RECENZIA Hellblade: Senua’s Sacrifice
Vikingská atmosféra, nevšedná hlavná postava a všade samé hlasy.
Že tichá voda brehy myje, dokazuje aj úspech viacerých indie hier v minulom roku. Na Xboxe to bol napríklad fenomenálny Cuphead, kým na PS4 to bola zaujímavá lineárna akcia Hellblade: Senua’s Sacrifice. Áno, na to, že ide v podstate o indie projekt, Ninja Theory vytvorili hru, ktorú možno hravo zaradiť medzi AAA tituly.
Hellblade hovorí príbeh o vikingskom dievčati menom Senua, ktoré je ochotné vstúpiť do Helheimu, ríše mŕtvych, aby zachránila svojho milovaného Dilliona. Samotná Senua však trpí mentálnou chorobou, ktorá spôsobuje, že ju všade sprevádzajú hlasy a intenzitu poruchy posilňuje aj večne neprítomný výraz a absolútna nechuť pozerať sa do kamery. Áno, keď okolo Senuy točíte kamerou, vždy otočí hlavu tak, aby ste jej nevideli do tváre. V pár scénach jej výraz ale uvidíte a úprimne – zapíše sa vám do pamäti.
Možno je prekvapením, že sme recenziu začali popisom hlavnej postavy. Je to však tým, že vývojári venovali postave Senuy veľmi veľa času. Snaha o napodobenie človeka, ktorý má psychickú poruhu, totiž ukrýva hotový príbeh. Vývojári už pri zapnutí odhalia, že na tejto hre sa podieľali psychológovia a ľudia, ktorí mali alebo majú skúsenosť s podobnými vadami. Výsledkom je, že Senua je jedna z mála ikonických postáv tejto konzolovej generácie.
Hráča do príbehu vtiahne zaujímavé intro, po ktorom to začína vyzerať ako tradičný lineárny level design. Za sprievodu občasných nadprirodzených javov a logických hádaniek sa máme dostať k bráne do Helheimu. A práve tu prichádza zvrat! Senua je donútená bojovať proti zlu a posadne ju skaza. Začína jej hniť ruka a hniloba sa rozrastie vždy, keď Senua zlyhá a razí si cestu k jej hlave. Keď dosiahne hlavu, jej príbeh sa končí. Znamená to permadeath? Možno. A možno to má úplne iný význam.
Každopádne sa hráč poriadne zapotí pri súbojoch, ktoré sú náročnejšie, než sa na prvý pohľad zdá a vyústia v niekoľkých smrtiach. Nehovoriac o tom, že nepriatelia častokrát využijú presilovku na to, aby hráča zrazili ku kolenám. No aj keď vás na ne zrazia, ešte to neznačí koniec. Ešte vždy sa môžete pokúsiť nabrať druhý dych, čo vám môže niekedy naozaj ušetriť život. Súboje na život a na smrť sa odohrávajú v prirodzených arénách a mnohé trvajú tak dlho, že dĺžkou vyvažujú čas strávený plnením logických úloh.
Tých je v hre neúrekom a potrápia vašu myseľ. Severské brány sú totiž zamknuté na rôzne starobylé znaky a je vašou úlohou, aby ste našli vo svete niečo, čo vám ich pripomína. Akonáhle to nájdete, brána sa odomkne a vy môžete nasledovať. Nie vždy to môže byť len logická úloha. Niekedy v snahe o otvorenie brány doslova rozpútate peklo. A niekedy vás dokáže hra tak zmagoriť, že aj sami začnete mať halucinácie. Čo je pri hre, kde hráte za postavu so psychickou poruchou, naozaj pozoruhodné.
Dôležitú súčasť hry tvorí zvuk. Keď tak nad tým premýšľam, hra nemá zrovna bohatý soundtrack. Čo však robí geniálne, je binaurálne audio, vďaka čomu je hru omnoho lepšie hrať so slúchadlami, než na domácom kine. Senua totiž v rámci svojej diagnózy počuje hlasy. Tie boli nahrané pomocou rovnakej metódy, aká sa využíva pri ASMR videách, teda že hlasy a šepot vám smerujú rovno do hlavy cez rôzny uhly. Hoci väčšinu hier počúvam s domácim kinom, tu som dal prednosť mojim Beats EP by Dre, ktoré som napojil do Xbox Elite Controlleru cez 3,5mm jack. Ten zážitok bol fantastický. Narazil som však aj na jeden neduh. Po reštarte trvá asi 1-2 sekundy, než sa začne streamovať zvuk. Ak v nejakom súboji často zomierate, vie to byť otravné.
Hra tiež ponúka grafické vylepšenia pre Xbox One X. Na výber je tu z celkovo troch režimov. Režim High Resolution zabezpečí, že hra beží v 4K 30fps s decentnými grafickými detailami. Režim Enhanced Visuals to obohatí o dodatočné grafické detaily, ako je častokrát odlišné a hustejšie rastlinstvo a väčší draw distance. Dôležité je dodať, že oba režimy dosahujú 4K – v oboch prípadoch Hellblade beží pri dynamickom rozlíšení. Práve preto mi Hi-Res mód prišiel celkom zbytočný. V súbojoch sa mi ale najviac osvedčil High Framerate režim, kde hra beží v 1080p 60fps. Grafickými detailami je na rovnakej úrovni ako Hi-Res mód a dokonca má odomknuté rozlíšenie, takže občas môže hra bežať v rozlíšení vyššom, než je 1080p.
Mimochodom, Hellblade je jedna z mála hier, kde mi zadné páčky na Xbox Elite Controlleri skôr prekážali a tak som hral bez nich.
Resumé
Keď Ninja Theory sľúbilo, že príde s nezávislou AAA hrou, neboli to len plané výstrelky. Skutok sa totiž stal a Hellblade: Senua’s Sacrifice je hrou, ktorú si aj napriek zdanlivej jednorázovosti zapamätáte. Veľký podiel na tom má unikátne použitie binaurálneho zvuku, ikonická hlavná postava a akési tajomno, ktoré hráča doprevádza počas celej hry. Nezaobíde sa to síce bez občasných bugov, hlavne po zvukovej stránke, ale inak ide o jednu z tých hier, pri ktorých som rád, že som mal možnosť si ich zahrať.
Hellblade: Senua's Sacrifice
Celkový verdikt
-
Hrateľnosť
-
Trvanlivosť
-
Grafika
-
Zvuk
-
Bez mikrotransakcií?
Mala chyba. Ona neni Vikingska bojovnicka ale je to Keltka. V tom dokumente to spominaju hned na zaciatku 🙂 bojove pomalovanie okolo oci a znaky na rukach su tiez keltske.
Ups, to som si nevšimol 🙂