RECENZIA Shadow of the Tomb Raider – Zavŕšenie jednej éry

Shadow of the Tomb Raider
Príbehov o tom, ako sa mladý človek stal dospelým v boji o prežitie, poznáme veľmi veľa. Tento na prvý pohľad pôsobí totožne, ale rozdiely tu nájdeme. V treťom a zároveň finálnom dejstve sa Lara Croft začne z osirotenej dcéry bažiacej po pomste meniť na Tomb Raider.

Kým v iných príbehoch hlavná postava takmer okamžite dospeje, Lare Croft to trvalo takmer celé tri hry a ak ste už v minulých hrách mali za to, že Lara má rozum, Shadow of the Tomb Raider vás hneď zo začiatku presvedčí o opaku. Veríme síce, že je ešte stále nahnevaná na to, čo sa udialo, ale to nevysvetľuje dostatočne jej mentálnu atletiku zo začiatku hry. To, že rozpúta peklo, si však nechce priznať a dôsledky svojich činov is uvedomí, až dostane poriadnu “facku” od zainteresovaných.

Prakticky až potom si začne uvedomovať, že svojou nepríčetnosťou a hlúposťou ohrozila celý svet a nie, nie je superhrdina, ktorý môže ako jediný zachrániť svet. Skôr cíti potrebu napraviť veci a chce tak učiniť skôr, než sa ku starobylej dýke dopracuje organizácia Trinity.

Shadow of the Tomb Raider

Príbeh je veľmi plynulý, neťahá sa a nie sú v ňom nudné pasáže. No na to, aby ste dostatočne spoznali alebo si obľúbili vedľajšie postavy, je až príliš rýchly, takže ak aj náhodou niekto príde o život, nebude vám to až tak ľúto ako keď vám napríklad v GTA IV zabili bratranca Romana, ak ste sa v príbehu rozhodli tak, ako ste sa rozhodli. Celkovo keď tak nad príbehom premýšľam, hoci ide o storylinovú hru, prednosťami novej Lary sú herné mechanizmy a prostredie. Samozrejme, niekoho mohol zaujať či zhroziť nový vzhľad Lary.

Práve také boli komentáre v diskusiách pod trailermi, kde niektorí dokonca vyzdvihli, že Lara Croft sa “pochlapila” a vyzerá ako chlap. To nie je pravda. Síce je oproti predošlým hrám o nejaký čas staršia (predsa len sa tieto udalosti neudejú za jeden víkend), ale zmeny oproti predošlým hrám rozhodne nie sú také hrozné, ako si internet myslí. A keby to niekomu aj vadilo, ešte vždy sa dá jej vzhľad zmeniť. Rôzne skiny odomknete rôznymi spôsobmi, niektoré sú DLC, ostatné odomknete progresiou a iné sú pre zmenu milý darček od tvorcov. K nim patrí napríklad vzhľad z Tomb Raider 2013. A nehovoríme len o oblečení, ale o celom modeli postavy.

Svoj vzhľad môžete meniť v Campoch, ktoré majú podobnú rolu ako v Rise of the Tomb Raider. Principiálne slúžia ako úložisko, v ktorom si môžete navyše odomykať nové skilly (na úplne novej, redesignovanej obrazovke) či nakupovať zbrane. Počujete správne, crafting a ľudovú tvorivosť tentoraz vystriedala komercia a lepšie zbrane si môžete zakúpiť za získané peniaze, nezískate ich naturálnou progresiou. Od koho ich ale kupujete uprostred džungle, netuším… Poteší však to, že zbrane si neodomykáte reálnymi peniazmi. Treba si však lepšie zbrane kupovať?

Pre vlastné potešenie asi áno, no úprimne, až do posledného boss fightu som používal iba základný luk a iný som nekupoval. Čiže nakupovanie je skôr výsadou strelných zbraní. A tým sa zároveň dostávame ku spôsobom hrania. Shadow of the Tomb Raider perfektne vyvážil akciu a logiku, pričom tieto pasáže sa striedajú tak, aby hráča ani jedna, ani druhá neomrzela. Sem-tam to oživí nejaký ten quicktime event, v ktorom musíte bojovať o prežitie nie preto, že by na vás poľovala Trinity, ale preto, že to tak príroda a stará majská kliatba chce.

Shadow of the Tomb Raider

Veľmi sa mi tiež páči možnosť nastavenia individuálnej obtiažnosti pre každý aspekt hry, takže máte na výber neúrekom možností, ako si hru ušiť na mieru podľa seba. Chcete zmasakrovať polovicu džungle? Nastavte si obtiažnosť bojov na najvyššiu. Chcete potrápiť svoju šedú kôru pri riešení logických hádaniek? Nastavte si Puzzle Difficulty na Ultra. Okrem toho je pri likvidovaní nepriateľov na vás, či sa rozhodnete ísť na to cestou stealthu, kde vám pomôže nôž a luk, alebo naozaj Laru pochlapíte a vstúpite s ňou do zrúcaniny a lá Bruce Willis.

Level Design a prostredia v Shadow of the Tomb Raider sú spracované naozaj úchvatne a čo ma osobne potešilo, je, že natrafíme na jeden väčší open-world v podobe indiánskeho mestečka Paititi, ktoré je takmer kompletne izolované od moderného sveta. Táto lokalita sa tvorcom vydarila, aj keď ide o neičo, čo nie je pre sériu Tomb Raider typické. Kvalitatívne teda podobne ako iné levely v hre. Treba však zabudnúť na takú veľkú rôznorodosť prostredí ako v Rise of the Tomb Raider, kde sme zažili púšť, jaskyne aj zasneženú Sibír. Prakticky celý Shadow sa odohráva v latinskej Amerike a tak sa stretávame najmä s pralesom a džungľou.

Hru sme hrali na Xbox One X hlavne v 4K 30fps. Pri tomto nastavení sme si mohli vychutnať naozaj každý detail. Je vidieť, že tvorcovia sa snažia vyťažiť z konzoly maximum a výsledkom je parádny obraz, avšak po okrajoch obrazovky môžeme občas vidieť načítavanie a dokresľovanie detailov. A pre ľudí, ktorí preferujú skôr plynulejší obraz alebo hrajú na Full HD monitoroch či televízoroch, je tu stále k dispozícii Performance mód, kde si hra udržuje 60fps pri zachovaní prakticky rovnakých vizuálnych nastaveniach ako pri hraní v 4K 30fps. Na Xbox One S a pôvodnom Xbox One hra beží v 30fps pri Full HD rozlíšení.

Z technického hľadiska je vidieť, že vývojári eliminovali väčšinu bugov, či už grafických alebo technických. Faktom však ostáva, že keď sa nejaký ten bug objaví, pokazí vám hru a vy ju musíte reštartovať. Viackrát sa mi totiž po pár hodinách hrania stalo, že som nemohol vyvolať určité funkcie, pretože Lara napríklad nemohla skočiť na určené miesto alebo nemohla aktivovať mechanizmus starobylej brány, pretože sa možnosť aktivovať ho objavila na obrazovke len na okamih a následne zmizla. Preto som hru prešiel s pár reštartmi.

Resumé

Mladá Lara je tu tretí a zároveň poslednýkrát. Pretože v tejto hre konečne dospeje a stáva sa z nej Tomb Raider a čo viac, sledujeme tu aj striedanie rolí. Spracovanie príbehu a hlavne príbehových postáv mohlo byť lepšie, pretože udalosti prebiehajú možno až prirýchlo. Hre však nemožno vyčítať spracovanie gameplayu, kde sa akcia a puzzle perfektne striedajú, takže sa hra nestane stereotypnou. V hre tiež dôjde do istej miery k potlačeniu survival prvkov a keď sa dostanete do kempu, zbrane a muníciu si tu kupujete. Grafike je tu skutočne nádherná. Prekáža mi však, že keď sa z času na čas prejaví ten bug, pokazí hru.

Shadow of the Tomb Raider

Celkový verdikt

8/10
  • Hrateľnosť
  • Trvanlivosť
  • Grafika

Jaromír Miko

Xboxer od roku 2008. Bavia ma hlavne open-worldy (GTA rulez) a závody, potom aj FPS-ká sú fajn. Nemám nič ani proti iným žánrom, len tie hry musia byť kvalitné. Plus ma bavia techológie. Môj gamertag: gallardoSVK

Môže ťa zaujať aj...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *