6 miliárd. Prečo už Rockstar nepotrebuje singleplayerové GTA

Keď sa povie Rockstar Games, predstavíme si jednu z najlepších hier v histórii a jednoznačne najrozsiahlejší multiplayer dnešnej doby. GTA Online je jednoznačným pionierom doby a len tento samotný režim vygeneroval 6 miliárd dolárov – viac, než ktorýkoľvek album, obraz, film alebo hra v histórii.
Pritom to spočiatku vyzeralo, že Rockstar nemal o multiplayer veľký záujem. A vlastne za to mohla aj doba, keďže internet ešte nebol v tej dobe tak rozšírený ako dnes, PS2 mala ethernet port skôr provizórne a väčšine domácností kraľoval 56kbps Dial-up (kšššš-žrrrrrrrrt-vrrrrrrrmzzmrrrrrrrm). Presnejšie, Rockstar mal v čase, kedy vyvíjal GTA3, rozrobený ešte jeden projekt, nazvaný GTA: Online Crime World. K vydaniu titulu, ktorý mal byť ešte 2D, nikdy nedošlo. Existovala ale možnosť, že by Rockstar zahrnul multiplayer cez službu Gamespy do GTA3, čo dokazujú textúry schované v dátach hry.

O multiplayer sa po dlhé roky starali fanúšikovia s modifikáciami ako Multi Theft Auto (2003) alebo SA:MP (2006). Rockstar na popularitu multiplayerových módov zareagoval a po prvotných pokusoch s GTA2, Liberty City Stories a Vice City Stories priniesol s Grand Theft Auto IV prvý online multiplayer v dobe vysokorýchlostného internetu cez Xbox Live, PSN a Games for Windows LIVE . Oproti fanúšikovskej tvorbe bol však tento multiplayer skôr provizórny, bolo vidieť, že pre Rockstar ide o neprebádané vody. Vo veľkom to ale rozbehlo GTA Online, ktoré bolo spustené týždeň po vydaní Grand Theft Auto V: 1. októbra/října 2013.
Rockstar vytvoril fenomén, ktorý dokáže rýchlo reagovať na dobu a dopyt.
Rockstar mal v tej dobe ešte plány o vydaní veľkej singleplayerovej expanzie. Čoskoro sa však ukázalo, že GTA Online má masívny komerčný potenciál, vďaka čomu sa začal Rockstar čoraz viac venovať dopĺňaniu obsahu do GTA Online. Nakoniec zistil, že multiplayer a mikrotransakcie (Shark Cards) generujú toľko peňazí, že sa jednoducho neoplatí vydávať jednorázové príbehové DLC, keď hráči aj tak trávia čas v multiplayeri a zabíjajú sa medzi sebou. Rockstar vytvoril fenomén, ktorý dokáže rýchlo reagovať na dobu a dopyt. A ešte aj necelých 6 rokov po spustení dokáže generovať obrovské peniaze. Výsledkom je 6 miliárd dolárov za 6 rokov.

Čo to znamená do budúcna? Keďže herný trh je stále trh, Rockstar sa bude venovať GTA Online aj naďalej. Ide skrátka o príliš hojnú dojnú kravu na to, aby sa jej Rockstar zbavil. Ba čo viac, aby uspokojil hlad investorov a vydavateľov (Take-Two Interactive), môžeme čakať, že Grand Theft Auto VI je pre Rockstar menej dôležitý projekt, než GTA Online. Tak, ako dnes Epic Games dáva prednosť battle royale pred režimom Save the World vo Fortnite.

V konečnom dôsledku, prevažná väčšina hráčov a príjmov pochádza práve z ekonomického modelu GTA Online – až by sa dalo povedať, že singleplayer je tu len na to, aby si PC hráči vyskúšali mody na grafiku alebo autá. Preto nebude prekvapením, keď Rockstar vstúpi do ďalšej generácie konzol vydaním samostatného GTA Online za nízku sumu (a možno free-2-play). Pritom môže využiť hi-res assety z PC verzie a obohatiť hru o podporu 4K, možno 60fps, ak to výkon a prípadný cross-play s Xbox One a PS4 dovolí. Prečo by to ale Rockstar robil?
Jednoducho preto, že v dobe, kedy budú hráči prestupovať na novú generáciu konzol, si Rockstar zabezpečí stály príjem. Vstup na nové železo môže prípadne okoreniť tým, že sprístupní novú mapu, napríklad remastrované Liberty City. A neskôr – podľa potreby – vydá singleplayerové GTA VI, ktoré uspokojí aj tých hráčov, ktorí bažia po novom príbehu a ktorí si nechcú užívať novú lokalitu len online. Krabicovka by samozrejme obsahovala aj multiplayer, veď prečo nie? Potenciálni budúci hráči sa predsa vždy zídu.

Jeden komentár
[…] ODPORÚČAME: 6 miliárd. Prečo už Rockstar nepotrebuje singleplayerové GTA […]