RECENZIA Borderlands 3

RECENZIA Borderlands 3

Tak, a konečne je to tu. Sedem rokov od vydania Borderlands 2 sme čakali na túto krásu, ktorá nie a nie prísť. Je ňou Borderlands 3. Príbeh konečne pokračuje! Vyplatilo sa čakať? Rozhodne!

Ľudia moji, máte sa na čo tešiť, pretože vás čaká plot twist za plot twistom a hlavne toľko srandy, zbraní a krvi, že vás to uspokojí. Humor sa zachoval v klasickom znení Borderlands a dosť sa nasmejete aj pri hraní príbehu. Taktiež sa objavia staré známe postavy. Takže poďme sa pustiť do tejto fiesty, ktorú nazývame recenzia!

Borderlands 3
¯\_(ツ)_/¯

Takže vám poviem hneď o nových mechanikách, ktoré vás čakajú na úvod. Predtým by som vám však mohol predstaviť postavi, ktoré vás čakajú. Nimi sú Zane (Operative), Amara (Siren), Moze (Gunner) a FL4K (Beastmaster). Každý jedinečný vo svojej špecialite, avšak ja som sa rozhodol pre FL4K-a, ktorý ma upútal hned v trailery a to svojimi „miláčikmi“. Očividne má viac než Skag-a a nimi sú Spiderant a Jabber.

Novinky? Je ich veľa

Najlepšou z noviniek v Borderlands 3 je autopickup peňazí, erídia a nábojov. Konečne nemusíme klikať, aby sme si pozbierali loot. Ďalej máme mantle; skákanie na kontajnery alebo na zábradia už neblokujú váš pohyb a namiesto toho sa na ne vyšplháte, ak ste v dostatočnej výške. Ľahší presun/prístup k povrchom je iba veľké plus. HA! Claptrap (áno, je späť) vám môže závidieť aj toto a nie len schopnosť chodiť po schodoch.

Borderlands 3
Koľko starých známych vidíte?

Neočakávanou, no celkom zábavnou vecou je sliding, keďže môžete zároveň počas neho strieľať. Osobne som ho však využíval najmä na rýchlejší presun v lokalitách. Napokon, na zahodenie určite nie je ground pound, teda možnosť z kopca alebo zábradia vyskočiť do vzduchu a udrieť do zeme zbraňou ako Superman alebo Neo v Matrixe. Týmto spôsobíte damage všetkým nepriateľom v blízkosti. Je to len plus a dáva vám to isté nutkanie zabíjať nepriateľov práve s pomocou tohto.

Ďalšia vec, ktorá pochytí vaše oko, bude 3D mapa. Konečne si môžete zreteľne pozrieť, či je nejaká oblasť vyvýšená alebo nie! Osobne mi to dosť pomohlo (a verím, že nie len mne), lebo v predošlých dieloch, ak som niečo hľadal na mape, len ťažko som rozoznal, či je cieľ na vyvýšenom povrchu alebo hneď pri nohách. Veľkou vecou z Borderlands 2 je, že vaša zbraň sa skladá z častí od rôznych výrobcov ako Dahl, Maliwan… ale niekedy sa to ťažko rozoznávalo. Teraz je to jednoduchšie! Pri prezeraní zbraní vo vašom inventári si môžete pozrieť rôzne časti zbrane (RS) a zároveň vám bude vypisovať, aké bonusy vám jednotlivé dielce dávajú. Veľmi príjemná vec, ak hľadáte zbraň, ktorá má časti práve od svojho zhotoviteľa.

CATCH-A-RIIIIIIIIDE!!!

Po celom svete Borderlands 3 môžete nájsť autá, ktoré prinesiete na najbližší Catch-A-Ride systém a oni sa zdigitalizujú. To vám dá súčiastky. Presne, vaše tri autá v hre si môžete upravovať: či už je to pridanie inej zbrane, upgrade motoru, gúm alebo obrnenia. Už to nie sú iba buggy a technical autá, ale na výber máte aj napríklad veľmi rýchlu jednokolku Cyclone.

Borderlands 3
Možno vám to pripomína Mombasu z Halo 3: ODST, ale je to Borderlands.

Jemným posledným dotykom noviniek je, že za eridium si od Crazy Earla nekupujete SDU, alebo skiny, dekorácie vašej izby, ECHO hudbu, skiny na zbrane a zbrane s bonusmi. SDU sú teraz u Marcusa, už za normálne peniaze, ktorých máte aj tak metrické tony a neviete, čo s nimi.

Gameplay

Rád by som spomenul nový element – Radiation – a brachia sa nám cryo. Damage z radiácie sa prejaví až po čase, čiže sa nedá očakávať, že 3,6 röntgenmi budete kosiť nepriateľov. Ak ale zabijete nepriateľa, ktorý už je ožiarený, exploduje a rozšíri radiáciu na ostatných vo svojom dosahu. Cryo sa vrátilo z Pre-Sequel a je stále také isté. Spomalí a zamrazí vášho nepriateľa. Kým je zamrznutý, dostáva trikrát väčší damage na blízko, než obvykle. Je to skvelá vec, ak chcete imobilizovať nejakého silného nepriateľa a doraziť slabších.

Borderlands 3
Rastie nám tichá konkurencia Monster Huntera?

Ako skoro v každom Borderlands, ani tu nie je fall damage. Skočte z útesu a budete v pohode. Hurá pre budúcnosť. Spomenul som aj miliardovú ponuku zbraní? Asi nie, no nevadí. hovoril to už trailer. V hre budete mať dostupný obrovský arzenál zbraní. Tak sa aj stalo, nemal som v ruke tú istú zbraň. Za tých 24 hodín, ktoré som odohral v Borderlands, každá zbraň je iná a nie len vďaka súčiastkam, ale aj vďaka rôznym attachmentom. Ak má zbraň tú možnosť, pomocou D-Padu si viete buď prehodiť element alebo kompletnú zbraň. Veď kto by si nechcel premeniť ostreľovačku na RPG alebo revolver na brokovnicu?

Borderlands 3 pôsobí nehorázne dobre a plynulo. Či už hovorím o behaní, slidingu, streľbe alebo zbieraní itemov. Musím však vytknúť, že keď otváram inventár na Xbox One S, sú tam menšie lagy pri navigácii po mape, inventári a skill tree. Nie je to niečo, čo by mimoriadne ovplyvnilo hru, ale nie je to ani veľmi príjemné. Viac ma prekvapil zatiaľ nie príliš funkčný systém farmenia bossov po dokončení misií. S nadchádzajúcimi updatmi sa to však zrejme zmení.

Borderlands 3
Radiation „logo“ vpravo pri nábojoch.

Spoilers… alebo trailers?

Aby som načal aj niečo z príbehu – Borderlands 3 sa začína na našej milovanej Pandore, ako za starých čias. Všetko je síce iné, no dávka nostalgie tam stále je. Kontrolu prevzali Children of the Vault a my sme teda nahratí… Alebo nie? Poviem k tomu len toľko, že vo svete Borderlands začína vojna a čaká nás obrovský masaker. Myslím to vážne, za celý príbeh som zabil 1500 COV, a to nie sú jediní nepriatelia! Nevieme, čo sú zač, alebo odkiaľ došli.

Z traileru však možno usúdiť, že porazili Lilith a na to treba veľa sily. Do najnovšieho dielu sa vrátia aj obľúbené postavy ako Brick, Tina (už nie tak Tiny), Mordecai, Sir Hammerlock, Rhys (z Telltale hier), Claptrap (rovnaký ako vždy) a ďalší… A vy sa vyberiete na dobrodružstvo po vesmíre. Idete hľadať Vaulty na rôznych planétach, za pätami máte COV a ďalších, ktorí chcú získať to, čo sa vo Vaultoch skrýva. Fakt, že nie sme stále len na jednej planéte a spôsob, akým bol príbeh spracovaný, ma iba ťahal ďalej a od hry som sa nevedel odtrhnúť.

Ovládanie/Interface

Samotný pohyb a streľba je priam prirodzená. Používal som default ovládanie a v nastaveniach som nič nemenil. Borderlands je vo svojom základe strieľačkou a ovládanie je ušité na mieru, intuitívne. Šoférovanie je diskutabilné. Borderlands 3 si zachoval pôvodné ovládanie s tým, že zatáčate tam, kam sa práve pozeráte. Teda skoro ako napríklad v Halo. Jazdný model je lepší oproti predošlým hrám, kde vás do oblivionu odpálil už malý šuter.

Borderlands 3
Hra vás poctivo informuje o úspechoch vašich kamošov

Interface, alebo ľudsky povedané to, čo vidíte na obrazovke, ako náboje, zdravie, shield, je zmenený k lepšiemu. Vyzerá modernejšie a iba lichotí plynulosti hry. Nezaberá veľa miesta, dáva iba potrebné informácie a to je všetko. Jediné, čo na ňom neuvidíte, je, že aký máme Class Mod na sebe a často som zabúdal, či ho vôbec mám.

Obtiažnosť a módy

Samozrejme, ako každý Borderlands predtým, aj tento má True Vault Hunter Mode (TVHM), ktorý zvyšuje obtiažnosť a aj sladký loot. Teda v podstate New Game+. V čom ma ale prekvapil, hneď na začiatku dáva na výber z dvoch obtiažností a to Easier a Normal. Kým pri prvej si hru zopakujete a bude to prechádzka ružovou záhradou, Normal je tu pre skúsených hráčov a nárast obtiažnosti pocítite.

Pribudli tiež dva multiplayerové režimy Cooperation a Coopetition. V klasickom co-ope má každý svoj vlastný loot a nevidí odmeny určené druhému hráčovi. Naopak v druhom sa o loot z nepriateľov a bossov delíte so spoluhráčmi. V hre s kamarátmi to pridáva istý faktor obtiažnosti.

Borderlands 3

Napokon, odmenou za prvé prejdenie príbehu je Mayhem Mode. Môžete čakať o dosť lepší loot, ale obetujete pri tom ľahkosť hry. Pri tom, ako to máte zapnuté, buď vy alebo nepriatelia dostanú úpravy, ktoré vám môžu uškodiť alebo sťažiť hru. Ale stojí to za to, keďže nám ide o vybavenie. Je to vybalancovaná obeta za silnú výstroj. Okrem toho sú dostupné tri úrovne Mayhemu. Najvyššia je samozrejme rajom pre získanie Rare, Epic a Legendary vecí. Keď to ešte skombinujete s True Vault Hunter Mode, máte pred sebou ďalšie desiatky hodín zábavy.

Grafika

O grafike sa dá veľa hovoriť, ale môžeme to skrátiť, lebo aj tak tu už zrejme sedíte desať minút a počúvate ma roztápať sa nad touto úžasnou hrou. V predošlých hrách by som povedal, že experimentovali s prostredím a farbami. Keďže Borderlands je cellshade, teda má kreslený vizuál, vylaďovanie farieb a atmosféry je dôležité. V pôvodnom Borderlands mi prišiel vizuál depresívny, kým v ostatných častiach to bolo lepšie. Tu to už dotiahli do maxima a vyzerá to úžasne aj na Xbox One S. Vizuály tu sedia ku každej lokalite tak, ako majú. Pandora je pustatina, zatiaľ čo taký Eden-6 je tropická bažina a Promethea pôsobí ako futuristická oblasť s technickým pokrokom.

Borderlands 3

Zhrnutie by som podal celkom jednoducho a výstižne. Je to úžasná hra, ktorá si zaslúži vašu pozornosť. Príbeh spektakulárny, pohltí vás obrovskými možnosťami. Ak odskúšate každú z postváv a možností, tak by sme sa mohli celkom ľahko dostať na 200 hodín hrania. Dá vám však zabrať pár desiatok hodín už aj keď hru hodláte prejsť iba raz. Hlavne je to taká veľká hra, že v nej budete aj po dlhšej dobe objavovať nové veci, či už lokácie, unikátnych nepriateľov alebo skryté miesta.

Borderlands 3

9.5/10

Martin Botlo