RECENZIA Forza Horizon 5
Ako sa robí závodné MMO? To je otázka, na ktorú nám už pred tromi rokmi odpovedali Playground Games vydaním svojho štvrtého pokračovania obľúbenej závodnej ságy. Mohlo sa zdať, že séria už dosiahla svoj vrchol, lenže Forza Horizon 5 je tu a je pripravená nám ukázať, že ešte nie je čas na pauzu.
Ak bolo hlavnou úlohou predošlej časti definovať závodné MMO, potom piate pokračovanie na túto otázku tak nejak nadväzuje a snaží sa odpovedať, ako by mohlo vyzerať závodné RPG. Totiž, je vidno že štúdio si tu testuje podklady na pripravovaný reboot značky Fable. Pokračuje totiž za hranicami bežného závodenia. Až by sa dalo povedať, že piaty diel odsúva závody na vedľajšiu koľaj, takmer ako to spravila séria Fast & Furious v prospech akčných scén.
Rozdiel je ale v tom, že kým Fast & Furious je z roka na rok absurdnejšie, Forza Horizon sa snaží vyťažiť z neobvyklých úloh maximum. A robí to tak, aby to malo hlavu a pätu. V rámci rozširovania festivalu tak za sprievodu originálneho soundtracku vychádzate na vrchol aktívnej sopky alebo pátrate po spadnutom lietadle v pralese. Novinkou sú vedľajšie úlohy, ktoré hráč môže aj nemusí splniť, a v prípade príbehov aj možnosť voľby. Teda, nie je to také pokročilé a lá Mass Effect, ale hráč môže mať na výber z dvoch možností, ako príbeh dokončiť. Príbehy sú pritom zaujímavé: fotoexpedícia za starobylými sochami, príbeho o legendárnom „Chrobákovi“ a jeho postavení v hierarchii tradičnej mexickej rodiny, testovanie vozidiel pre univerzitu, či pokračovanie filmovej kariéry z Horizon 4.
A to nie je jediná vec, ktorá pokračuje. Totiž, už základná kariéra priamo nadväzuje na Horizon 4 a do Mexika tak hráči už vstupujú ako Superstár, ktoré sa môžu dostať jedine do Siene slávy. A ako bonus, Vaša postava vie vôbec poprvýkrát v histórii Forzy rozprávať. Mimochodom tušíte správne, že keďže už vstupujeme do piatej hry ako legendy, tak že režim kariéry asi nebude najdlhší. A máte pravdu. Ruku na srdce, Forza Horizon 5 ponúka azda najkratšiu hlavnú kariéru a dáva prednosť end-game obsahu.
Keby som neskúšal všetky vedľajšie úlohy a iné aktivity, potom by som kariéru prešiel možno za 5 hodín. Takto mi odomknutie a vymaxovanie všetkých festivalov trvalo 16 hodín, čo je málo, ale na druhú stranu, stále sú tu ďalšie desiatky hodín gameplayu. Či už je to závodenie, plnenie PR trikov, fotenie vozidiel pre Horizon Promo, či plnenie sezónnych úloh podľa „ročných období“. Keďže je Mexiko tropická zem, je jasné že sa tu nebudú striedať štyri obdobia, a tak tu je na výber medzi obdobím dažďa a obdobím sucha.
Staronovou novinkou je získavanie skóre a rast v celosvetovom Sieň Slávy rebríčku, ktoré môžete získať plnením ľahších aj ťažších úloh. Je tu cítiť inšpirácia z 1000 Club z pôvodnej Forzy Horizon, s rozdielom že tentoraz nemá každé auto svoje jedinečné úlohy, ale niektoré úlohy (pomenej) je viazaných na konkrétne vozidlo, čas a miesto. A tiež je tu kvázi-Pokédex, kde je úlohou vyzbierať všetky autá od všetkých výrobcov, výmenou za odmeny.
Vyvinul sa tiež Forzathon. Už sa nekoná raz za hodinu na konkrétnom mieste, ale funguje prakticky nepretržite s tým, že existuje viacero podujatí, ktorých sa možno zúčastniť. Špecializujú sa pritom na rôzne kategórie úloh, ako sú Drift, Ničenie piňat alebo plnenie rôznych trikov vrátane ničenia kaktusov, nehýbania sa alebo skákania. Už klasicky trvá Forzathon 15 minút. Latka je však stanovená pomerne vysoko a sólo je prakticky nemožné čokoľvek dokončiť. A v online sa mi pre zmenu stalo, že sa hra rozhodla zrušiť mi event pre nedostatok času, aj keď časovač hlásil nejakých 9 minút do konca.
Takže áno, nanešťastie musím spomenúť aj bugy. Od menších, ako sú levitujúce stromy, dopravné značky či lampy, až po také ako je náhle prerušenie Forzathonu či zaseknutie počas načítavania, kde hra vyslovene varuje pred vypínaním z dôvodu načítavania/ukladania. Hoci mi nabehla husia koža, po vynútenom reštarte som mal našťastie v garáži aj nové auto, aj menej peňazí keďže bug sa prejavil pri nákupe. Za najväčší a vzhľadom na pokročilosť serverovej infraštruktúry Xbox Live neospravedlniteľný je pretrvávajúci problém s online pripojením. Vďaka tomu je nemožné plniť niektoré sezónne ciele, ale aj vychutnať si obsah hry naplno.
Svet Horizonu je až na tieto bugy nádherný a s ray-tracingom by možno mohol byť ešte krajší. Áno, hra ho podporuje, ale len v režime Autovista. Ako bonus, v prípade Xbox Series S je RTX aktívne len ak sa rozhodnete hru hrať v Quality režime pri 30fps.
Čo ma privádza ku grafickým režimom. Na starých konzolách hra už tradične ponúka 30fps pri 1080p (One S) alebo 4K (One X), zatiaľ čo na Xbox Series ponúka 30fps Quality Režim (4K Series X / 1440p Series S) alebo 60fps Performance režim (4K Series X / 1080p Series S). Úprimne? Zvolil som si radšej snímkovanie pred grafickou kvalitou. Dodatočne som si skúsil hru prehodiť do režimu lepšej grafiky a rozlíšenia, ale ten polovičný framerate bol cítiť a zvládol som sa na to pozerať ani nie 2 minúty. Myslím, že do budúcna by mohli vývojári kľudne oželieť 30fps režim pred 60fps, a to aj na úkor grafickej kvality. Som s tým maximálne v pohode.
Samotný svet je inak rôznorodý, ponúka nádherný mix pralesa, púští, piesočných pláží aj menších mexických miest. Prekvapením je možno, že na severe za vulkánom sa nachádza hustý ihličnatý les, ktorý pôsobí kalifornským dojmom, akoby úplne nový skrytý región mapy. Samozrejme je tu aj vulkán, vôbec poprvýkrát v histórii série. A s ním aj piesočné búrky, ktoré sa žiaľ vyskytujú len v jednej oblasti. A tiež je tu poriadna porcia letísk, akoby nám chceli Playground Games vykompenzovať ich absenciu v predošlých hrách. (No dobre, runway v Horizon 2 je nezabudnuteľná). Špecialitou je tiež, že mapa je naozaj veľká a náležite tomu sú prispôsobené niektoré PR stunty. Napríklad je tu najväčšia Drift zóna v sérii, kde pri troche snahy a v správnom aute môžete získať až 1,5 milióna bodov.
Čo sa týka hudby, hra opäť ponúka široké spektrum hudby, z ktorej tentoraz väčšina je naozaj neopozeraná, v našich končinách svieža a rôznorodá. Už tradične máme k dispozícii hudobné stanice ako Pulse, XS, Bass Arena alebo Hospital Records. Napokon nechýba ani klasická hudobná stanica Timeless hrajúca operné skladby, z ktorej jednu aj tentoraz nahral Symfonický orchester Slovenského rozhlasu. A potom tu sú aj skladby od umelcov ako Dua Lipa, Run-DMC & Jason Nevins (It’s Like That) a vráti sa Odesza (ktorá mala v H4 hneď dve skladby).
Resumé
Človek by si myslel, že po štyroch ročníkoch by bol čas na menšiu pauzu od závodenia, keďže inovovať donekonečna sa nedá. Alebo dá? Forza Horizon 5 už nie je závodná hra, je to festival automobilov, kde je prvoradé užiť si svet s jeho obrovským množstvom aktivít, vypočuť si pútavé príbehy. Kariéra je tu skutočne až na druhom mieste, keďže status závodnej superstár ste už dosiahli štyrikrát. Takže je čas si ten status udržať a dostať sa do siene slávy spolu s miliónmi ďalších hráčov, ktoré táto hra isto počas svojho života získa. Môže to ale znamenať, že sú tvorcovia pripravení dať si s Horizon v najbližších rokoch pauzu?
Forza Horizon 5
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika