RECENZIA Mafia III
Pán Angelo? – Prosím? – Pozdravuje vás pán Salieri. Legendárny dialóg, ktorý nám zmenil detstvo. Dovolím si tvrdiť, usmernil detstvo v počítačových hrách. Cutcéna vytvorená českými a slovenskými autormi, ktorá pre naše dve malé krajiny vytvorila štandard zlomového príbehu.
Ako malí sme si neulietali na Titanicu. Necitujeme repliky z Pulp Fiction. Príbeh príbehov je pre nás iná Mafiánska historka. Retrospektívna rozprava bývalého taxikára, ktorý pre mňa osobne bol väčšinový dôvod radosti z nového počítača. Mafia nie je slovo, ktoré definuje našich politikov, či partiu ľudí predávajúci sekaný metanfetamín v Petržalke. Je to umelecké dielo Daniela Vávru v mnohom previšujúce GTA 3 od Rockstar Games.
14 neskutočných rokov od tejto doby, mám pred sebou už tretie pokračovanie tejto hry. Na boxart, respektíve logo hry, hľadím ešte stále z rešpektom. O to viac, ak so sebou nesie číslovku 3. Hovorí sa, dva krát do tej istej rieky nevkročíš. Prípadne dva krát meraj a raz rež. O to viac ma mrzí, že musím písať tieto texty vo vlaku z Českej republiky zo stanice Praha. Čo to tým „čechom“ nastvárali :(.
Zaujíma ťa, reálne, viac ako jednoslovná recenzia na otázku – Je Mafia 3 dobrá? Samozrejme, že je. Je to veľká a kvalitná hra tvorená podľa šablón, odsúdená na úspech. Bohužiaľ, u nás fungujú súdy inak a ďalší Godfather je stále len ďalší Godfather.
Lincoln, hlavný protagonista čiernej pleti je sympatický, nebezpečný a hlavne uveriteľný. Bývalý yankee, ktorý sa narodil v zlý čas na zlom mieste sa vracia konečne do vybojovaného domova, no rozhodne nie ako hrdina. Rasistické narážky, ktoré začneš počas hry brať rovnako ako Lincoln už tak bežne, že ti ani neprídu urážlivé. Nevraciaš sa do Grove Street, geta plného svojich ľudí, túžiacich niečo dokázať. Si v prostredí zašlého černošského gangu, ktorý má značné problémy. Stále je to ale tvoja rodina a zo skúseností z vojny jej vieš razantne pomôcť.
*Lusk*, nemáš nič. Iba žily plné nenávisti, ktorú chápe aj vyslúžilý farár. Viera ide bokom, toto je skutočný lajf. Asi toľko k rozhodne prepracovanejšiemu príbehu, aký nám bol naservírovaný v druhom pokračovaní Mafie. Doba je ale iná, atmosféra úplne inde. Mafia 3 je boj gangov, nie štýlových mafiánov akých sme na druhý pokus čakali. Nie som úzkoprso zameraný na Mafia: City of Lost Heaven HD Remake. Arkádovejšie poňatie hry mi viac imponuje ako vadí. Ale plaviť sa po cestách na tak krásnych autách, akoby to boli lode, nie je ten správny pôžitok z jazdy. „Simulácia jazdy“, ako si to dovolili vývojári nazvať, je len malá náplasť na zlé spracovanie jazdného modelu. Naozaj tu chýba už len bodové hodnotenie driftovania ako v DLCčkách 2ky. Sorry, ale ja nehrám Crazy Taxi na automate. Doteraz som napríklad nepochopil, čo vlastne robí stlačenie Áčka, ak si za volantom. Vyrovná jazdu, či čo? Možno som ja retardovaný, ale ručná brzda je rozhodne na inom tlačítku.
Ak už som načrtol plavenie sa, voda tvorí značnú, možno až nedostatočne využitú časť mapy. Jeden, či dva modely lodí plus plávanie je veľká škoda. Okej, krokodíly sú super. Samozrejme, lepšie ako instant game over (1ka) po spadnutí do vody alebo teleport do sucha so zmazaním wanted levelu v 2ke (!!wtf). Ale na cudzie lode okrem zrazu naspawnovaných policajných som teda nenarazil. Pritom práve voda sa v niektorých častiach celkom rozsiahlej mapy hry dá použiť ako efektívna preprava. Na súši sú policajné hliadky len do počtu. Všadeprítomný ukazovateľ podozrievania síce zareaguje, ale keď preletíte cez hliadku značnou rýchlosťou, policajti si asi len dožuvajú koblihu, no naháňať vás nezačnú.
Voči policajtom som nemal v hre žiadny rešpekt. Stačí uniknúť zo zóny, kde spravíš trestný čin a (odpočúvaná?) GTAčková policajná vysielačka hlási zrušenie pátrania. Jasné, veď kto z policajtov by pri viacnásobnej vražde mal čas pátrať po páchateľovi. Ukazovateľ podozrenia nie je jediný arkádový aspekt. Armádny výcvik (alebo sa taký narodil?) ti dovoľuje realtime zvýrazniť nepriateľov a interaktívne objekty počas boja. Úplná pohoda, využíval som to a pomáhalo to. Prečo nie. Aj adrenalínové injekcie, ako posledná záchrana pred smrťou, sú zaujímavá vychytávka. Nehráme predsa Vietcong, v chille. Smrť je aj tak dostatočne trestná, ten nekonečný loading pri načítavaní po zabití je dostatočná motivácia sa viac kryť.
Gears of War krycí systém tu funguje dobre. Aj keď sú nepriatelia možno až moc benevolentní na podozrivé správanie v strážených zónach, ktoré strážia. Ak z takejto zóny odídete, nič sa nestane. Môžte behať po meste a riešiť veci aj mimo misie. Zaujímavý koncept, využiteľný hlavne pri dokupovaní zbraní alebo zavolaní posíl. To všetko vďaka svojím pomocníkom, ktorí sú pripravení pomôcť v ponuke zbraní, ľahko inšpirovanej GTA 5kou.
Vizuál hry nevyzerá zle, ale to dnes už žiadna hra. Možno trošku gumovejšia, no v zážitku hrania absolútne neprekáža. Čo stojí za zmienku sú krásne prepracované cutscény. Pozerať sa do tváre na hovoriace hlavy (jop, vyhrotili to do pomaly realityshow rozprávania) je príjemné. Hudobná zložka je.. božská. Toľko známych hitov, že by sa ani Forza so svojim soundtrackom nemusela hanbiť.
Resumé
Rozhrešenie :). Celkový dojem z hry je.. ach. Veľmi tažko sa mi to píše, ale Mafia 3 naozaj nie je zlá. Trošku repetitívne obsadzovanie mesta je dostatočne vybalansované pútavým príbehom. Grafika je na decentnej úrovni a samotná hrateľnosť je OK. ..len, len.. no nie je to to, po čom som pri tretej časti Mafii tak moc túžil :(.
Mafia III
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika
Jeden komentár
[…] ODPORÚČAME: RECENZIA Mafia III […]