RECENZIA: Sinking City, keď sa ti namočí vynikajúca kniha

Dobrú knihu si viem užiť na pár záťahov. V úlohe sčítaného detektíva Reeda som mal za úlohu hltať riadok po riadku. V tomto prípade kódu hry Sinking City. Hra vyšla už začiatkom leta a svojou chladnou atmosférou spisovateľa H. P. Lovecrafta mala horúce dni schladiť. S recenziou som ale čakal, prečo?

Prepravuje sa často na člne

Nechcel som začínať chybami. Súdiť knihu podľa obalu by sa vraj nemalo. Len v tomto prípade rozmočená obálka Sinking City presakuje do obsahu. Poctivo som si nahováral, že update na Xbox One prichádza a ja zabudnem na menej príjemný prvý dojem. Sme v septembri a autori sľubovaný update stále nepriniesli. Namiesto toho vydávajú (už vraj opravenú) Nintendo Switch hru. Hm :(. Tak teda ponorme sa do Sinking City.

Hra pochádza od ukrajinských tvorcov, zasadená je vo vymyslenom meste v USA

Open world sa stal už istým štandardom, aj keď nejde o jednoduchú úlohu. Potápajúce sa otvorené mesto je naozaj úžasne osviežujúci nápad do všetkých mestských akcií. Väčšina ulíc je v tejto RPG adventúre zaplavená a tak sa často, hlavne v neskoršom začiatku sa budeš presúvať na člne. Dokým teda nepoodhaľuješ body na rýchly presun. Mesto je naozaj rozsiahle, takže teleportovanie po mape je nutnosť.

Fast travel preprava pre ľudí s morskou chorobu

Rozsiahlosť si hráč uvedomí hlavne pri navigácii po mape. Tá sa nachádza iba v menu, ktorého zobrazenie trvá na Xbox One S pár sekúnd. Je vyslovene nepríjemné si stále kontrolovať, či som už mal zabočiť alebo nie. Minimapku v hre nenájdeš, namiesto nej vidíš radar, ktorý ukazuje zaznačené body. Waypointy si v hre musíš strážiť naozaj ty. Misiami, či už príbehovými alebo vedľajšími, ťa hra rozhodne za ručičku nevedie. Od začiatku do konca sa musíš riadiť výpoveďami, ktoré si ako detektív vyjednal a dôkazmi, ktoré si ponachádzal. Všetky záznamy sa dajú samozrejme prečítať aj spätne a častokrát stačí pozrieť na ktorú križovatku sa máš vydať. No, tak či tak, bez pokročilej angličtiny hráč nemá šancu. Či už si hru užiť, alebo ju dokončiť. Ale áno, ide predsalen o príbehovku.

Čeština je na všetkých platformách okrem Xboxu…

Príbeh je základným kameňom celej hry. Ak si ešte nepočul o H. P. Lovecraftovi, ide o amerického spisovateľa sci-fi a fantasy hororov. Jeho najznámejším dielom je morská príšera Cthulhu. Práve takéto hnusné chobotničkové príšery budeš stretávať počas priebehu hrou. Zozbieranými príbehmi z loru Lovecrafta je prešpikované celé Sinking City. Atmosféra celého sveta je skvelá, dokým sa ale naň pozeráš iba povrchne.

„Tak tento stožiar má viac ako 30 metrov.“ zapísal si blažene detektív Reed.

Ako som v úvode spomínal, technické problémy ukrajinského štúdia Frogwares, stojaceho aj za Sherlock Holmes sériou, sa jednoducho nedajú prehliadnuť. Mesto, ktoré sťahuje prekliaty oceán do svojich hlbín je nádherné. Nádherne hnusné, tak, ako si ho počas čítania Lovecrafta predstavuješ. Ľudia kráčajúci po vlhkých a morskou soľou páchnucich uliciach sú skľúčení, hladiaci do zeme. Ako keby kráčali bezcieľne, nemajú kam ísť.

Áno, všetkých trápi bolesť hlavy a všetko možné.. ale.. no nie, neospravedlňuje to ich technický stav.

Lenže ono to tak naozaj je. Pedestriani chodia bezprizorne ako duchovia. Stačí ich sledovať viac ako 10 sekúnd a zistíš, že sa iba otočia a idú naspäť. Niekedy takáto „výprava“ trvá aj menej ako 10 sekúnd. Zrazu sa ti celá tá atmosféra rozpadá pred očami. Postavy, ktoré zjavne kričia a rozhadzujú rukami s ústami dokorán nevydávajú žiadny zvuk. Predavač novín sa mi snaží predať noviny. Žiadna akcia ale nie je možná. Iba nimi predo mnou máva. Žena trhane kráča do trosiek lode a nakoniec sa bez zmyslu otočí, prejde pár krokov späť a nelogický čin vykoná znova. Dvojica, ktorá sa zjavne niečím v ruke bije nemá žiadny zvuk a ani ten predmet v ruke. Ako som písal, open world je nádherná vlastnosť, no veľmi náročná a v tomto prípade nezvládnutá. Mesto Oakmont je skrátka iba kulisa. Niečo, čo ti má vyplniť pohľad pri presúvaní. Komparz, ktorý nevie absolútne improvizovať. To sa ale v dokonalom svete Lovecrafta nesmie prihodiť. Je to ako obrovská gramatická chyba v dobrej knihe. Pokojne až ako chýbajúca strana. Niečo, čo ťa skrátka vytrhne z onoho sveta a ty si späť sediac pred televízorom.

Zahrajme si obesenca. Táto hra súrne potrebuje _ _ T C H. Autori: Hmm, verziu na SWITCH? 🤔

Rozpisovať príbeh v tejto recenzii nebudem. Ten je samozrejme úžasný, napínavý. Chvíľku bude trvať, kým sa „dostaneš do hry“ a pochopíš kedy čo spraviť, aby mala story rýchlejší spád a ty už nebudeš len bezprizorne behať po lokáciach nechápajúc čo máš robiť. Niečo ako pedestriani v meste :D. Keď som ale pochopil herný koncept vyšetrovania (Sherlocka Holmesa som pred Sinking City nehral), príbeh ma naozaj chytil do rybárskej siete. A nie len hlavná dejová linka, ale aj rôzne bočné misie, ktoré nie sú až tak náročné, ako sa mi vždy na ich začiatku zdali.

V hlave si dôkazy a výpovede musíš pospájať. Hra ti dovolí si vybrať svoju verziu pravdy.

Koncept hry je teda vyšetrovanie, spovedanie svedkov, hľadanie a skúmanie dôkazov. Potom to celé musíš dať v mind mape dokopy a vybrať svoju verziu príbehu. Aj keď si detektív menom Reed, hra ti z časti dovoľuje príbeh napísať. Niekedy sa ti do rozpletania chobotníc lží a poloprávd dostane nepriateľ, kedy na rad prichádza akcia. Strelné zbrane, granáty, pasce. Z počiatku som sa na akcie tešil, čím sa ale hra sťažovala, tie zasrané morské príšery som neznášal. Nemyslím si, že by som bol s Xbox ovládačom lama, ale mal som naozaj problém nad, čo i len malou presilou zvíťaziť bez ujmy na zdraví. Náboje v hre slúžia aj ako platidlo a tak je nutné si ich šanovať, strieľať kade tade je teda neprípustné. Možno to bol autorský zámer, no skrátka som si tie akčné scény neužíval. Trebalo by sa počas boja trochu pohrať s kamerou, pomocným auto aimom a teda aj logikou AI. Príšery útočia všade na okolo, ľudia absolútne nereagujú. Ja do morských plodov začnem strieľať a v tom pribehne policajt a odstrelí mi hlavu aj s klobúkom. Žeby boli tie príšery len v mojej hlave? 😀

Hra je síce desivá, no nejde o horor

Pre koho teda Sinking City je a pre koho nie. Ide o určite pomalšiu hru v porovnaní s hlavným prúdom. Lovecraft aj keď písal horory, hra je desivá no nie strašidelná. Netreba sa báť lacných lakačiek, všetky zimomriavky vychádzajú z atmosféry hry. Rovnako tak netreba poznať svet spisovateľa H. P. Lovecrafta. Mnoho legiend a príbehov, ktoré sú všeobecne známe, vychádzajú práve od neho, len o tom nevieme. Čo ale treba preplávať, je horší technický stav hry. Mizerné AI, občasné na pohľad výrazné bugy a nepríjemný súbojový systém. Autori sľubujú všetky tieto „známe“ chybiská krásy opraviť. My sme už ale s recenziou na nekonečne chystaný update viac čakať nemohli. Možno sa ti tieto autorské preklepy podarí s ohľadom na príbeh prehliadať, mne sa to bohužiaľ nepodarilo.

S okoloidúcim sa pozeráme na odpornú textúru.

Ak si chceš po dlhej dobe zahrať detektívnu adventúru v naozaj unikátnom prostredí, Sinking City je vďaka svojmu prepracovanému detektívnemu systému ideálna voľba. Aj napriek bugom je kompletne dohrateľná aj s príjemným DLC, ktoré pasuje do hry tak, že si ani veľmi neuvedomíš, že nie je v pôvodnej hre. Nečakaj rýchle filmové servírovanie príbehu. Ide o naozaj pomalé RPGčko po ktorom sa treba plaviť pomalšie. Po takejto hre som ako hráč naozaj smädný, no bez patchu je táto voda príliš slaná.

Mohlo to byť tak dobré detektívne RPG…

P.S. Ak ťa hra zaujala (ako nás) ale chceš si počkať na update, sleduj našu kartu hry Sinking City. Budeme ťa informovať, keď na Xbox vyjde chystaný patch.

The Sinking City

Celkový verdikt

6.3/10
  • Hrateľnosť
  • Trvanlivosť
  • Grafika

Herr Roman

Ku Xboxu ma donutílo vydanie GTA IV exklúzivne na konzoly. Od tej doby som si uvedomil pohodlnosť konzolového hrania a dodnes som naň nezanevrel. Ako Xboxer milujem čokoľvek, čo má na obálke R a hviezdičku. Okrem mainstream hier rád skúšam aj menšie tituly. Nech je to aj šialená japan-porno-puzzle hra. A som alkoholik. Či to sa sem už nepíše?

You may also like...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *