GTA V pod paľbou, Take-Two zaútočilo na komunitu fanúšikov

GTA V Xbox One

Grand Theft Auto V môžeme pokladať za najkontroverznejšiu hru celej značky. Nielen preto, čo ukazuje, ale aj preto, že sa tu naplno prejavila arogancia vydavateľa, ktorá pomaly zachádza do takých extrémov, pre ktoré sa v minulosti EA stala terčom posmechu.

Celé to súvisí s moddingom. Ten bol neoddeliteľnou súčasťou GTA zážitku a nepoznám nikoho, kto nemal v San Andreas aspoň jeden mód. Skrátka, inštalovať si vlastné autá, skiny, texture packy alebo aj hotové mapy, to bolo niečo. Aj preto sa s moddingom pokračovalo v GTA IV a aj pri GTA V. Lenže tu vydavateľ objavil čaro mikrotransakciízačal bojovať proti moddingu.

Začalo to zrušením V:Online a Red Dead…

Pár mesiacov dozadu právnici Take-Two kontaktovali ruských modderov, ktorí stáli za módmi FiveM a Red Dead Redemption. Prvý menovaný bol alternatívou ku klasickému GTA V multiplayeru, ktorý mal podobné vlastnosti ako klasický SA:MP. Skrátka, ľudia si mohli vytvárať vlastné servery, mohli si upraviť hru a pravidlá podľa svojich predstáv a celé to bolo viac o komunite, než o jednom arogantnom nenažranom vydavateľovi menom Take2.

Ďalší mod, Red Dead Redemption, mal spraviť radosť hráčom, ktorí túžili zahrať si kultový western od Rockstaru, ale nechceli si kvôli tomu kupovať konzolu. RDR totiž vyšlo len na konzoly. Hráči na PC tak nemali možnosť nijak sa poprechádzať alebo plniť úlohy na divokom západe a toto bola jedinečná možnosť. Žiaľ, aj tu zasiahli právnici a zrušili mód.

…a skončilo to takto.

Najnovšie ale Take-Two siahlo na samotný základ moddingu v GTA. Autori projektu OpenIV, ktorý pôvodne vyšiel kvôli predošlej hre, dostali od právnikov predžalobnú výzvu, ktorá ich nútila okamžite ukončiť ďalší vývoj a distribúciu modu. Ako argument používajú, že vďaka projektu OpenIV môžu do kódu hry zasahovať aj tretie strany, ktoré na to nemajú právo a teda dochádza k porušovaniu práv na používanie, ktoré uvádza Take-Two.

Samozrejme sa ukázalo, že Take-Two zaútočilo na priveľkú komunitu. Hra má dnes na Steame hodnotenie cez 27 000 negatívnych recenzií a počet pozitívnych recenzií za posledných 30 dní klesol na 18%.

GTA V Trashcan

 

Jaromír Miko

Xboxer od roku 2008. Bavia ma hlavne open-worldové hry (odchovalo ma GTA), závodné hry a do môjho zoznamu naj musím pridať Sea of Thieves. Dôležité pre mňa je, aby hra bola kvalitná. Môj gamertag: gallardoSVK

Môže sa Vám ešte páčiť...

2 komentáre

  1. StriderCZ píše:

    Představa zpoplatnění modů je natolik neodolatelná, že zkouší jít přes mrtvoly. Bethesda něco podobného (silové řešení) zkoušela již dávno, naštěstí pohořela a byla nucena se stáhnout. Vzhledem k udávané skutečnosti- 300 milionů stažených modů pro Skyrim a Fallout 4 to zkouší znova a znova. Nejnověji s Creation Clubem. Otázkou je, nakolik ochotně a nakolik z donucení ponechá hráčům možnost volby placeného a neplaceného modu a jaké budou podmínky…to se uvidí časem.

    Doufám, že Take-Two (nebo Rockstar?, nemám v tom zcela jasno) ustoupí (bude nucen ustoupit), a že i ostatní žraloci v herním byznysu si uvědomí jedno obecné pravidlo: jez, ale nemlaskej.

    • Jaromír Miko píše:

      Take-Two ešte nevie, proti komu začalo bojovať 🙂 sám som modder, poznám sa s komunitou modderov a viem, že módy si do GTA-čiek stiahli desiatky miliónov ľudí, za tie roky možno aj stovky. Veď GTA je, aspoň podľa mňa, najvplyvnejšia herná značka na svete a Take2 sa týmto rozhodlo ísť do boja proti masám. Bez modov by GTA nebolo tam, kde je a v čase III éry ich dokonca podporoval aj samotný Rockstar.

      Problém tu je s investorom, ktorým je v tomto prípade Take-Two.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *