Xbox One oslavuje 5 rokov
Dnes je to presne 5 rokov, odkedy Microsoft na svojom evente predstavil revolúciu v obývačke – Xbox One. Áno, aj také boli plány s touto konzolou.
Päť rokov dozadu sme tu takto vysedávali a sledovali približne hodinovú konferenciu, na ktorej mal Microsoft predstaviť budúcnosť vo svete konzol. Mala to byť budúcnosť hrania, kde bol stredobodom pozornosti užívateľ. Na rozdiel od Sony, gigant z Redmondu sa rozhodol ísť experimentálnou cestou a miesto klasickej hernej konzoly predstavil skôr multimediálne centrum, na ktorom sa dali hrať hry. Dalo sa ovládať pomocou hlasu a pohybu cez nový Kinect, vďaka funkcii OneGuide sa dal Xbox One prepojiť so set-top boxom a užívatelia sa mohli prepínať hlasom medzi hrami a televíziou.
O snahe „skryť“ hardvér a dať do pozornosti obsah svedčil aj príliš jednoduchý kvádrový dizajn, ktorý sa ale miesto docenenia dočkal skôr posmechu a prirovnaniam k VHS alebo digestoru. Neprospievali mu ani priveľké rozmery, pre ktoré bola konzola kritizovaná aj neskôr, keďže bola výrazne väčšia, než konkurenčná PS4. A po hardvérovej stránke tiež bohužiaľ zaostával – mal menej výkonnú grafickú jednotku, mal DDR3 pamäť s doplnkovou ESRAM, kým konkurencia využívala grafickú GDDR5 pamäť aj ako grafiku. A v neposlednom rade tu boli vyhlásenia, že sa hry na Xbox One nebudú dať požičiavať.
Áno, Microsoft počas eventu a po ňom spravil niekoľko prešľapov, ktoré sa podpísali na nižších predajoch Xbox One, ktoré si vyžiadali obete vo vedení tímu Xbox. Don Mattrick opustil firmu a na jeho miesto bol dosadený Phil Spencer, pod ktorým Microsoft predstavil niekoľko inovácií, ako je napríklad Xbox Game Pass alebo program Play Anywhere, ako aj elegantnejšiu konzolu Xbox One S a najvýkonnejšiu konzolu súčasnosti, Xbox One X. A v neposlednom rade – Microsoft sa odvtedy začal sústrediť viac na hranie ako na rozvoj televíznej funkcionality. A prestal podporovať Xbox One Kinect. A zatiaľ nepretavil silu cloudu do reality.
Hoci sa prvá polhodina venovala hardvéru, systému a (televíznym) službám Xbox One, na evente sme uvideli aj prvé hry. FIFA 14, Madden NFL 25, NBA Live 14, EA Sports UFC, Forza Motorsport 5, Quantum Break a Call of Duty: Ghosts. V pláne tiež bolo, že Microsoft v priebehu prvého roka dostupnosti konzoly vydá 15 exkluzivít, z čoho 8 spadalo pod úplne nové značky. Medzi nimi sme našli napríklad Ryse: Son of Rome, Dead Rising 3, Sunset Overdrive, Killer Instinct, D4: Dark Dreams Don’t Die, Crimson Dragon alebo Project Spark.
Prvá konzola sa dočkala viacerých revízií a bundlov. Spoločnosť začala najprv predávať Xbox One za 500 dolárov, pričom sa jednalo o konzolu v 500GB verzii s Kinectom. Zhruba o pol roka neskôr, keď už do čela tímu Xbox nastúpil Phil Spencer, sa Xbox One začal predávať aj bez Kinectu a za cenu totožnú s PS4 – 400 dolárov. Pamätihodná je tiež 1TB Call of Duty: Advanced Warfare edícia s unikátnym dizajnom. A po nej nasledovali už bundle a edície s Forzou Mtoorsport 6, Fallout 4, Rise of the Tomb Raider, limitovaná biela edícia so Sunset Overdrive, ako aj edícia s exkluzívnym titulom Titanfall od EA.