RECENZIA DOOM Eternal: Singleplayer

RECENZIA Doom Eternal

DOOM Slayer je späť a je nahnevaný. Veľmi nahnevaný! Krv sa mu pení a ako anjel pomsty vstupuje do boja so samotným peklom v DOOM Eternal.

Príbeh sa odohráva osem mesiacov po udalostiach predošlého Dooma. Démonickou inváziou bolo podmanených asi 60% Zeme. Vďaka vojenskej bezmocnosti, ktorá by zvrátila priebeh vojny v prospech ľudí, bola väčšina obyvateľov zabitá už počas prvého mesiaca invázie. Boli vytvorené archy, aby zachovali ľudstvo a evakuovali ho na obežnú dráhu.

Lepší, než kedy predtým

Môžete sa tešiť na celkom 13 misií, v ktorých nájdete ohromné množstvo rôznych zberateľských predmetov a samozrejme démonov. Navštívite Zem, Mars alebo napríklad mýtické mesto Taras Nabad. Démonov je dvakrát toľko ako bolo v DOOMovi z roku 2016. Medzi novinky z pekla patrí napríklad Marauder. Je to padlý elitný sentinel, ktorý bol oživený a vylepšený. Jeho hlavným cieľom ste Vy. Je to tuhý protivník, ale nie nepremožiteľný.

Ďalším novým démonom, ktorý stojí za spomenutie, je Whiplash. Je to kybernetický insektoidný démon, ktorý má dva tenké rohy zakrivené nahor a dozadu nad hlavou, a vidíte jeho mozog. Na rukách má dačo, čo pripomína dlhé čierne rukavice a používa reťazový bič končiaci zahnutou čepeľou. Sú tu aj ďalší, ale nechcem vám kaziť prekvapenie a údiv, až ich stretnete a budete ich môcť rozdupať na prach.

DOOM Eternal
Peklo na Zemi

Zberateľské predmety pozostávajú z cheat kódov, informačných kódexov, Preator Suit tokenov, pomocou ktorých si vylepšujete vlastnosti zbroje, runy uľahčujúce samotnú interakciu s démonmi, vylepšenia zbraní, hudobné albumy a hračky, ktorých nikdy nie je dosť. Je len malá šanca, že sa vám všetky tieto predmety podarí zozbierať na prvý pokus. Je to naozaj obtiažne, ale zábavné a určite nie monotónne. Herná doba sa pohybuje v rozmedzí naozaj slušných 20 až 30 hodín, čo je naozaj dosť na lineárnu strieľačku. Všetko, čo si raz odomknete, Vám ostane odomknuté navždy. Tým pádom je tu aj slušná znovuhrateľnosť, lebo na nového Dooma len tak ľahko nezabudnete.

Vlastný kúsok raja

Náš Doomslayer má na orbite vlastnú lietajúcu pevnosť. Je to jeho základňa, kde trávi voľný čas, môžete si tu a dokonca máte možnosť odomknúť rôzne vylepšenia zbroje pomocou Sentinel batérií. Samozrejme sa mení iba vizuál, ale aj to veľmi poteší. Nájdete tu aj Pekelnú ZOO, kde môže náš protagonista bezstarostne trénovať na démonoch, ktorých tu má zavretých.

Doom Eternal
Raj v podaní DOOM Eternal

Slayer tiež dostal nové hračky v podobe plameňometu, ľadometu, granátometu, meča, super-brokovnice s grappling hookom na priťahovanie sa k nepriateľom, aby ste im z bezprostrednej blízkosti vymaľovali fasádu. Okrem toho tu nájdete aj novú tajnú zbraň. Je ale zamknutá na 6 kľúčov, ktoré viete získať v jednotlivých kapitolách.

Ale pozor, nie je to nič jednoduché a viac vám neprezradím. Okrem toho sa vracajú aj vynovené klasiky ako brokovnica, útočná puška, raketomet, balista, plazmová puška, motorová píla a samozrejme BFG 9000. Skoro som zabudol na novinku v podobe Super Punchu, ktorý sa vám nabíja pri zabíjaní démonov. Doomguy teraz dokáže svojim nepriateľom takú smahnúť, že sa nespamätajú.

Staré známe runy

Runy sa do DOOM Eternal opäť vrátili, aj keď tentoraz ich nezískavate z Rune Trials, ale prieskumom jednotlivých oblastí. Je z nich zberateľský predmet, je ich 10 a pomáhajú vám byť efektívnejším a rýchlejším zabijakom hlavne pri Glory Killoch, ale aj Vám umožní napríklad lepšiu kontrolu vo vzduchu. Dalo by sa povedať, že sú to také mini-perky. Naraz môžete mať nasadené maximálne tri. Treba si dobre rozmyslieť, ktoré budete používať primárne, a ktoré sú pre vás menej zaujímavé.

Doom Eternal
Peklo vo vesmíre

Gameplay a vizuálna stránka

Keď si porovnáme predošlý DOOM (2016) a DOOM Eternal, je tam obrovský rozdiel v štýle hrania. Zatiaľ čo v jednotke ste sa nemuseli až tak uhýbať útokom démonov, tak v dvojke musíte doslova lietať vo vzduchu, neustále sa uhýbať a hlavne nestáť na mieste, lebo útoky a rýchlosť démonov je nekompromisná. Kým si na tento štýl zvyknete, tak vypotíte pri hre zopár litrov potu. Samozrejme je tým pádom v hre viac adrenalínového zážitku a je to hlavne o tom, že ak ste na pokraji smrti, nesiete sa v žiadnom prípade vzdať a v poslednej sekunde rýchlo vymyslieť stratégiu, ako jej újsť. Samozreje, máme tu novinku, ako sú extra životy, ale ani tých nie je veľa. Nemôžete sa na ne spoliehať.

id Software sa snažili urobiť nový diel viac retro. Celkovo to pôsobí ako DOOM 2 z minulého storočia, ale s next-gen grafikou. Náboje, tajné miestnosti a aj hádanky pôsobia naozaj retro, ale to je práveže dobre. Spojili to najlepšie z dvoch svetov. Vizuálna kobinácia strhujúcej next-gen grafiky spolu s retro konceptom z minulosti dostáva hru na úplne inú úroveň a dalo by sa povedať: Kráľ je mŕtvy, nech žije nový kráľ. Značka DOOM sa opäť stáva kráľom FPS žánru, rovnako ako tomu bolo v minulosti.

Doom Eternal
Vyriešte svoje problémy raz a navždy s BFG 10 000!

Žiadna zo súčasných FPS strieľačiek vám nedokáže ponúknuť to, čo nový DOOM. Je takpovediac unikátny. Jedinú výhradu mám akurát v nastavení obtiažnosti. Hru som hral na strednej obtiažnosti, niekedy som mal však pocit, že som sa preklikol a nastavil samovražednú úroveň. Takže by bolo možno fajn prenastaviť jednotlivé obtiažnosti, aby boli spokojní aj hráči, ktorí nehľadajú až tak výzvu ako príbeh, a mali možnosť zahrať si túto hru bez PTSD. Inak soundtrack je naozaj fenomenálny!

Úžasní démoni

V neposlednom rade by som rád spomenul aj detailné prevedenie démonov. Každý jeden z nich má slabiny a ak sa naučíte, čo na koho platí, tak vám to naozaj uľahčí život. Ku príkladu najlepšia taktika na pavúka Arachnotrona je mu bojovou brokovnicou s granátometom trafiť kanón, ktorý má nad hlavou. Okrem toho je zaujímavé vidieť, ako si dali tvorcovia záležať na deštrukcii jednotlivých démonov. Podľa toho, ako ho zasiahnete, tak také zranenia od Vás obdrží a samozrejme je to na danom démonovi vidieť. Po dlhšom boji sú niektorí doslova na padrť.

Resumé

DOOM Eternal sa tento rok zapíše do sŕdc miliónov hráčov, nečakal som, že je vôbec možné prekonať kvality prvého dielu. idSoftware vytvorili takmer dokonalé majstrovské dielo, za ktoré sa rozhodne nemusí hanbiť. Za svoje peniaze dostanete pravého nefalšovaného novokorunovaného kráľa FPS žánru. Za Xboxer rozhodne odporúčame a radíme Vám nečakať a ihneď objednávať tento skvelý titul. Slayer je späť a je oveľa nahnevanejší než predtým!! Viac smrtiaci, viac metalový a viac DOOM!!

DOOM Eternal

Celkový verdikt

9.3/10
  • Hrateľnosť
  • Trvanlivosť
  • Grafika

Bigajz

People keep asking if I'm back and I haven't really had an answer. But now, yeah, I'm thinkin' I'm back!!

Môže sa Vám ešte páčiť...

4 komentáre

  1. StriderCZ píše:

    @ BIGAJZ: Chci se zeptat, na jakou obtížnost jsi DOOMa hrál. Já, po zkušenostech z 2016 začal s ultra-violence, ale nedalo se. Kombinace tří věcí: vyšší rychlost nepřátel, větší zaměření na vertikální členění a pak nutnost zaměření se na slabé body některých nepřátel.
    Ale je to jízda, celkově mně nový DOOM baví více než předchozí díl (ale jsem zatím jen na začátku).
    Další dotaz mám na to, jak hodnotíš skákací úrovně?

    • Bigajz píše:

      Ahoj,

      ja som to hral na Hurt me plenty a to už bolo dosť a veľa krát som aj umrel. Podla mňa obtiažnosť je nevyvážená… písal som to aj v recenzii. Možno na PC sa to dá stíhať ale na xbox ovládači nie vždy. V určité momenty sa jednoducho nedalo všetky tie útoky a úskoky zvládať naraz nie vždy ide.

      A samozrejme sa obtiažnosť sa stupňuje, medzi 9 až 13 misiou už len skáčeš a skáčeš a modlíš sa aby si to dáko zvládol. Keby som to bol vedel dal by som si easy obtiaznost.

      Ľúbi sa mi, že Slayer je extrémne obratný a skáče ako srnka ale myslím ze nemali to až tak siliť. Hráč je doslova nútený aby bol stále v pohybe, je to dosť unavujúce.

      Držím ti palce ale aj veľa trpezlivosti :).

      • StriderCZ píše:

        Díky za info. Každopádně s tou obtížností to přehnali a skákací sekvence jsou vopruz a do téhle hry (v tomto pojetí) nepatří.
        Kdybych mohl jedno změnit, pak bych zrušil ty slabá místa u nepřátel, pak by se dala i ta vyšší obtížnost (v minulém díle jsem si dopomáhal při střelbě horizontálními úkroky).

        Celkově ale změnili systém boje. Klasičtí impové a zombíci fungují pouze jako zásobárna munice a zdraví , s neustálým respawnem do likvidace tužších nepřátel.

  2. marian píše:

    30 hodin boze naco 8 max 10 hodin a konec trapenia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *