člověk se šesti dioptriemi poté, co si nasadí své brýle.

Ještě silnější zážitek potom nabízí Xbox One X verze hry, jejíž podpora nativního 4K 30fps přinese více než důvěryhodný Mars až k vám domů. A kdo má raději plynulý obraz, ten si může ve hře vybrat 60fps režim, který však poběží v nižším 1800p rozlišení, nicméně na kvalitě obrazu to není moc poznat. Dá se tak říct, že změny na Xbox One X jsou v porovnání se základní konzolí pouze v počtu pixelů a snímků za vteřinu. Hráči na standardním Xbox One či Xbox One S si už podle očekávání nemohou měnit grafické nastavení. Na druhou stranu tu ale hra běží v 60 FPS a to při „tradičním“ 900p rozlišení.

Red Faction Guerilla Re-Mars-Tered Xbox One X

Ruku v ruce jde s brilantním grafickým zpracováním i to, proč si hra získala svou popularitu i kdysi – nabízí totiž nevídanou porci zábavy. Jste revolucionář na Marsu, kladivem a bombami můžete ničit v podstatě úplně vše a občas postřílíte pár vojáků nebo scavengerů. Na jednu stranu je to pořád splněný sen mnoha hráčů, zde už ale po čase narážíme na téměř desetiletý odstup, který dělí původní RF:G od letošního remasteru.

Hra totiž i přes vyladěnou grafiku brzy spadne do věčně se opakujícího schématu. Ničíte budovy a plníte extrémně nezajímavé mise, abyste dostali ukazatel nadvlády nepřátelské frakce na minimum a do toho se neustále snažíte zvládat krkolomné ovládání. A ačkoli si nadšení z všudypřítomné destrukce užijí i ti, kteří ho pamatují už z roku 2009, legendárními slovy Vaase z Far Cry 3 jen poznamenáme, že „šílenství je, když děláte pořád to samé dokola a dokola a čekáte, že se něco změní.“ Nezmění a Red Faction: Guerrilla Re-Mars-Tered brzy začne nudit.

Průšvihem, vedle ovládání, které je zároveň přecitlivělé a šíleně neintuitivní, zavání i již zmíněný příběh. Nevýrazná dějová linka sice před deseti lety takový problém dělat nemusela, ovšem v době, kdy můžeme za doprovodu příběhu klanu Ryderových dobýt celou galaxii v Mass Effect: Andromeda, už prosté mlácení kladivem okolo sebe nestačí.

Jistým plusem je, že hlavním důvodem, proč jsme se remasteru dočkali, je tolik povedená grafika a autoři si nijak nehrají na to, že dodali hru, která by korespondovala se standardy roku 2018. Na faktu, že nezáživný příběh dobu hraní spíše zkrátí než prodlouží, to ale bohužel nic nemění.

Red Faction: Guerrilla Re-Mars-Tered působí ve finále jako tělo v polootevřené rakvi. Nebožtík sice díky grafické úpravě vypadá v otevřené části rakve neskutečně dobře a je do jisté míry zážitek ho vidět, ale pevně přibité a už skoro zrezlé hřebíky „příběh“ a „ovládání“ na druhé straně vás ujišťují, že s ním už moc srandy doopravdy nebude. Dočkali jsme se vizuálního zázraku a skvostu, ovšem nesoucího si neduhy své minulosti jako občas až nesnesitelné břímě.

Red Faction: Guerrilla Re-Mars-Tered

6/10
  • Hratelnost
  • Trvanlivost

Jiří Růžek

Xboxerem jsem se stal v roce 2013, s hrami jsem ovšem díky GTA: Vice City začal již o deset let dříve. Mezi mé oblíbence se řadí především open-worldovky typu Saints Row či Grand Theft Auto, nepohrdnu ovšem ani nad dobrými arkádami nebo rage hrami jako NHL a Tekken. Mé ostatní zájmy se pak točí především okolo rock'n'rollu a politiky. Pozoruhodná dvojice, co? Na Xbox Live jsem k nalezení pod gamertagem Geousek.