Prečo zaberá Xbox One OS tak veľa miesta?
Ako jednu z prvých vecí, ktorú som si ako majiteľ Xbox One všimol, je, že 500GB verzia konzoly ponúka hneď po rozbalení iba 363GB miesta, čiže zhruba o 102GB menej, než by mal ponúkať prázdny NTFS disk (Koľko hier si môžete nainštalovať na 500GB Xbox One, rozoberáme v tomto článku). Je mi jasné, že operačný systém nie je jednoduchá záležitosť a tiež zaberie nejaké to miesto, ale prečo zaberá toľko čo 2-4 hry? Pozrel som sa na to bližšie a zistil som, prečo to tak je.
Všetko totiž spočíva v tom, ako funguje systém pre Xbox One. Nepoužívate jeden, ani dva, ale rovno tri navzájom prepojené operačné systémy, ktoré sú súčasne zapnuté.
Základom tohto celku je jadro systému Windows 8 (čoskoro Win 10), na ktorom beží ťažko upravená podoba rozhrania Hyper-V, ktoré zabezpečuje virtualizáciu softvéru. A práve ten sa používa na virtualizovanie ďalšieho systému, vďaka ktorému môžete na svojom Xboxe hrať hry. Práve tento druhotný systém je dôvod, prečo si nemôžete hry z Xboxu zahrať na počítači aj keď máte na oboch rovnaký systém, aspoň podľa papiera. Tento systém bol kvôli lepšej správe hardvéru navrhnutý tak, že na ňom môže bežať vždy len jedna hra. Čoskoro bude zároveň obsahovať rozhrania, ktoré zabezpečia kompatibilitu hier zo starého Xboxu 360. Ako funguje spätná kompatibilita, na to sa pozrieme v obsiahlejšom, samostatnom článku.
No a napokon je tu tretí systém. Opäť je to virtualizovaný Windows 8 (alebo 10). Tento nesie označenie aj “Shared VM” a je to už druhý Windows, ktorý nájdete na svojom Xboxe. Tento obsahuje viac rozhraní, ktoré sú potrebné pre beh aplikácií. Už teraz vám zabezpečuje beh aplikácií ako je napríklad YouTube, Forza Hub, EA Access alebo Twitch. V budúcnosti však bude význam tejto partície ešte väčší a to kvôli konceptu OneCore, ktorý chce Microsoft dostať aj na Xbox One. Znamená to jednotné jadro, vďaka čomu bude možné používať aplikácie z Windows Store aj na vašej konzoli bez toho, aby ste ich museli kupovať dvakrát alebo hľadať v dvoch obchodoch. Do budúcnosti to teda môže znamenať napríklad Facebook alebo Logo kvízy aj na veľkej obrazovke. A dokonca by táto partícia mohla byť použitá aj na hranie mobilných hier na veľkej obrazovke. Teda že by ste si na svojom Xboxe mohli zahrať napríklad Asphalt 8 alebo GTA San Andreas (Windows 8).
Plus je treba si pripočítať prítomnosť rôznych vývojárskych nástrojov, ktoré sú v systéme ukryté. Celkovo to však teraz znamená, že aj keď to tak nevyzerá, v skutočnosti vám na Xboxe bežia tri systémy naraz, ktoré zaberajú pomerne veľa miesta. Ak by mali všetky tri takú veľkosť, akú spomína Microsoft pri inštalačných požiadavkoch Windows pre PC, mohlo by to znamenať, že každý z nich zaberá zhruba 20GB. To už máme dokopy 60GB miesta zabraného len systémami. Teraz si už len treba pripočítať veľkosť predinštalovaných aplikácií a ukrytých vývojárskych nástrojov (to je ale len pár stoviek MB) a ostáva nám asi 40GB miesta, ktoré slúži na nedefinované účely. Avšak tipujeme, že ide buď o zálohovací priestor, stránkovací súbor alebo cache pre aktualizácie. V treťom prípade by som sa ani nečudoval, keď by bol taký veľký. Nová aktualizácia totiž vyzerá na naozaj veľkú záležitosť.