RECENZIA Diablo IV: Lilith, dcéra nenávisti
Na Diablo IV sme naozaj veľmi dlho čakali. Keď vyšiel tretí diel, tak sme boli veľmi nemilo prekvapení z toho, akou cestou sa vydal. Či už online aukcie, v ktorých ste si za reálne peniaze vedeli kúpiť gear, alebo noví hrdinovia, ktorí mali pramálo spoločného s tými pôvodnými.
Blizzard našťastie časom pochopil, aké veľké chyby narobil a tretí diel sa po celú túto dobu snažil opraviť a vylepšiť. Bohužiaľ aj napriek tejto snahe bolo Diablo III už poškvrnené hriechom a nevedomosťou.
Štvrtý diel nás opäť zaviedol na overene chodníčky, kde vidíme, ako klasika ožíva v novom kabáte. Čakajú nás staré dobré charaktery, na ktoré sme boli zvyknutí z minulých dielov a zároveň boli všetky klasické mechanizmy prenesene do súčasnosti.
Totiž, niekedy je menej viac a to platí aj pri Diable. Možno klasické mlátenie protivníkov používa jednoduché mechanizmy, ale hráči, ktorí milujú klasické Diablo, nečakajú ani nič novodobé a ani revolučné. Chcú sa skrátka baviť. Tieto jednoduché herné mechanizmy nám všetkým isto vyčarovali úsmev na tvárach.
A čo príbeh?
Diablo IV sa dohráva 50 rokov po udalostiach Diablo III: Reaper of Souls. Po tom, čo boli milióny ľudí zabití činmi High Heavens a Burning Hells. V mocenskom vákuu sa znovu objaví legendárne meno – Lilith, dcéra Mefista, predchodcu ľudstva. Jej vplyv zasahuje hlboko do sŕdc mužov aj žien, kultivuje v nich to najhoršie a zanecháva svet temným, beznádejným miestom.
Hlavná zápletka je podobná Diablu II v tom, že ide o príbeh typu „po stopách“. Hráčova postava prenasleduje Lilith cez celý svet plný temnoty. Hlavnou témou hry je nenávisť, motív nenávisti pohlcujúcej svet a srdce hráčovej postavy.
Starí hrdinovia sú späť!
Sorcerer v Diablo IV je váš tradičný kúzelník. Táto postava využíva silu prvkov, páli nepriateľov ohňom, zmrazuje ich ľadom alebo ich zabíja bleskom. Tiež používa mechaniku Enchantment, kde môžu byť aktívne zručnosti vybavené pre pasívny prínos. Každý miluje Barbara, ktorý je základom série Diablo. Títo brutálni ničitelia sa bezhlavo púšťajú do boja, skáču dole, aby rozbili protivníkov a kričia na plné pľúca. Barbari používajú mechaniku Weapon Arsenal, kde ich schopnosti vyžadujú určitý typ zbrane (t.j. krájanie, bludovanie, obojručné zbrane a podobne). Môžu voľne meniť svoju výzbroj, aby aktivovali a cyklicky prechádzali rôznymi útokmi.
Rogue je Vaša nominálna trieda založená na obratnosti. Agilná a svižná, rýchlo sa snažiaca vyhnúť útokom alebo úderom, keď to najmenej očakávate. Podobne ako postavy z predchádzajúcich hier, ako sú Amazon a Demon Hunter, Rogues poskytujú kombináciu odborných znalostí na blízko a na diaľku. Mechanika Imbuement im navyše umožňuje naplniť útoky buď jedom, chladom alebo poškodením tieňom. Necromanceri majú tendenciu byť obľúbení medzi dlhoročnými fanúšikmi Diablo. Je to čiastočne kvôli ich tradícii a ich silným stránkam. Hlavným z nich je prostriedok na výchovu nemŕtvych prisluhovačov/golemov, vybuchnutie mŕtvol a použitie sily kostí a jedov. A tentoraz už sú súčasťou základnej hry, nie DLC.
Druid je hybridná trieda. Na jednej strane môžu urobiť trochu kúzla, pretože ich spoločenstvo s prírodou im umožňuje volať prvky. Na druhej strane sa môžu tiež zmeniť na divoké šelmy a roztrhať nepriateľov, ktorí sa dostanú príliš blízko.
Zvládnem to ovládať na xboxovom gamepade?
Ak máte obavy, že by ste nezvládli hrať tento typ hry na xboxovom gamepade, tak Vás môžem ubezpečiť, že ovládanie je veľmi intuitívne a prispôsobene ovládaču. Pomocou ľavej páčky postavu ovládate a pomocou pravej páčky takpovediac mierite kúzla na nepriateľov. Tlačidlá: ABXY a RB, LT a RT slúžia ako sloty na Vaše skilly a na LT máte svoj liečivý lektvar. Pomocou šípok si viete zobraziť mapu a vyčarovať portál do najbližšieho mesta. Skrátka, ovláda sa to naozaj skvelo aj na konzolovom gamepade 😊.
Starý kabát s novými mechanizmami…
Diablo IV, ako sme už spomínali, prináša klasické herné mechanizmy v novom kabáte. Okrem toho sa Blizzard naozaj posnažil a od teraz počas Vášho dobrodružstva pravidelne stretávate ďalších hráčov. Celý svet je prepojený do jednej veľkej mapy. Môžete zabudnúť na štýl kampane z Diabla III.
Okrem toho máte k dispozícii aj mounta, ktorý Vás odvezie kde len potrebujete. Samozrejme nájdete tu aj rôzne random eventy, ktoré viete vybojovať sami alebo v asistencii s dakým náhodným online hráčom. Je naozaj skvelý pocit, keď sa k Vám čisto náhodou pridá ďalší bojovník, ktorý Vám dopomôže prekonať tento challenge.
Okrem toho sa môžete tešiť na random loot a bohužiaľ aj loot, ktorý neviete použiť na svojej postave. Blizzard musí tento mechanizmus prerobiť a aktualizovať ho tak, ako bol 3 diely. To znamená, gear ktorý zbierate, je vždy presne špecifikovaný pre Vašu aktuálnu postavu. Navyše, drop rates sú taktiež veľmi nízke a bolo by ich treba riadne navýšiť, aby hráč mal neustály progres v hre.
Bojovník zo sna…
Vrátila sa aj možnosť si svojvoľne nastavať talentový strom svojho bojovníka a tak z neho vytvoriť ultimátneho gladiátora zameraného na špecifický štýl boja. Celkovo máte na výber veľmi veľa skillov, ktoré viete vylepšovať. Je iba na Vás, aký character vyšľachtíte.
Mikrotransakcie, ktoré Vás nepoškodia…
Diablo IV tentokrát zvolilo systém, ktorý Vám nepomôže v boji, ale zato môžete vyzerať ako model z najlepšej módnej prehliadky. Za špeciálnu menu si viete zakúpiť rôzne vizuály ktoré Vám dajú nový look. Okrem toho si viete zakúpiť aj rôznych mountov a vizuály zbraní. Skrátka nie je to žiaden pay-to-win systém, ako by sa od Activision-Blizzardu dalo čakať. Len treba dúfať, že to tak aj zostane.
Resumé…
Diablo IV nás svojim comebackom naozaj veľmi potešilo. Spája klasiku s modernými mechanikami a skvelým vizuálom. Hru bude treba ešte doladiť, ale to sú veci ktoré sú riešiteľne. Optimalizácia na Xbox Series S/X je fenomenálna a nemusíte sa báť, že by ste si hru dosýta nezahrali. Hra má skvelú optimalizáciu a čerstvý look. Za Xboxer Diablo IV určite môžeme odporučiť!
Diablo IV
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika