RECENZIA Gears 5

Recenzia Gears 5

Microsoft posledných pár rokov sľuboval, že vie robiť hry, ale potrebuje čas. Viaceré vydané tituly však mali len priemerné hodnotenia a s vysokými sme sa stretli len málokedy. A dokonca, ak si odmyslíme Forzu, najvyššie hodnotenia mali skryté klenoty ako Ori, Cuphead či Killer Instinct. Veľké značky, ako sú Halo a Gears, to mali o niečo ťažšie. Ale Gears 5 je hra, ktorá nás chce presvedčiť, že Xbox Game Studios sú symbolom svetlejších zajtrajškov.

„Ego“ rebrandovaného Xbox Game Studios je cítiť už pri spúšťaní hry, kde je súčasťou nádherného intro videa. A zobrazí sa v perfektnom, cinematickom intre do príbehovej kampane. Jej ústrednou postavou je Kait a hoci by niekto povedal, že to súvisí s akousi „genderizáciou“, dôležitosť jej postavy je skvelo napojená na to, čo sme mohli vidieť na konci Gears of War 4.

Dostatok priestoru však dostanú aj ostatné postavy novej trilógie, teda JD Fenix, Del a aj Marcus, teda postavy, za ktoré môžete hrať v co-ope, ak to je v danej pasáži príbehu možné. Špeciálnym hosťom je pomocný robot Jack, ktorý sa dostane aj tam, kde svalnáči nie. A dokonca zaňho môžete hrať! Ale ak nechcete, tak stačí, aby ste mu dávali pokyny a využívali jeho skenovacie schopnosti, čím sa najnovšie Gears trochu podobajú na Clancyovky. Takže áno, toto je inovatívna mechanika, ktorá poprvýkrát prináša do Gears aj možnosť taktizovať.

Nie je to však jediná inovatívna mechanika. Okrem nej môžete totiž v kampani poprvýkrát okúsiť otvorený svet. Vlastne hneď dva, ktoré preskúmavate pomocou celkom steampunkovo vyzerajúceho klzáku. Na open-worlde však vidno, že pre tvorcov to je „poprvé“ a preto má svoje nedostatky. Hlavne je priveľký vzhľadom na to, koľko obsahu ponúka. Na druhú stranu, aspoň je vidno, že Sera nie je malý koridor, ale veľká planéta, ktorej nechýbajú púšte, arktické oblasti ani mierne pásmo.

Ďalšou novinkou v kampani Gears 5 je možnosť rozhodovať sa. Pritom to začína tak nenápadne: rozhodnúť sa, akú zbraň použijete na boj proti mini-bossovi. A to sú len prvé RPG prvky, ktoré v hre vidíme. Jednou z nich je možnosť upgradovania Jacka s použitím komponentov, ktoré sa dajú nájsť vo svete. Priznám sa, že toto mi pripomína ďalšiu Xbox exkluzivitu, ReCore, ktorá bola práve o vzťahu človeka s robotmi v nehostinnom prostredí. No a ešte by som dodal, že príbeh vás dostane už úvodnou cutscénou, ktorá je len jednou z mnohých briliantne zrežírovaných. Čerešničkou na torte je, že tieto cutscény super-hladko prechádzajú do gameplayu, bez loading obrazoviek. Gears 5 jednoducho oproti predošlej tvorbe Xbox Game Studios ako AAAA hra. Nie tri, ale rovno štyri Áčka.

Multiplayer Gears 5 (píše Jiří Růžek)

Multiplayer Gears 5 nabízí několik kategorií režimů, ve kterých lze hrát s ostatními hráči. Klasická kategorie versus nabízí buď rychlou hru, ranked hru nebo hru v rámci aktuálního eventu, přičemž první dva zmíněné režimy se ještě dělí na běžné módy jako team deathmatch, vlastní variace capture the flag či z jiných her známý VIP Escort, v Gears 5 zvaný Guardian. Co se ranked týče, pro každý jeden tento režim má hráč vlastní rank, který se mu začne započítávat od pěti odehraných her.

Režim v rámci eventů například s koncem letošního října nabízí hraní s dýní na hlavě a speciálně upravenými pravidly. A to tak, že po zabití každého nepřítele se oživí jeden spoluhráč a vice versa, dokud není jeden z týmů celý mrtvý a druhý celý živý. Z čehož se mimochodem může vyklubat i poměrně nekonečný a dosti vtipný zápas.

V hlavní roli… Halloween!

Režimy v kategorii Escape pošlou hráče do o něco drsnějšího escape roomu, než v jakém jste byli s přáteli u vás ve městě. S dalšími několika hráči se objevíte v uzavřeném komplexu plném nepřátel a vaším úkolem není nic jiného, než se postupně dostat spletitou sítí chodeb ven. Kolik u toho zabije nepřátel a jestli si s nimi vůbec bude lámat hlavu, to je následně na každém, se zvyšující se obtížností však jejich síla a otravnost úměrně stoupají a rychlé proběhnutí od startu k cíli se stává čím dál nemožnějším.

Jelikož se mapy těchto escape roomů mění jednou za týden, je možné je hrát znovu a odemykat další odměny nebo využít vskutku vychytané možnosti pro Unreal Engine snad už typického komunitního vytváření map, kdy buď vy nebo kdokoli jiný vytvoří mapu a ta je násedně dostupná jako běžná komunitní online mapa. Možnosti vytváření jsou doslova nekonečné. Hráč má k dispozici širokou paletu místností a chodeb, libovolně si může nastavovat druhy a počty nepřátel a zbraně, které bude cestou po zemi nacházet. Zprvu kategorie s ne zrovna dlouhou životností se tak díky map editoru stává jednou z nejrozmanitějších částí celého titulu.

Tvořím, tvoříš, tvoříme

Kategorie Horde potom pošle hráče v kooperaci se čtyřmi dalšími do zdejší obdoby survivalu – valí se na vás tak jednotlivé vlny nepřátel a týmovým úkolem je přežít – i s pomocí obranných systémů, které lze po mapě rozmisťovat. Stejně jako u Versus je i u Horde dostupná tématická verze k aktuálnímu eventu se speciálními pravidly.

Hraní online zápasů je odměňováno dvojitým levelováním – jednak hráče a jednak postavy, za kterou hraje, ta navíc postupně může získávat různé výhody, mezi nimi třeba zvýšení odolnosti proti výbuchům. Počet XP je pak krom běžného hraní ještě navyšován o plnění „tour of duty“, tedy jakýchsi challengí, které jsou hráči pro daný režim zrovna určeny. Splnění všech těchto tours navíc hráče opatří bannerem svědčícím o tom, jak oddaným bojovníkem je.

Celkově Gears 5 nabízí až překvapivě širokou škálu online režimů, od těch arkádovějších určených „na víkendové zablbnutí“ až po ty tvrdě kompetitivní. Běžné herní módy známé z ostatních her jsou doplněny o poměrně netradiční typy akce obrovským plusem jsou i eventové režimy, jako právě aktuální Pumpkinball. Co je ale třeba multiplayeru vytknout, tak jsou načítací obrazovky – cesta z hlavního menu do online hry je doslova lemována až extrémně dlouho zobrazovanými nápisy jako „vytvářím hru“, „načítám mapu“ či „vyhodnocuji kvalitu zápasu“.

Generácia Xbox One sa blíži ku koncu a práve v tomto období vychádza jedna z najlepších exkluzivít, ktoré mohla táto konzola dostať. A nie som ďaleko od pravdy, ak poviem, že Microsoft pri Gears 5 odviedol tak skvelú prácu, že v mojich očiach hra zatienila Halo, ktoré má čo robiť, aby si znovu vydobilo status zapamätateľnej hry, ktorý v očiach mnohých stratilo po vydaní Halo 5: Guardians. Áno, Gears 5 je hra, ktorú si určite treba zahrať. Či už na Xbox One, na PC, za plnú sumu alebo cez Game Pass.

Gears 5

8.3/10