RECENZIA Tell Me Why

RECENZIA Tell Me Why

Ahoy goblins! Xbox fanúšikovia si sem-tam robili posmešky z PlayStation exkluzivít, kde si stačilo vziať obrovský popcorn a čas od času ovládač do ruky. Po dlhej dobe sa aj Xbox dočkal takejto hry. A možno sa pýtate, prečo?

Tell Me Why je nová, exkluzívna epizodická adventúra od štúdia DONTNOD, ktoré stojí za nečakaným hitom súčasnej generácie konzol: Life is Strange. Ich najnovší projekt však už nevydáva Square Enix, ale Xbox Game Studios, a zahrať si ho môžete už teraz na Xbox One, PC, čoskoro na Xbox Series X|S a veľmi, veľmi dúfam, že aj na mobile.

Tell Me Why
Dom pri jazere. Sen mnohých.

Príbehová adventúra, akou je Tell Me Why, má totiž veľmi jednoduché ovládanie a verím, že by ste ju vedeli odohrať čisto s pomocou dotykového ovládania, ak si teda odmyslíme pohyb postavy a kamery. Skrátka, hra je ako šitá na mieru pre cloud gaming, a je škoda, že MS s jej vydaním nepočkal na launch mobilnej služby. Okrem toho má samozrejme peknú grafiku, o ktorej sa zrejme viac rozpisovať nemusím. Jednoducho stavia na realizme a na veľmi, veľmi detailných tvárach postáv.

Samotná hra má tri epizódy, ktoré vychádzali na týždennej báze, čo je rozdiel oproti sérii Life is Strange (Recenzia Life is Strange 2), kde si bolo treba počkať niekoľko mesiacov. Hra Tell Me Why však ide do dnes ešte stále veľmi kontroverznej tematiky, z ktorej niektorým ľuďom stále začne bubľať krv. Sleduje totiž príbeh dvoch niekdajších sestier, Alyson a Ollie, pričom druhá sa už v detstve cítila viac ako chlapec. Definitívnu zmenu na chlapca, Tylera, u nej podnietila osudová noc, pri ktorej ich matka Mary-Ann prišla o život. A ak si myslíte, že to súviselo úzko práve s tým, že dcéra Ollie sa identifikuje ako transgender – Tyler – myslíte správne.

Z môjho hrania viem povedať, že prvá epizóda značne kládla dôraz na to, že Tyler bol kedysi Ollie, ale to dáva zmysel: v hre sa totiž hlavné postavy vracajú do Delos Crossing na Aljaške, aby predali rodný dom. Pri tom sa však vrátia aj do minulosti, čo prináša aj nutkanie zodpovedať dlho zabudnuté otázky o tom, čo sa vlastne stalo v osudovú noc. Len v skratke: matka hlavných postáv tragicky zahynula a deti majú za to, že smrť mala dočinenia s Ollie, ktorá sa už v 11 rokoch cítila byť chlapcom.

Keď sa na to tak spätne pozerám, epizóda bola veľmi krátka a nebyť môjho zúfalého lúštenia jedinej výraznej hádanky, asi by som epizódu prešiel za necelé dve hodiny. Rébus si vyžadoval čítať rozprávkovú knihu The Book of Goblins s porozumením a odpovede sa ukrývali medzi riadkami. Okrem toho, že bolo neskoro večer, keď som hádanku lúštil, tak som sa do lore booku poriadne začítal a dokonca som čítal už aj strany, ktoré zatiaľ neboli pre plnenie príbehu dôležité. Takže epizódu som prešiel za približne 3 hodiny.

Tell Me Why
Duke Nukem je stále ochrancom dobra, aj keď svaly vystriedali tuky.

Veľa toho však spravila druhá epizóda, ktorá bola podstatne dlhšia a zanechala na mne lepší dojem. Uvidel som viac z Delos Crossing a okolia, bolo tu viac minihier a hádaniek, ako napríklad nahadzovanie elektriny, inventúra v obchode či špáranie sa v policajných archívoch bez toho, aby vás prichytili. Okrem väčšieho množstva minihier tu bolo podstatne viac priestoru venovaného vedľajším postavám, takže hráč bližšie spozná niekdajších najbližších priateľov Mary-Ann, matky hlavných postáv.

Takisto je tu viac spomienok na detstvo, ktoré viete vyvolať s pomocou tlačidla „RT“ a následne podržaním „A“ tam, kde sa spomienka nachádza. Na výraznú dobu však hra upustila od telepatických konverzácií, čo mi prišlo divné. A to je zároveň škoda, pretože hráč vidí túto schopnosť prvýkrát, no hlavné postavy ju vnímajú ako akúsi samozrejmosť, takže schopnosť vo mne zanechala plytký dojem.

Tell Me Why
Telepatické rozhovory majú výhodu, ak nechcete, aby vás niekto počul

A kde sú nejaké výrazné príbehové zvraty, odhalenia, či nejaké napätie? To všetko si Tell Me Why odkladá na záverečné dejstvo. Tretia epizóda je prakticky od prvých minút intenzívna, prináša zimomriavky a viacero šokujúcich momentov. Pritom to všetko dokázala zlúčiť do prijateľného časového úseku, ktorý nebol ani príliš dlhý, ani príliš krátky. Toto bola úprimne epizóda, ktorá ma hnala čo najviac dopredu k dokončeniu príbehu, a ktorá dokázala okrem zodpovedania starých otázok priniesť a súčasne zodpovedať nové. Vyznie to teraz ako „nehovor, vážne?“ – ale túto hru hráte naozaj len preto, aby ste sa dopracovali k tretej epizóde, ktorú si maximálne vychutnáte.

Resumé

Tell Me Why síce nie je také dlhé, síce to nie je AAA titul, ale pochádza od štúdia, ktoré má s takýmto druhom hier bohaté skúsenosti a stojí za nečakaným hitom končiacej generácie konzol: Life is Strange. Oproti hrám od Telltale síce chýbajú situácie s fatálnym koncom, ale to nevadí. Absencia takýchto situácií pridáva na celkovej plynulosti a kinematickosti zážitku, a navyše sa to sem ani veľmi nehodí. Napriek pasivite však hra dokázala zanechať dobrý dojem a v budúcnosti by som rád videl viac takýchto hier. A ak nie na Xbox, tak aspoň na mobilný cloud gaming.

Navyše, ak nerátame, že Gears 5 experimentovalo s touto fíčurkou, Tell Me Why je po dlhých rokoch prvou pololineárnou príbehovou Xbox exkluzivitou, v ktorej má hráč možnosť ovplyvniť príbeh. Poslednou hrou takéhoto druhu bol totiž Quantum Break, a ten vyšiel v roku 2016. Takže za mňa je viac pre ako proti. Okrem toho má hra krásnu grafiku, prácu s kamerou, obsahuje dostatok minihier a dopĺňa to dobrá hudba.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme tímu Xbox CZ/SK

Tell Me Why

Celkový verdikt

8/10
  • Hrateľnosť
  • Trvanlivosť
  • Grafika

Jaromír Miko

Xboxer od roku 2008. Bavia ma hlavne open-worldové hry (odchovalo ma GTA), závodné hry a do môjho zoznamu naj musím pridať Sea of Thieves. Dôležité pre mňa je, aby hra bola kvalitná. Môj gamertag: gallardoSVK

Môže sa Vám ešte páčiť...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *