RECENZIA: GTA The Trilogy Definitive Edition
Už je to 20 rokov, čo vyšlo GTA III, a ako postupoval čas, tak sa objavili ďalšie diely, ako bolo skvelé Vice City a priam legendárne San Andreas. Rockstar Games sa preto rozhodli odklepnúť zelenú remastru tejto trilógie.
Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition je kompilácia troch remastrovaných akčných adventúr zo série GTA. Zahŕňa Grand Theft Auto III (2001), Grand Theft auto: Vice City (2002) a Grand Theft Auto: San Andreas (2004). Vyvinulo ho štúdio Grove Street Games, predtým známe ako War Drum Studios, ktoré pracovalo na mobilných portoch týchto hier. Všetky tri hry sú remastrované s vylepšeniami vizuálu aj gameplayu.
Pre tých, ktorí náhodou za ostatných 20 rokov ani raz nezakopli o niektoré z týchto troch hier. Hry sledujú rôznych protagonistov a mestá v rámci jednej kontinuity. GTA III sleduje tichého Clauda v roku 2001. Vo Vice City odohrávajúcom sa v roku 2001 sa ocitáte v roli bývalého mafiána Tommyho Vercettiho a v San Andreas zastávate rolu gangstra Carla „CJ“ Johnsona vo fiktívnom štáte San Andreas v roku 1992.
Dvojročný vývoj bol zameraný na zachoavnie vzhľadu a pocitu z pôvodných hier. Fyzikálny kód bol skopírovaný z originálov a na automatický upscale textúr bola použitá umelá inteligencia. Vývojový tím študoval charakteristické vlastnosti pôvodných hier. Pridali niekoľko farebných a svetelných efektov, ako aj nové prvky z GTA V (2013). Tím sa pri upgradovaní dizajnov postáv radil s pôvodnými vývojármi z Rockstar North.
Príbeh, ktorý už všetci poznáte
Myslím, že je úplne zbytočné do hĺbky predstavovať príbehové pozadie tejto trojice, ale ak by ste ich čírou náhodou nikdy nehrali, o čom teda dosť pochybujem, bolo by rozumné si ich aspoň čiastočne predstaviť.
GTA III: „Všetko to začalo v Liberty City. So slobodu ísť kamkoľvek a zdierať kohokoľvek. Máte na dosah ruky nemilosrdný svet zločinu, ak máte dostatok odvahy, aby ste to zvládli.“
Malý zločinec Claude je zradený a postrelený svojou priateľkou Catalinou počas bankovej lúpeže pri Liberty City. Claude je zatknutý, ale utečie počas prevozu do väzenia, keď členovia kolumbijského kartelu prepadnú jeho transport, aby uniesli ďalšieho väzňa. A takto začína Vaša cesta za pomstou a bohatstvom.
GTA Vice City: „Vitajte v osemdesiatych rokoch minulého storočia. V období veľkých vlasov a pastelových oblekov prichádza príbeh jedného muža, ktorý sa dostal na vrchol zločineckej hierarchie. Je to príbeh Tommyho Vercettiho o zrade a pomste v neónmi nasiaknutom tropickom mestečku plného prebytku a prekypujúcich možností.“
V roku 1986 je mafián Tommy Vercetti prepustený z väzenia po odpykaní pätnásťročného trestu za vraždu. Jeho šéf Sonny Forelli, ktorý sa snaží rozvinúť drogové operácie na juhu, pošle Tommyho do Vice City, aby dohliadal na dôležitý obchod s drogami spolu s úplatným právnikom Kenom Rosenbergom. Dohodu však prekazili neznámi útočníci, pričom Tommy a Ken z nej sotva uniknú. Keď sa Sonny dozvedel túto správu, nariadol Tommymu, aby získal drogy spolu s peniazmi, ktoré mu dal, pod hrozbou následkov.
GTA San Andreas: „Je začiatok 90. rokov. Po tom, čo ho pár policajtov obvinilo z vraždy, je Carl CJ Johnson nútený vydať sa na cestu, ktorá ho zavedie naprieč celým štátom San Andreas, aby zachránil svoju rodinu a ovládol ulice zločinu.“
CJ sa vracia domov do Los Santos, aby sa zúčastnil pohrebu svojej zosnulej matky. Po príchode ho obmedzili na slobode úplatní policajti, ktorí sa mu vyhrážajú, že ho obvinia za nedávnu vraždu policajta, pokiaľ s nimi nebude spolupracovať. Následne sa CJ na pohrebe opäť stretáva s členmi gangu Grove Street Family – bratom Sweetom, sestrou Kendl, Big Smokeom a Ryderom a zisťuje, že ich gang stratil na svojom území vplyv v prospech hlavných rivalov – Ballas. CJ súhlasí, že zostane v Los Santos, kým nevyriešia probléma gangu, a začne úzko spolupracovať so svojou rodinou a priateľmi na obnovení sily gangu.
A čo sa zmenilo?
Hry dostali nové moderné ovládanie a herné funkcie inšpirované GTA V. Zahŕňa to aktualizované mini-mapy s vylepšenou navigáciou, umožňujúce hráčom nastaviť trasové body do cieľových miest, aktualizované kruhové menu na výber zbraní a rádiových staníc, schopnosť okamžite reštartovať zlyhanú misiu a tiež integráciu Rockstar Games Social Club.
Prichádzajú všeobecné vizuálne vylepšenia, ale stále si zachovávajú estetiku 3D univerza z éry PS2. Novinkou sú lepšie rozlíšenia a vizuálna vernosť miest, brilantné nové osvetlenie a vylepšenia tohto sveta, hi-res textúry pre postavy, zbrane, vozidlá, cesty a veľa ďalšieho, vyšší draw distance, kvalitnejšie tiene a odrazy, ako aj efekty vody a počasia, vylepšenú vegetáciu, a tiež technológiu Fake Interior pre väčšinu budov.
Na PlayStation 5 a Xbox Series X potom hry bežia v 4K 60fps, na PC pre zmenu hra podporuje Nvidia DLSS. Pre Nintendo Switch je potom exkluzívna podpora dotykového ovládania fotoaparátu, posúvanie a výber ponuky, ako aj gyroskopické mierenie.
Toto sú v princípe oficiálne informácie, ktoré vám Rockstar Games zdelia, ak sa budete zaujímať o túto trilógiu. Ale aká je teda realita?
Nuž, hry vyzerajú lepšie, majú lepšie textúry, vegetácia je krajšia, takisto počasie aj farby. Napriek tomu nám ale celá táto trilógia príde odfláknutá. V diaľke vidíte, ako je vypnuté vyhladzovanie textúr, snímkovanie je nestabilné a stále máme pocit, že vizuálny upgrade nie je dostatočný vzhľadom k cene neskutočných 60 eur.
To, že hry si nechali svoj pastelový vizuál, ktorý je pre túto trilógiu špecifický, je v poriadku. Bohužiaľ, príliš veľa detailov je ponechaných a hra mohla vyzerať oveľa lepšie. V menu je na výber z dvoch grafických nastavení a to Fidelity, kde hra beží zhruba na 1800p, ktoré sa upscaluje na 2160p pri 30fps. V móde Performance hry bežia v nižšom rozlíšení a niektoré detaily sú vypnuté. Hra tam vyzerajú o dosť horšie, v prospech 60fps.
Musíte uznať, že takéto staré hry by mali bez problémov bežať na stabilných 60fps pri natívnom 4K rozlíšení. Na vine je však nezvládnutá optimalizácia zo strany Rockstaru. Jednoducho ju odflákli.
Resumé
Grand Theft Auto: The Trilogy (The Definitive Edition) sa tu zjavilo ako blesk z čistého neba. Na jednu stranu nás teší, že si môžeme opäť zahrať tieto legendárne tituly, ktoré prinášajú veľa nostalgie. Na druhú stranu nás priam šokuje cena 60€. Mala by byť prinajmenšom o 1/3, ideálne až o 50% nižšia. Ďalší problém vidíme v tom, že tento remaster je doslova odfláknutý a zle optimalizovaný. Na vašom mieste by sme počkali, kým bude lacnejší a až potom mu dali šancu. Za Xboxer zatiaľ neodporúčame.
GTA: The Trilogy - The Definitive Collection
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika