RECENZIA Assassin’s Creed: Origins
Už štyri dni cestujem po púšti… Žeravé slnko mi pečie na hlavu a v pozadí konečne vidím oázu. Smädný sa rozbehnem za ňou, keď ma zrazu dobehne piesočná búrka. Stratený v pieskoch času opúšťam Animus a presúvam sa k notebooku. Je totiž čas napísať recenziu na Assassin’s Creed: Origins.
Po dvoch rokoch úplného ticha nám Ubisoft opäť dáva interaktívne hodiny dejepisu v podaní Assassin’s Creed. A pretože už vieme, čo sa zhruba dialo v čase od raného stredoveku po industriálnu revolúciu, je čas vrátiť sa na samotný začiatok. Teraz nastal čas nájsť odpoveď na tú najzákladnejšiu otázku. Ako to celé začalo?
Posadnutosť mocou patrila k ľudstvu už v staroveku. Niečo ako humanizmus vtedy neexistovalo a takí, ktorí chceli ovládnuť krajinu, si razili cestu cez mŕtvoly, bez ohľadu na ich vek a nevinnosť. Rádu starších padol za obeť aj Bayekov syn. Posledný medžaj, prenasledovaný pre oddanosť vyhnanej kráľovnej Kleopatry, tak rozpútava prvý boj proti ľuďom za oponou a tým, ktorí prispeli k smrti jeho syna. Hlavným zabijakom však bola postava menom Had a dá sa povedať, že v príbehu ide o to, zmačknúť hada.
Assassin’s Creed: Origins už nie je ten obyčajný diel. A to je dobre.
Napohľad klasické pokračovanie série Assassin’s Creed ale prešlo obrovskou zmenou. Priznám sa, že predošlé časti mi veľmi nešmakovali a zväčša som ich prestal hrať v polovici, niekedy už len po pár hodinách. Po dvojročnej pauze však cítim, že sa stagnujúca séria nadýchla čerstvého alpského (alebo egyptského?) vzduchu. Aj na mojich štatistikách na Xbox Live vidno, že hrám už 31 hodín a číslo stále rastie, hoci má hra len singleplayer.
Screenshoty z Xbox One X (4K)
Assassin’s Creed: Origins už nie je ten obyčajný diel. A to je dobre. Ubisoft sa nad sériou poriadne zamyslel a priniesol RPG vo svete hašašínov, ktorej okrem typických roleplay elementov nechýba stealth, parkour a dokonca ani mytológia. Zasadenie deja do Egyptu skrátka Ubisoft využil, ako sa patrí a potenciál otvoreného sveta konečne využil naplno. Okrem hlavných misií natrafíme na hromadu bočných questov. Tie sú akoby namieru ušité pre medžaja, keďže je jeho povinnosťou pomáhať a chrániť prostý egyptský ľud.
Vo svete tak neustále objavujeme nové oblasti, ustavične natrafíme na nových nepriateľov a dokonca nás občas zradia tí, ktorí pôsobili priateľsky. Väčšina questov je však repetitívna a aj keď rozprávajú vlastný príbeh, väčšinou ide o to, ísť niekam, zabiť niekoho a vyslobodiť niekoho. K tomu je miestom činu veľakrát nejaká skrýša banditov alebo vojenská základňa, kde sa vám okamžite sprístupnia úlohy lokality. Vždy je to o tom istom – zabiť lídra (občas je veľmi silný) a ukradnúť poklad. Postavy ale žijú vlastným životom a tak sa stane, že niekedy celý tábor spí.
Medzi questami natrafíme aj na také, ktoré sú nadlho. A to teda poriadne. Napríklad musíte zabiť všetkých fylakov, ktorí vás hľadajú, alebo musíte hľadať kamenné sústavy ukryté v egyptskej púšti. Urýchliť sa to dá, uhm, mikrotransakciami. Hráči dostanú od Ubisoftu aspoň pár šupov, za ktoré sa dá kúpiť buď nejaký ten outfit (prípadne sú k dispozícii zadarmo doplnky z Uplay) alebo na odhalenie lokalít vo svete. Našťastie, hra nie je festivalom mikrotransakcií ako niektoré tituly (hovorím o tebe, For Honor) a hráč si ju užije aj bez toho, aby musel platiť prémiovou menou.
Občas narazíte na prekliatu zbraň, ktorá má síce nadľudské vlastnosti, vypýta si však svoju daň
No a potom tu sú tie spomínané RPG elementy. Hra kladie veľký dôraz na levelovací systém. Okrem levelovania hráča majú svoje levely aj súperi, fylakovia a tiež výzbroj. Okrem toho, že majú zbrane určitý level, sú tiež rozdelené do kategórií obyčajné, vzácne a legendárne. K tomu majú svoje jedinečné vlastnosti, ktoré sa dajú vylepšovať upgradom u kováča. A tiež je tu možnosť predať ich. A mytologickým bonusom je, že občas narazíte na prekliatu zbraň, ktorá má síce nadpozemské vlastnosti, vypýta si však svoju daň – napríklad znížené zdravie o 75%.
Screenshoty na Xbox One (900p)
Stretávame sa tiež s obrovským inventárom, kde okrem hromady zbraní môžeme prechovávať rôzne itemy, ktoré sme objavili v Egypte, a suroviny potrebné na crafting. Ten slúži na vylepšovanie niektorých vecí, ako napríklad mešec s lukom alebo chrániče. Nakoniec mi na um zíde už len to, že tu je skill tree, v ktorom môžu hráči vylepšovať a odomykať nové schopnosti. Bayek má tiež schopnosť „autopilota“, čiže podržaním tlačidla (A) začne jazdiť na koni sám. Bolo by to však lepšie, keby uprednostnil lokalitu, kam chcete ísť vy a nie tú, kam chce ísť on.
Pomocnou rukou Bayeka je orlica Senu, ktorú možno vyvolať kedykoľvek, pokiaľ nie je piesočná búrka. A tu ma prekvapilo, že počasie už nefunguje len ako skybox, ale ako fyzický objekt. Totiž, vidíte, ako sa k vám piesočná búrka blíži a dokonca sa z nej dá uniknúť preč a len z diaľky sledujete, ako všetko mizne v piesku. Orlicu však nestratíte, je prakticky nesmrteľná. Slúži podobne ako sova vo Far Cry Primal alebo dron v Ghost Recon: Wildlands. Môžete s ňou vystopovať a identifikovať protivníkov, poklady alebo rôzne body záujmu, vrátane papyrusových hádaniek.
4K rozlíšenie ponúka dostatok pixelov na to, aby ste videli šípy vzdialené 700 metrov!
Svet Assassin’s Creed: Origins je veľmi živý, v niektorých mestách dokonca vidíte, ako ľudia opúšťajú k večeru opúšťajú prácu a odchádzajú oddychovať. To je niečo, čo som videl naposledy v Red Dead Redemption, ktoré vyšlo ešte v roku 2010 na predošlú generáciu konzol. Je skvelé, že táto vec nezostala len v minulosti, ale preniesla sa aj do súčasných hier. Čo mi ale na civilistoch prekáža, je veľmi obmedzená slovná zásoba. Nehľadiac na to, či ste v Alexandrii, Siwe alebo Memphise, počujete rovnaké vety, niekedy aj trikrát na tej istej ulici. A to je niečo, čo začne človeka iritovať.
Screenshoty z Xbox One X (4K)
Soundtrack je ale fenomenálny a je hanba užívať si hru len so základnými reproduktormi televízoru. Hra tiež podporuje Dolby Atmos, avšak tieto systémy sú dnes ešte vcelku drahé, no ide o absolútny high-end. Ja som počúval hru so soundbarom, ktorý dokázal veľmi pekne oživiť celý zážitok a dodal mu ten správny šmrnc, aj vďaka subwooferu. No a nekončí to len pri zvuku.
Grafika je veľmi krásna už na Xbox One. Je to jedna z tých hier, ktoré vás pohltia aj na základnej konzoli, ale keď raz prejdete na Xbox One X, hra vyzerá briliantne. Veď to je vlastne dôvod, prečo vydávame recenziu až teraz. Hra tu má rýchlejšie loadingy, aj prechod medzi pohľadom Bayeka a Senu je bezbolestný a plynulý. High-endová grafika je špičková a rozlíšenie v kombinácii s nastaviteľným HDR sa postará o niekoľko WTF momentov. Vojna na mori vyzerá úchvatne už z diaľky. 4K rozlíšenie ponúka dostatok pixelov na to, aby ste videli šípy vzdialené 700 metrov!
Resumé
Nie je o čom, dvojročná pauza sérii Assassin’s Creed prospela, presne ako minuloročnému Watch_Dogs 2. Staroveký Egypt bol využitý naplno a okrem príbehu nájdeme hromadu prvkov typických pre RPG, čo zahŕňa bočné questy, raidy, zbieranie vecí vo svete, skillovanie, levelovanie… Niekde sa človek nevyhne stereotypu, v konečnom dôsledku si to ale aj tak vychutná, pretože je to celé osadené do nádhernej grafiky, obohatené o nádherný soundtrack a už vyššie spomínanú sviežosť. A ani sa nečudujem, že sme na E3 videli gameplay na hardvéri Xbox One X. Hra vyzerá na novej konzole fantasticky!
- Assassin’s Creed: Origins si môžete zakúpiť cez ProGamingShop.sk
- Assassin’s Creed: Origins si můžete koupit na SuperGamer.cz
Assassin's Creed: Origins
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika
Velice pěkný komentář. Díky. Tuhle hru mám v plánu- až mi dojde Xbox….nevadí,počkám.
nejlepší díl!