Najväčšou inováciou budúceho Xboxu bude Dolby Vision
V uplynulých dvoch rokoch sa začal herný priemysel sústrediť na dve kľúčové novinky – 4K a HDR. A zatiaľ čo niektoré tituly vychádzajú už so vstavanou podporou, iné ešte stále čakajú na zmenu. Napríklad Halo 5: Guardians, ktoré má obdržať masívny 4K HDR patch pre X.
Všetky hry, ktoré majú potvrdenú podporu HDR pre Xbox One S a Xbox One X, využívajú jeho nastupujúci štandard HDR10. Aj keď o ňom počujeme čoraz častejšie, je to stále novinka, ktorá ešte len čaká na svoje dni slávy. Technológiu už dnes využíva kopa hier a ešte viac ich je v pláne. Takisto sa začíname s podporou HDR10 stretávať aj vo filmoch a seriáloch, aj keď v menšej miere.
Televízory s HDR10 podporou sú však oproti HDR8 stále drahé na lokálne pomery (bavíme sa o 1300€ a drahších televízoroch), čo je hlavný dôvod, prečo budeme HDR10 novým normálom až koncom roka 2018. Prečo je ale cena týchto televízorov taká vysoká? Vysoký dynamický rozsah farieb neznačí len, že má televízor silnejší kontrast. Esom v rukáve sú 10-bitové farby, ktoré majú až 1024 úrovní hĺbky. Pre porovnanie, štandardný 8-bit pozná len 256 úrovní a vo výsledku je televízor schopný dosiahnuť klasických 16,8 milióna farieb. A koľko podporuje HDR10? 1 miliardu farieb.
Zdravé ľudské oko má pochopiteľne schopnosť rozpoznať takýto mohutný rozdiel vo farbách a aj preto vyzerá HDR10 obraz oveľa príťažlivejšie, než ten štandardný, 16-miliónový. Rozsiahlejšie možnosti farebného rozsahu robia svoje a obraz sa približuje realite viac, než kedy predtým. Len je teda treba, aby sa s ním pohrali aj filmárske a herné štúdiá, keď ho už chcú prezentovať. Napríklad F1 2017 je ukážkou toho, že len „šupnúť“ HDR na emulátor nestačí a že skutočné HDR vyžaduje viac práce. Človek je ale náročná bytosť a preto je HDR10 odsúdené na to stať sa štandardom – preto ho o dva roky môžeme čakať v každej jednej konzolovej hre.
HDR10 ale nie je finálnou zastávkou…
HDR10 je stále len technológiou dneška a v budúcnosti naň budeme spomínať tak, ako si dnes spomíname na CRT, vietnamské konzoly z tržnice alebo 720p HD. Určite ste totiž už počuli o technológii Dolby Vision. Dokonca ste sa s ňou už možno stretli naživo. Teda, nie tak celkom. Technológia je stále v plienkach a samotné Dolby potvrdilo, že telky s podporou 100% farebného rozsahu Dolby Vision sú záležitosťou nasledujúcich rokov. Časom však nahradí HDR10 a pôjde o najväčšiu grafickú vychytávku budúceho Xboxu.
Technológia totiž posúva celý grafický zážitok do extrémov. Dolby Vision podporuje 12-bitové farby a ponúka až 4096 úrovní farebnej hĺbky. Štyrikrát viac úrovní tiež znamená viac odtieňov a 1 miliarda farieb HDR10 predstavuje len zlomok oproti tomu, čo dokáže Dolby Vision. Technológia vo svojej dokonalej forme dokáže zobraziť až 68,7 miliárd farieb. Veľkú pomocnú ruku robí aj podpora vysokého jasu, od 0 až do 10 000 nitov.
To je stav, do akého sa Dolby Vision televízory dostanú o pár rokov. Dnes totiž dokážu zobraziť jas do 4 000 nitov a aj to je dôvod, prečo sa Microsoft neponáhľal s podporou Dolby Vision na Xbox One X. Technicky by ho podporovať mohol, ale prakticky nemá na čom. Preto sa Microsoft aj Sony sústredia na HDR10, pretože to už dnes môžeme vidieť na bežne predávaných televízoroch. A preto môžeme čakať, že Microsoft oznámi nový Xbox práve v čase nástupu 100% Dolby Vision televízorov.
A pritom nebudú chýbať hry, ktoré tieto farby využijú a dokážu ich využiť v realistickejší zážitok, napríklad v novej Forze. Ostatné hry pritom môžu už zrejme bežať v natívnom 4K, pretože výkon konzol sa dovtedy opäť zvýši a tak už natívne 4K nebude problém ani v tituloch ako Final Fantasy XV, ktoré bude Xbox One X renderovať v 3K rozlíšení a k vyššiemu si dopomôže s pomocou checkerboardingu.
2 komentáre
[…] ODPORÚČAME: Najväčšou inováciou budúceho Xboxu bude Dolby Vision […]
[…] ODPORÚČAME: Najväčšou inováciou budúceho Xboxu bude Dolby Vision […]