Xbox Cloud Gaming: Hlavný hrdina novej generácie
Už len 10 dní nás delí od momentu, kedy Microsoft oficiálne zaháji novú generáciu hrania vo svete Xboxu. Platforma, ktorú sme ešte donedávna poznali ako Project xCloud, sa dočká svojho oficiálneho spustenia, teraz pod názvom „Xbox Game Pass“.
Cloudové hranie predstavuje skvelý spôsob, ako pokračovať vo svojom Xbox zážitku aj mimo domova, mimo prístupu k hernej konzole alebo počítaču. Stačí mať mobil s Androidom, herný ovládač a internetové pripojenie – či už cez WiFi alebo cez mobilné dáta, ak máte dostatočne dobrý dátový balík. Forza Horizon 4 totiž spotrebuje 1,32GB za 30 minút hrania.
Osobne som fanúšikom tohto projektu od samého počiatku, a s blížiacim sa vydaním sa naň teším ešte viac. Zatiaľ som síce nenašiel svoj vysnený mobilný ovládač a tak sa spolieham na svoj Xbox Wireless Controller v limitovanej Sea of Thieves edícii s fosforeskujúcou lebkou v strede. Do budúcna by som ho však rád vymenil za Razer Kishi, ktorý v podstate dodá môjmu Galaxy S10+ výzor Nintenda Switch.
Zo svojich skúseností si viem ale predstaviť, že niektoré hry by si vystačili kľudne s dotykovým ovládaním. Napríklad aktuálne vychádzajúca príbehová exkluzivita Tell Me Why, ku ktorej už čoskoro zverejníme recenziu. A to je len jedna z hier, ktoré by sa dali hrať aj bez toho, aby som musel so sebou nosiť ovládač. Isto, potom tu sú však také hry, pri ktorých je hranie s pomocou dotykového displeja nemožné. Napríklad práve Forza alebo Halo: The Master Chief Collection sú také tituly, pri ktorých si to neviem úplne predstaviť.
Pokiaľ ide o kvalitu obrazu, tá je naozaj fantastická až na problémy, ktoré sa môžu prejaviť pri menej kvalitnom pripojení. Pri hraní v medzimestskom autobuse som si tak musel občas dať pauzu, pretože niekedy ten internet nebol veľmi dobrý. Výhodou oproti niekdajšiemu Project xCloud je však to, že ak aj stratíte pripojenie, po jeho návrate môžete znovu pokračovať a to v bode, kde vám vypadol internet: načítavacie obrazovky alebo povinné logo Turn 10 Studios som tak úplne vynechal. Mimochodom, keď už spomínam načítavacie obrazovky. Nikde sa mi Sea of Thieves nenačítalo tak rýchlo, ako pri cloudovom hraní.
Z hrania v Cloud Gamingu mám tak celkovo dobré dojmy a dovolím si povedať, že pre mňa ide nielen o kľúčovú súčasť novej generácie konzol, ale dokonca o jej najdôležitejšiu. Zanechala na mne lepší dojem, než konzoly Xbox Series X|S a úprimne si viem už teraz predstaviť, ako bude sprevádzať môj prechod na next-gen.
Ráno alebo o polnoci na deň D pôjdem do obchodu, kúpim si Xbox Series X, predĺžim si svoje členstvo v Game Pass Ultimate. Launch tituly ako napríklad The Medium si cestou domov zahrám na mobile a keď prídem domov, konzolu rozbalím a hru si tam stiahnem. A až bude nainštalovaná, môžem pokračovať na veľkej obrazovke. Pri čakaní na stiahnutie však hru budem môcť naďalej hrať na mobile, pretože Microsoft eliminoval „vyhadzovanie“ z profilu, ak je hráč súčasne pripojený cez dve *rôzne* zariadenia (Xbox+PC, Xbox+Mobil).
Nedávno jsem si koupil Nintendo Switch, takže investice se nakonec vyplatila, protože Apple nedovolí xCloud aka Xbox Game Pass pro iPhone a iPad (asi trvat ještě několik měsíců a roky – dokud posvítí sama antimonopolní úřad EU). Dnešní doba je složitější, že většina lidi pracují homeoffice okolí menšího města, protože pořídili neomezený mobilní internet přes pomocí tethering telefonu, takže rychlost mobilního internetu kolísá dole přes 5-7 Mb/s. Kéž by Nintendo Switch povolil xCloud aka Xbox Game Pass pak už nemá smysl kupovat Xbox Series X, ale oficiální vyjádření od Phila potvrdil, že Nintendo nedovolí xCloud aka Xbox Game Pass pro Switch. Škoda! Musím počkat na dvě věci – Apple a 5G!