Recenzia Mortal Kombat X: Stará dobrá klasika pre dvoch
Ďalšia generácia konzol, ďalší Mortal Kombat a spolu s ním aj ďalšie fatality priamo na obrazovke vášho televízora. Asi tak znejú prvé slová, ktoré vyslovíte po tom, ako si na svoj Xbox One nainštalujete najnovší Mortal Kombat X a vrátite sa do svojho detstva. Bojovku, ktorá je tu s nami viac ako 23 rokov, si mohli mnohí zahrať ešte v dobe, kedy ste si hry a podozrivo lacné Nintendá mohli kúpiť od vietnamcov na Miletičke a pritom dúfali, že vás po ceste neunesie Lexova SIS-ka. Doba sa zmenila, ale princípy Mortal Kombat X nie a pretože sme na Vianoce našli pod stromčekom práve tento najnovší diel, dnes ho recenzujeme.
Čo vás určite zaujme v prvom momente, je otázka týkajúca sa vášho audia. Warner totiž nenechal nič na náhodu a pripravil hru tak, aby bola od prvej chvíle prispôsobená pre rôzne hudobné systémy a prispôsobuje sa im, takže ak používate domáce kino, na úvodnej obrazovke skrátka zvolíte, že si chcete vychutnať hru pri DTS. Prípadne si viete nastaviť, že používe soundbar alebo keď nemáte ani jedno ani druhé, tak sa môžete naďalej spoliehať na vstavané reproduktory. Skutočnosť, že vám hra dá na výber, si však veľmi cením, nakoľko v dohľadnej dobe plánujem kupovať nové domáce kino a prepojiť ho so svojim domácim Xboxom. Okrem toho sa však veľa nezmenilo.
V hre máte na výber, presne tak ako v predošlých dieloch, možnosť zahrať si príbehovú líniu. Nečakajte nič prelomové, predsa len sa jedná o bojovku a aj keď má dejová línia pointu, skôr mi to prišlo ako predstavovanie jednotlivých postáv, za ktoré môžete hrať, prípadne proti ktorým budete bojovať. Tých súbojov je v príbehu pomerne veľa a zatiaľ čo niektoré sú pomerne ľahké, iné sú naozaj náročné a na prvý pokus ich rozhodne nedáte. Ako napríklad súboj s finálnym bossom, ktorý bol tak trochu nevyvážený a v redakcii nám Xbox neraz zahlásil, že je treba pripojiť ovládač – a nespôsobili to vybité batérie, takže už asi tušíte, čo za to mohlo. Okrem toho mám pocit, že väčšinu dejovej línie, ktorá pozostáva zo 14-tich kapitol, tvorili skôr prestrihové scény ako samotný gameplay, no celkom pravidelne ste sa mohli stretnúť s QTE (quick-time eventy). Čo by som dejovej línii ešte vytkol, je nelineárnosť. Čo chcem povedať je, že raz sa dej odohráva v súčasnosti, potom sa presunie o 20 rokov do budúcnosti, potom 5 rokov do minulosti, potom dakedy do roku 1500-600, no skrátka je v tom chaos a aj to je dôvod, prečo mám pocit, že príbeh je tu len preto, aby ste sa nejakou rozumnou formou zoznámili so všetkými postavami.
Tých je tu naozaj slušný počet a aj keď vám možno budú chýbať niektoré z predošlého dielu, je tu veľa nových. Predovšetkým sa jedná o potomstvo známych postáv. Sem patrí napríklad dcéra Johnnyho Cagea a Sonyi Blade, pomenovaná ako Cassie Cage. Ak ste mali radi Red Dead Redemption, potom budete radi (alebo naňho budete mať nervy), že je v hre kovboj menom Erron Black. Ako taký prírastok k legendárnemu Ermacovi, ktorý sa do Mortalu dostal len vďaka takej urban legend z 90-tych rokov. Dokopy máte v základe hry dostupných 23 postáv, respektíve 24, ak počítame Gora. Toho dostanete ako DLC, ak si hru kúpite v obchode. Z toho 8 je úplne nových, okrem Johnnyho dcéry a kovboja medzi nich patrí aj D’Vorah, dvojica Ferra/Torr, Kung Jin, Kenshiho syn Takeda alebo vládca slnka Kotal Kahn (neviem prečo, ale pri jeho mene si vždy pomyslím na reklamu na Total Gym z 90-tych rokov, respektíve na čistiaci prostriedok). Potom sú k dispozícii ešte DLC postavy ako Jason Voorhees, Predátor alebo Leatherface.
Aby toho nebolo málo, každá postava má tri podoby s odlišnými útokmi, čo sa v niektorých prípadoch odrazí aj na X-Ray útokoch. Keď už spomínam tie útoky, okrem fatalít sa do hry konečne vrátili Brutality. Aby ste ich aktivovali, musíte väčšinou splniť nejaké podmienky, ktoré sú k nim napísané. Napríklad jeden z útokov vyžaduje, aby ste pred ním štyrikrát stlačili tlačidlo (X) alebo (Y) a až potom na vykonanie brutality musíte stlačiť LB. Niektoré brutality však nemajú konkrétne podmienky a jednoducho stačí, aby ste ich vyvolali skôr, ako sa na obrazovke objaví to známe „FINISH HIM“. Ak by ste to ale predsa len nestihli, na porazenom protivníkovi aspoň predvediete fatalitu, čím získate niekoľko bodov naviac. Každá postava má k dispozícii niekoľko fatalít. Niektoré sú odomknuté od začiatku, iné odomknete pri hraní príbehovej línie a niektoré odomknete v krypte.
A Krypta je ďalšia vec, na ktorú by som upozornil. Jedná sa o cintorín, kde môžete v jednotlivých hroboch nájsť rôzne herné prvky buď zadarmo alebo za peniaze, ktoré získavate po každom víťazstve. V hroboch môžete nájsť nové skiny bojovníkov, ako aj nové fatality a brutality, artworky a životopisy. Krypta je zároveň jediná oblasť v hre, ktorá vám ponúka ako-tak voľný pohyb, ale ten nie je dôvodom, prečo sa budete z času na čas prechádzať po cintoríne. Tým pravým dôvodom je práve to odomykanie nových herných funkcií, ktoré potom využijete či už v singleplayeri alebo online.
Čo sa týka online, musím udeliť čierny bod. Aj keď hra disponuje online multiplayerom, od prvého zapnutia som sa nedostal do žiadneho súboja. Prečo? Pretože aj keď hra našla súpera, po chvíli to vzdala a namiesto zápasu sa na obrazovke znovu zjavil text „Searching for players“ a tak sa to opakovalo dookola. Ale nevadí, pretože Mortal Kombat X si môžete vychutnať aj lokálne, ak máte dva ovládače. Navyše hráte proti svojim kamarátom a viete sa pri tom zabaviť viac ako dostatočne. Ale o tom vlastne Mortal Kombat je. Hrať ho môžete aj sami, čo je dobré na získavanie skúseností a levelovanie (osobné a tímové), ale vždy je to väčšia zábava, keď ho budete hrať vo dvojici. Ak ho hráte sami, potom môžete dokončovať jednotlivé veže a z času na čas získate možnosť bojovať za svoju frakciu. V tomto prípade je dostupných 5 základných veží a potom tu sú Living Towers, ktoré ma osobne veľmi bavia. Vždy sú dostupné tri a úlohy v nich sa menia v závislosti od typu buď každú hodinu, každý deň alebo každý týždeň. Vo dvojici si potom môžete vychutnať režim Single Fight alebo Test Your Luck, ktorý sa vyznačuje tým, že sú behom neho aktivované rôzne modifikátory, ktoré hru sťažujú (niečo ako Skulls v Halo). Ak hráte single, hra vám vyberá modifikátory automaticky, ak ste dvaja, tak si ich môžete zvoliť aj vy sami, čo môže pomôcť pri plnení niektorých achievementov.
Mimochodom, hra ich má 60 a aj keď je značná časť zameraná na singleplayer (650G), viacero je treba plniť online, čo je, vzhľadom k tomu, ako sa mi „darilo“ pripojiť do súboja cez Xbox Live, pomerne náročná úloha. Hej a keď už spomínam tú náročnosť, nedá mi nespomenúť ešte jednu vec – tvorcovia nesklamali a už keď hráte na Medium, hra vie byť náročná, čo je pri dnešných hrách pomerne nevídané.
Ak by som to mal teda zhrnúť, Mortal Kombat X je super hra na odreagovanie (alebo na získanie nervov) a hlavne je to titul, ktorý si viete vychutnať vo dvojici lepšie, než ktorúkoľvek inú hru. Ale však je to bojovka, ktorá sa drží tradičných princípov už viac ako 20 rokov a prečo meniť niečo, čo sa osvedčilo? To je, akoby ste chceli meniť Counter-Strike (asi viete, ako to dopadlo s tým slávnym revolverom). Mortal Kombat X je jednoducho klasika, od ktorej dostanú fanúšikovia presne to, čo od nej očakávajú. Samozrejme s pridanou hodnotou, hra nie je statická a úlohy v podobe Living Towers sa neustále menia, čo je treba brať ako plus. Zamrzí ale online multiplayer, ktorý nemusí fungovať podľa predstáv. Nuž, ak by som to mal celkovo zhodnotiť tak… 8/10?
Mortal Kombat X
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika