RECENZIA HTC Vive – Prvá kompletná virtuálna realita
Trend nemožno oklamať. Virtuálna realita zažíva svoje znovuzrodenie a je ešte lepšia, než kedy predtým. Máme dostupných hneď niekoľko kusov a jedným z nich je aj HTC Vive. Ten je, aspoň v súčasnosti, jediné kompletné riešenie, za ktoré si však priplatíte.
Kompletné riešenie však znamená aj komplikovaný setup a pri HTC Vive to platí dvojnásobne. Je to totiž jediná VR-ka, ktorá má v balení aj návod na rozbalenie a vysvetlenie, čo ktorá časť predstavuje. Tvorí ho totiž asi 20 rôznych komponentov. Plus, všetko má svoje vlastné napájanie, takže šup do najbližšieho elektra a kúpiť väčšiu predlžovačku. Ale aby som to vymenoval, tak je tu kamera #1, kamera #2, dvojica ovládačov, náhlavný displej, linka a káble pre všetko. Unboxing HTC Vive je preto záležitosť na pár hodín a som aj rád, že túto skladačku vyriešili majstri z herne Geekend, kde sme virtuálnu realitu testovali. Keď už ale všetko poskladáte, získate setup s rozlohou do 5 metrov. To je totiž maximálna vzdialenosť, ktorú môžete spraviť medzi dvojicou kamier. Tie vlastne nesú označenie Base Station, pričom ich úlohou je vytvoriť vám priestor po ktorom sa môžete pohybovať.
To je totiž najväčšou vychytávkou HTC Vive! Je to totiž jediná virtuálna realita, ktorá to myslí naozaj seriózne a umožní vám sa pohybovať v priestore. Vďaka staniciam máte vyčlenený určitý priestor a keď sa blížite k okraju, tak sa vám pred očami objaví ohraničenie, ktoré je čím ďalej tým červenšie – aby ste vedeli, že je čas zastaviť. Dosť dobré, ale v podstate nutné riešenie, keďže nikto nechce zničiť virtuálnu realitu za 800€.
Čo sa týka VR skúsenosti, tak výpočet pohybu je veľmi precízny, hoci je to ešte stále vo fázi takého verejného beta testu. Ale nie je to ešte bezchybné a tak moja jazda horskou dráhou skončila predčasne vstupom do šedého ničoho. S ostatnými záležitosťami som nemal nejaké veľké problémy. Výhodou je, že človek vidí oba controllery, ktoré je treba mať pripnuté k ruke. Controllery sú podľa mňa možno až priveľké v pomere s tým, ako málo tlačidiel majú. Vlastne je tu zapínacie tlačidlo, návrat do menu, bočné tlačidlo (tlačidlá?), klikací D-pad, Trigger a Pause button. Teda celkom jednoduchá zostava ovládacích prvkov, ktoré v hrách využijete. Určite chválim rozloženie hlavných ovládacích tlačidiel, ale systémové tlačidlá mohli byť pokojne bližšie.
No a poďme na hry! Momentálne je virtuálna realita (znovu) na začiatku a tak ponuka hier pozostáva prevažne z tech dem a ľahších záležitostí. Medzi ne patrí napríklad Fruit Ninja, môžeme tu zabíjať nacistov sniperkou, zajazdiť si na horskej dráhe, strieľať na zombie v on-rail strieľačke, dať si súboj so samurajom v Death Dojo a tak ďalej. Existuje teda viacero takýchto hier, zatiaľ tu však nie je žiadna väčšia záležitosť typu GTA alebo Fallout 4. Ten sa pripravuje až pre Project Scorpio.
Čo sa mi veľmi páčilo, je stredisko Aperture Science (poznáte z Portalu), v ktorom na vás čaká zopár minihier vrátane možnosti opraviť Atlasa. Nechýba tu ani typický Portal-humor a ani GLaDOS, ktorú teraz uvidíte v životnej veľkosti! Rozhodne zaujímavá skúsenosť a aj náznak toho, že možno práve Portal 3 bude jedným z prvých killer titulov pre HTC Vive. Mimochodom, celé to beží na Source 2 engine. Naopak mojou najhoršou skúsenosťou bola jazda horskou dráhou. Nie že by to bola zlá vec, ale jednoducho človek nie je pripravený na takúto jazdu a bude lepšie, ak sa budete držať čo najbližšie pri zemi. A aj tam budete balancovať, aby ste udržali rovnováhu. Pretože toto demo vám dokáže skutočne oklamať mozog tak, že uveríte, že ste tam naživo.
Resumé
V podstate je teda HTC Vive dnes asi jediným skutočne kompletným VR riešením, aké sa dá zohnať. Nie je to len headset, ktorý si dáte na hlavu, ale je to kompletná zostava hardvéru. Vďaka senzorom máte k dispozícii plochu, po ktorej sa môžete voľne pohybovať a keď sa niečo nachádza ďalej, môžete sa tam presunúť pomocou jedného z dvoch ovládačov, ktorý máte v ruke. Obrovskou výhodou ovládačov sú pútka, takže nehrozí, že by vám vyleteli z ruky a rozbili sa. Systém tiež ponúka slušný počet hier a to najmä vďaka Steamu. HTC Vive je totiž vyvíjané priamo v spolupráci s Valve a vývojári, ktorí publikujú hry cez Steam, majú k dispozícii nástroje pre vývoj aplikácií. Aj vďaka tomu veríme, že má Vive obrovský potenciál. Len dúfame, že ho bude podporovať aj Project Scorpio. Mimochodom, inštalácia je trochu zložitejšia, ale to sa vzhľadom k obsiahlosti tohto kitu dá čakať.