Project Scarlett ponúkne naozaj obrovský výkon a využije xCloud pri inštalácii hier
Táto informácia kolovala internetom prakticky od minulého roka. Už vtedy sa objavili informácie, že Microsoft chystá uviesť na trh dve next-gen konzoly, ako konkurenciu pre jeden PlayStation 5. Neskôr Microsoft tieto špekulácie zmietol zo stola s tvrdením, že chystá len jedno zariadenie. No tie tvrdenia sú tu zas.
Všetko rozpútal minulý týždeň server Kotaku s odvolaním na svoje zdroje. Uviedol, že Microsoft sa chystá ovládnuť next-gen cenou aj výkonom. Iniciatíva Project Scarlett by totiž mala pozostávať z dvoch konzol, pričom jedna nesie názov Anaconda a pôjde o absolútne monštrum, čo sa týka výkonu, cenovka je otázna. Okrem nej však pripravuje aj cenovo dostupnú alternatívu s označením Lockhart.
Podľa toho, s čím dnes prišiel server WindowsCentral, marketingové materiály prezentujú Lockhart ako najlacnejšiu next-gen konzolu na trhu. Pravda, nebude to bez kompromisov. Konzola bude menej výkonná a neponúkne diskovú mechaniku. Znamená to, že hráči síce získajú konzolu lacnejšie, ale môžu sa rozlúčiť s Blu-Ray médiami a tým pádom zrejme aj s možnosťou sledovania filmov. Svoje zásluhy na tom môže mať aj nevídaný úspech Xbox One S All-Digital Edition v Británii a ďalších častiach sveta počas Black Friday.
Lockhart v prvom rade ponúkne menej výkonný grafický čip, než Xbox One X. Aspoň na papieri. Totiž, kým X ponúka čip s výkonom 6 teraflopov, s Lockhartom sa skloňujú 4 TFlopy, čo je dokonca o trochu menej, než má PS4 Pro. Nová architektúra a ďalšie technologické novinky majú zabezpečiť, že aj napriek handicapu bude mať konzola krajšiu grafiku a podporovať ray-tracing.
Pre tých, ktorým ide o skutočný next-gen zážitok bez kompromisov, bude k dispozícii Anaconda. Táto konzola má ponúknuť až 12 TFlopov grafického výkonu, teda dvakrát viac, než má Xbox One X a až 8,6-krát viac, než má Xbox One S.
Napokon, obe konzoly majú ponúknuť 8-jadrový procesor s frekvenciou okolo 3,5GHz s tým, že Anaconda ponúkne ešte o trochu viac. Ak vezmeme do úvahy niekoľkoročný rozdiel medzi procesormi Jaguar (Xbox One) a novými Zen 2 procesormi (Scarlett), v ideálnom prípade sa očakáva 4- až 5-násobný nárast výkonu. Pokiaľ ide o operačnú pamäť, Anaconda má ponúknuť až 16GB RAM, z čoho 3GB budú venované systému a 13GB hrám. Znamená to, že oproti One X hry môžu využiť o 4GB RAM viac. Zaujímavosťou však je, že na One X bola RAM dynamicky alokovaná podľa toho, čo všetko hráč robil.
No keď už je reč o RAM, nutno dodať aj, že samotný Microsoft potvrdil možnosť využiť vstavané SSD ako virtuálnu RAM. Obe konzoly majú ponúknuť NVMe SSD technológiu, zatiaľ bez známej kapacity. Špecialitou je, že táto technológia má obrovskú prenosovú rýchlosť, vďaka čomu by sa hry ako Grand Theft Auto V či Sea of Thieves načítali za pár sekúnd a nie pár minút. Zaujímavosťou je aj to, že Microsoft počíta s integrovaním Project xCloud služby do Xboxov. Dôvodom je, že už nebudete čakať na nainštalovanie hier. Jednoducho si ich môžete streamovať a hrať už počas inštalácie.
Tu je zaujímavosťou aj, že Microsoft chce túto technológiu integrovať aj do Xbox One S a Xbox One X, takže by sme sa jej mohli dočkať už budúci rok, ak sa dočkáme oficiálneho spustenia služby aj u nás. Zdroje pre WindowsCentral tiež tvrdia, že zatiaľ čo budúce Xboxy budú spätne kompatibilné s hrami aj hardvérom, nové veci, ako napríklad ray-tracing budú dostupné exkluzívne len pre next-gen hry. Kvôli novým API a architektúre systému Game Core OS (súčasť iniciatívy Windows Core OS) nebude možné tieto novinky implementovať do spätne kompatibilných hier.