RECENZIA Immortals Fenyx Rising: Božská komédia

Immortals Fenyx Rising

Je to bug alebo plnohodnotná hra? V prípade Immortals Fenyx Rising sú obe odpovede správne. Hra by totiž nikdy nevznikla, nebyť vtipného bugu v Assassin’s Creed Odyssey.

Vývojári totiž len pár dní pred vydaním spomenuli, že myšlienka stvoriť takúto hru vznikla počas vývoja Assassin’s Creed Odyssey, kde došlo k bugu a posádku Alexiovej/Kassandrinej lode tvorili namiesto ľudí kyklopovia. Vtipná to náhoda, výsledkom ktorej bolo vytvorenie úplne novej značky, ktorá si však kvôli nemenovanému predajcovi farebnej vody musela premenovať z Gods & Monsters na Immortals: Fenyx Rising.

Hlavnou postavou je Fenyx, pričom výzor a pohlavie si zvolíte sami, a to už na samotnom začiatku hry. Po celý čas to komentujú dvaja grécki bohovia. Prometheus je ten, ktorý rozpráva váš príbeh, Zeus je ten, ktorý by to mal čo najradšej za sebou a riešil niečo iné. Napríklad, kam uniesol ostatných bohov najnebezpečnejší tvor gréckej mytológie. Čo je zhodou okolností tá istá úloha, ktorú prenechal Prometheus na vás, a Zeus je z toho na vetvy.

Immortals Fenyx Rising
Za túto One Man Show vďačíme Zeusovi

Nekladie vám síce kolená pod nohy a hru nijak nekomplikuje, zato sarkasticky komentuje vaše rozhodnutia alebo skutky. Alebo keď zistí, že ste po niekoľkých hodinách hrania ešte stále na začiatku hry, len zhrozene skonštatuje, že za ten čas by bol Odyseus dávno doma. Každopádne humor je tu všadeprítomný a niekedy sa naozaj zasmejete, inokedy však máte pocit, že hra chce byť vtipná za každú cenu. Takých situácií bolo málo, a hra ma neustále prekvapovala easter eggmi. Napríklad komentárom á la Sir David Attenborough, keď som uvidel roztomilú zvieraciu rodinku. Navyše s českými titulkami.

Inak tvorov je tu veľa, či už ide o padlých hrdinov, ktorí sa pridali k temnej strane, minotaurov, kyklopov či gorgony. A samozrejme je tu aj pasívne tvorstvo, teda zvieratká, ktoré môžete, aj nemusíte atakovať. Alebo ak ich budete provokovať, môžu ony atakovať vás. Navyše tu sú postavy, ktoré sú dôležité pre príbeh.

Immortals Fenyx Rising
S niektorými tvormi kamaráti nebudete

Čo sa gameplayu týka, Immortals Fenyx Rising prevzalo mnoho prvkov ako z Assassin’s Creed Odyssey, tak z The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Zo sveta asasínov tu máme dizajn otvoreného sveta, ktorý ponúka truhlice, itemy a vežičky. Nutno dodať, že vežičky si prešli zmenou, a nestačí len vyliezť hore a nechať svet zosynchronizovať. Keď hore vyleziete, musíte použiť svoj orlí zrak a spustiť tak zdĺhavú pátraciu minihru. V podstate si musíte všetko dohľadať sami, a že ste na správnej stope, spoznáte vďaka vibráciám ovládača. Ten s vami jednoducho začne hrať starú známu hru zima-zima-teplo-teplejšie.

Hra však obsahuje veľa hlavolamov, ktoré sú naozaj kvalitné a môžu obsahovať bonusové truhlice s lootom, ktorým sú cenné suroviny a niekedy nové vybavenie. Musím povedať, že hlavolamy som si naozaj užíval, či už sa odohrávali na Zlatom ostrove (hlavný svet), alebo mimo neho. V hre navštívite totiž aj iné miesta, ako napríklad večnú prázdnotu Tyfónovho väzenia. Ktorá ale nie je až taká prázdna, keďže tunajšie hlavolamy majú silný nádych 3D plošinovky.

Immortals Fenyx Rising
Tartaros. Nie až tak bezodná prázdnota, ako sa mohlo zdať.

A čím sa Immortals inšpirujú u Zeldy? Je toho naozaj veľa. V prvom rade je to systém zdravia a staminy, ktorá sa míňa pri každej náročnejšej aktivite, ako je plávanie, lozenie či lietanie. Stamina sa dá dopĺňať s pomocou modrých hríbikov alebo nápojov, ktoré ste si vytvorili v božskej kuchynke (alebo na miestach jej podobných). Rovnako funguje aj dopĺňanie zdravia, pre ktoré je podstatné zbierať granátové jablká. Tiež môžete rozsekať stromy a získať z nich živicu, takisto prospešnú pre vašu postavu.

Inšpirované sú aj mechaniky ako je súbojový systém alebo lietanie. Fenyx na rozdiel od Linka nemá plášť, ktorý vie využiť ako padák, ale má krídla, ktoré majú prakticky podobný účel, ibaže sú z pochopiteľných dôvodov lepšie. Teda až ich dáte doporiadku, pretože predošlý majiteľ s nimi skúšal letieť až k Slnku a ako to dopadlo, poznáme z gréckych bájí. Inak asi nemusím hovoriť, že odkazov na starogrécku kultúru je tu veľa, keďže samotná hra je zameraná na mytológiu. Inak zaujímavosťou je, že presne tak, ako Ensemble Studios v dávnej minulosti odbehli od Age of Empires k Age of Mythology, tak si aj Ubisoft Quebec odbehol od historického Assassin’s Creed k mytologickému Immortals.

Immortals Fenyx Rising

Inak čo sa herného sveta týka, dovolím si povedať, že v porovnaní s The Legend of Zelda: Breath of the Wild, je využitý lepšie a to zčasti aj preto, že je menší. V kombinácii s humorným podaním celého deja dokonca táto hra u mňa vyhráva, pretože sa v nej nenudím. Prepáčte nintenďáci, ak som vás týmto názorom urazil.

Immortals Fenyx Rising je božská komédia. Doslova. Hra totiž berie grécku mytológiu ľahkovážne a robí si srandu zo všetkého, čo zíde na um gréckym bohom. V hre je hromada sarkazmu, ktorý vás niekedy dokáže prekvapiť, keď to najmenej čakáte. Nie je to však paródia! Gameplay si berie inšpiráciu z iných, podobných hier, a dokonca ho vylepšuje. Neponúka obrovský otvorený svet, zato ponúka dobre využitú a rôznorodú mapu. Neponúka zdĺhavé questy, zato ponúka kvalitné hádanky a výzvy, ktoré vás baví prechádzať. Nie je to Gods & Monsters, je to Immortals Fenyx Rising, hra, ktorá na poslednú chvíľu získala vlastnú identitu a teším sa na pokračovanie.

Immortals Fenyx Rising

8/10