Ako začínal Xbox One X a čo bude ďalej

Xbox One X
Rok 2017 je presným opakom roka 2013. Hernej dívizii Microsoftu sa darí viac, než v uplynulých rokoch a svet pozoruje launch doposiaľ najvýkonnejšej konzoly na trhu – Xbox One X. Konzola znamená čerstvý štart pre Xbox, čo sa odrazilo aj na veľkých predobjednávkach, ako aj na jasnej predstave o budúcnosti platformy ako takej.

V pozadí stojí Phil Spencer, hráč a vývojár, ktorý v roku 2014 vystriedal Dona Mattricka ako šéf divízie Xbox a minulý mesiac bol povýšený na výkonného viceprezidenta pre herný priemysel. Do oboch funkcií ho menoval CEO Microsoftu, Satya Nadella, ktorý prevzal vtedy zosmiešňovanú spoločnosť po Stevovi Ballmerovi.

Niet sa čomu diviť, na sklonku Ballmerovej funkcie bol Microsoft známy pre veľmi zlé rozhodnutia a silné reči. Výsledok? Surface RT bol prepadák, 7-miliardová kúpa Nokie skončila obrovským prepúšťaním a Xboxu sa ako jedinému ako-tak darilo, hoci musel za konkurenciou šprintovať. Vo všeobecnosti sa Microsoft pod Nadellom začal uberať lepším smerom. Vidíme ambiciózny Mixed Reality projekt a HoloLens, ktoré dokázali predať to, čo Google Glass nedokázali. A výrazne sa tiež začal Xbox.

Xbox One X Design Prototypes

„Viem, čo si myslíte o launchi Xboxu One a všetkých tých veciach s TV a Kinectom. Bola to iná vízia. Víziu predošlého tímu som pochopil. Dúfame, že posledné tri roky dokazujú, že je pre nás dôležité zameranie na hráča. One X – a jeho menej výkonný brat One S – sú pokusom prevzať žezlo po Xboxe 360,“ vraví Phil Spencer. „Páči sa mi, o čom hovorí Satya Nadella. Máme od neho neuveriteľne veľkú podporu za to, že sme v hernom priemysle a nesnažíme sa byť ničím iným,“ naráža na launch Xbox One v roku 2013, s ktorým chcelo predošlé vedenie ovládnuť obývačku.

Pod súčasným vedením sa skôr Xbox vracia k svojim základom. Totiž, Xbox svoju púť začal ako DirectX Box koncept a vízia bola priniesť hráčom hranie bez hraníc. Kúpite si hru raz a môžete ju hrať navždy. To je niečo, s čím mali vtedajšie platformy problém a DirectX to pomohol vyriešiť na PC už v roku 1995. Pri konzolách to až také ľahké nebolo. Xbox 360 mal spätnú kompatibilitu už v roku 2005 a podporoval prakticky polovicu hernej knižnice pôvodnej konzoly. Xbox One ju ale načas stratil a prišla až v roku 2015 pod Philom Spencerom a dnes už na Xbox One vieme hrať vyše 400 old-gen hier.

Microsoft Sound Room

Za spätnú kompatibilitu môžeme vďačiť istému inžinierovi z Microsoftu, Spencerovi Perreaultovi. Kým jeho kolegovia vraveli, že to je nemožné, vývojár jedného dňa odkázal nadriadenému, Billovi Stillwellovi, že to dokáže. Až to nakoniec naozaj fungovalo, čo predstavovalo obrovský úspech pre projekt. Pochopiteľne, spätná kompatibilita dostala zelenú; Phil Spencer v nej vidí formu, ako vzdať poctu minulým hrám a vyjadriť, že hry sú umením.

Čo sa ale budúcnosti týka, Xbox One sa viacmenej vracia k základom DirectX Box konceptu – priblížiť konzolový trh tomu na PC. Teraz majú hráči na výber pôvodný Xbox One ako taký entry-level, Xbox One S ako mid-range a Xbox One X ako high-end verziu zariadenia, na ktorej si vychutnajú hry najlepšie. Podmienkou však zostáva, aspoň na najbližšie roky, aby hry na One X fungovali zároveň na One S a One. Ide v prvom rade o životnosť onoho obsahu – hier – aby vydržali čo najdlhšie v obehu.

Xbox Original Prototype

V minulosti takto na problémy s kompatibilitou doplatili mnohé tituly. Za zmienku stojí aj napríklad Star Fox 2 pre SNES, ktorý vychádza až teraz, pretože ho pôvodne Nintendo uložilo k ľadu kvôli vydaniu novej konzoly. Microsoft preto skúma spôsob, ako predĺžiť životnosť čo najväčšieho množstva hier bez ohľadu na to, či ide o hru starej generácie alebo pripravované tituly.

Čo sa pripravovaných titulov týka, tam Microsoft verí, že pripravovaný model poteší tvorcov hier a povzbudí ich kreativitu. Shannon Loftis si totiž všíma, že mnohé veľké štúdiá dnes dôverujú hlavne zabehnutým značkám, zatiaľ čo trendsettermi sa čoraz viac stávajú indie vývojári. Stačí sa pozrieť napríklad na PlayerUnknown’s Battlegrounds alebo nečakaný fenomén Cuphead.

PlayerUnknown's Battlegrounds

K budúcnosti patrí aj virtuálna realita. Microsoft naznačil jej podporu na Xbox One X už pred rokom, tento rok však plány na uvedenie VR pre Xbox One X padli len pár dní pred E3. Prečo teda Microsoft zabudol na VR, povedal Albert Penello: „Stále je cítiť, že sa s VR experimentuje.“ Prepadák, akým boli 3D televízory, pomohli vyriešiť problémy s vývojom VR headsetov a celej problematike veľmi pomáhajú ďalšie faktory.

Napríklad HoloLens, Kinect alebo PlayStation VR, ktoré predalo vyše 1 milióna kusov, no reakcie naň sú zmiešané. „Naučili sme sa pri Kinecte a Wii, že jednoducho presunúť typický herný zážitok do VR nie je správna stratégia. To, čo VR skutočne pomáha, je špecifický obsah. Tento rok sme však nechceli vývojárov zaťažovať týmto obsahom,“ a prioritu dostal prevod hier na 4K + HDR.

HoloLens

via Wired

Jaromír Miko

Xboxer od roku 2008. Bavia ma hlavne open-worldové hry (odchovalo ma GTA), závodné hry a do môjho zoznamu naj musím pridať Sea of Thieves. Dôležité pre mňa je, aby hra bola kvalitná. Môj gamertag: gallardoSVK

Môže sa Vám ešte páčiť...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *