RECENZIA Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy
Bendy, Micuš, štartuj, Cicuš!
Trvalo to 22 rokov, ale dnes si už na všetkých konzolách môžeme konečne zahrať hru, na ktorú sme spomínali vždy len v dobrom. Pravdaže reč nie je o ničom inom, ako o líšiakovi, ktorý zbieral jabĺčka, rozbíjal debničky a občas vzal nejaký ten diamant. A vždy to niekto ovládal pomocou telefónu.
Dnes už vieme, že všetko, čo sme o Crashovi Bandicootovi doteraz vedeli, bolo úplne zlé. Crash totiž nie je ani líšiak, ani nezbieral jabĺčka a dnes už tušíme, že v tom čase nebolo technicky možné používať telefón ako ovládač ku konzole. Crash Bandicoot je totiž vačkovec a ovocie, ktoré zbiera, je takzvané wumpa ovocie, ktoré síce vyzeralo ako niečo medzi jablkom a marhuľou, ale nebolo ani jedno z toho. No a najlepšia vec? Teraz si hru vychutnáme pomocou Xboxového ovládača, Joy-Conov alebo klávesnice v závislosti od platformy.
Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy prináša grafický remaster troch klasických dielov: Crash Bandicoot, Cortex Strikes Back a Warped. A ako bonus ešte prináša dva bonusové levely. Stormy Ascent bol z hry pôvodne odstránený Naughty Dogom preto, lebo im prišiel príliš náročný oproti zvyšku hry. Osobne si však myslím, že nie je až taký ťažký. Vlastne nie je ani tak nový. Je to len obtiažnejšia verzia levelu Slippery Climb. Art štýl, hrozby aj mechanizmy sú rovnaké, len je dôležité si tu veci správne načasovať. Takže ak to splníte, Stormy Ascent nie je ani zďaleka taký ťažký, ako ste si mohli najprv myslieť. Druhým bonusom je level Future Tense, ktorý sa nachádza v treťom Bandicootovi. Tento level je inšpirovaný futuristickými levelmi, a keď máte radi ničenie debničiek, z tohto levelu budete viac než nadšení.
Spracovanie týchto levelov je na rovnako špičkovej úrovni, na akej sa VV podarilo prerobiť pôvodné hry. Áno, prerobiť, pretože tu nešlo len o vylepšenie grafiky. Vývojári už skôr odhalili, že museli celú trilógiu prerobiť od samotných základov, t.j. od samotného enginu. Ten pôvodný bol totiž vyvinutý len pre prvý PlayStation a jeho zdatnosti boli ďaleko obmedzenejšie, než na čo sme zvyknutí na dnešných konzolách. Po vytvorení úplne nového enginu tak prišlo na ostatné veci. Tu je vidieť, že si tvorcovia dali naozaj záležať na tom, aby veľmi precízne okopírovali pôvodnú hru. Všetko totiž pôsobí tak, ako pôsobilo v 1997-om, kedy sme Crasha hrali na CRT televízoroch. Ovládanie, rýchlosť, reakcie joysticka, to všetko je presne také, ako očakávate, že bude.
Dokonca môžem povedať, že som pri Crashovi, ktorého som spočiatku hral bez Day One patchu, nenatrafil na jediný bug! To je pri dnešných hrách nielen, že ojedinelá vec – dnes už prakticky na hru bez bugov nenatrafíte. Dobre, možno teraz zniem, že hru iba chválim, ale Vicarious Visions si dali na tomto titule fakt záležať. Vlastne mi napadá len jedna vec – pred patchom som mal pri hraní v 4K občasné problémy s framedropmi, ale to najmä v prípadoch, kedy som používal DVR funkcionalitu na vytvorenie screenshotov.
Grafická stránka hry je na tom veľmi dobre, Crash je huňatý a dokonca si teraz môžeme vychutnať takmer celú trilógiu aj za jeho sestru Coco, ktorá sa pôvodne objavila ako občasná hrateľná postava len v tretej hre. Dnes však už za ňu nemusíte hrať len levely s tigríčkom na čínskom múre alebo závodiť na vodnom skútri, ale môžete napríklad utekať pred dinosaurami, pohybovať sa žumpou alebo sa uhýbať kĺzajúcim tučniakom. Levely boli spracované veľmi precízne a pri ich hraní sa, aj napriek radikálne vylepšenej grafike, vracajú spomienky. Navyše viete, čo máte robiť: všetko sa nachádza presne tam, kde má. Neznamená to ale, že by ste hru teraz prešli za jedno poobedie. To ani náhodou.
Crash si totiž aj v roku 2018 zachoval povestnú vyzývavú obtiažnosť. Výsledkom je, že tých 30 levelov, ktoré ponúka už prvá hra, prejdete tak za víkend. Niektoré vás vďaka obtiažnosti donútia hru vypnúť a ísť robiť niečo iné. Aspoň že platí, že po tom, ako sa na obrazovke objaví Uka Uka, temné dvojča umbakarny Aku Aku, s nápisom Game Over, neprídete o všetok postup. Stále platí, že po kliknutí na Continue sa vrátite do obrazovky s výberom levelov so štyrmi životmi, ktoré môžete opäť minúť. A cyklus sa opakuje. Občas ho teda predĺžia životy získané v leveloch, ale pointu chápete.
Resumé
Keby som to mal zhrnúť, Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy je naozaj jedna z tých hier, ktoré stoja za pozornosť. Hráča potešia dlhočíznym gameplayom, ktorý potrvá niekoľko dní nepretržitého hrania, počas ktorých vám možno niekedy prasknú nervy zo zúfalstva. Z nejakého dôvodu to ale váš pohľad na hru nezmení. Viete, že je to ťažké, ale proste chcete ten level prejsť, lebo… nostalgia? alebo odvaha? Neviem. Crash má skrátka stále niečo do seba, aj keď na ňom pracovalo úplne iné štúdio a graficky bola radikálne vylepšená.
Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika
3 komentáre
[…] ODPORÚČAME: RECENZIA Crash Bandicoot: N.Sane Trilogy […]
[…] nie sú známe, vieme však, že Crash Bandicoot sa vráti ku gameplayu, ktorý bol pre pôvodné tri hry typický: chytľavé levely v rôznych prostrediach a s občas naozaj náročnými výzvami. Pri […]
[…] nie sú známe, vieme však, že Crash Bandicoot sa vráti ku gameplayu, ktorý bol pre pôvodné tri hry typický: chytľavé levely v rôznych prostrediach a s občas naozaj náročnými výzvami. Pri […]