Komentár: Microsoft môže mať vlastný handheld, Nintendo Switch

Nintendo Switch Handheld Only
Špekulácie o možnom vývoji prenosného Xboxu siahajú prakticky do minulého desaťročia, kedy sa hovorilo o možnom vývoji Xboya ako konkurenta pre PSP. Ako tak roky plynuli, Microsoft vstúpil na pole prenosného hrania zatiaľ len na mobiloch a v minulom roku vydal Minecraft pre Nintendo Switch.

V súvislosti s vysokou popularitou Switchu sa objavila aj práve možnosť toho, že by Microsoft mohol znovu pracovať na nejakom tom handhelde. Je to však vec, ktorá v nasledujúcich rokoch určite nehrozí. Má to niekoľko dôvodov. A jedným z nich je aj Nintendo Switch.

V prvom rade netreba zabúdať na to, že sa Microsoft až doteraz intenzívne venoval vývoju nového hardvéru. Výsledky tejto práce nám boli predostrené už v minulých rokoch. Dočkali sme sa menšieho a lacnejšieho Xbox One S, a ešte menšieho a oveľa výkonnejšieho One X. V príprave bol aj streamovací box, na ktorý sa mal dať streamovať obraz z hlavnej konzoly alebo počítača s Windows 10. Zariadenie však bolo na poslednú chvíľu – aj kvôli obavám o predstavení PS4 Pro na E3 – zrušený a miesto toho bol uvedený Project Scorpio. A v nasledujúcich rokoch máme očakávať, že Microsoft bude liať peniaze predovšetkým do nových hier.

Aj keď nemožno vylúčiť, že by Microsoft oznámil streamovaciu krabičku na tejto E3 ako „drobnosť“, stále nemáme dôvod veriť, že by na nás zrazu vytiahol handheld. Handheld, ktorý by mal zvládať rozbehať aspoň v takej kvalite, ako ponúka Xbox One S, by musel mať viac výkonu, než má Switch a najmä by nesmel bežať na pomerne maškrtnej, desktopovej architektúre. Prenosné hranie totiž potrebuje so sebou ponúkať aj určitú istotu v podobe dlhej výdrže batérie, a úprimne GTA V by sme si pri zachovaní Jaguara užili asi pol hodinu. Ako vhodné riešenie sa teda naskytá prechod na ďalšiu platformu – ARM.

ARM čipy už dnes nie sú zaostalé. Ponúkajú pomerne slušný výkon a pritom majú prijateľnú spotrebu. Práve preto sa nachádzajú vo väčšine tabletov a smartfónov. V tomto ohľade Switch ponúka Nvidia Tegra procesor s výkonom len o niečo nižším, než má klasický Xbox One. A aj keď sú si na papieri podobné, ešte stále je tu kameň úrazu. Emulácia. Microsoft si tým, že využil u svojej konzoly x86 architektúru, ušetril kopu práce a ušetril ju aj vývojárom. Vývojári tak môžu ľahko vyvíjať hry ako pre PC, tak pre Xbox, a to prakticky naraz. Samozrejme, sú tu nejaké platformové rozdiely, čo je dôvodom, prečo indie hry zvyknú debutovať na PC a s odstupom času na konzole.

Microsoft by však tým, že by prešiel na ARM architektúru, sám sebe uškodil. Musel by zapracovať na ďalšej emulácii architektúry a to stojí tiež nemalé prostriedky, nehovoriac o potrebe intenzívneho testovania, aby sa zaručilo, že hry pobežia stabilne po celý čas. Alebo aspoň po väčšinu času. Existuje tu však jedno riešenie, ktoré je 1) lacnejšie 2) potenciálne ziskovejšie a 3) jednoduchšie.

Ak nás čítate dlhodobo, potom vám isto neunikla správa, že Microsoft vytvoril úplne novú divíziu Xbox Gaming Cloud, v ktorej spájajú svoje sily experti z divízii Xbox a Azure. Podobne ako ďalšie spoločnosti, aj Microsoft vidí budúcnosť práve v hraní cez cloud, vďaka čomu by sa hry streamovali do zariadení a xboxeri by tak mohli hrať svoje hry bez nutnosti sťahovania z akéhokoľvek zariadenia. Chcete si zahrať State of Decay 2 alebo ste dostali chuť bojovať s Megalodonom v Sea of Thieves? Zapnete si hru na svojom iPhone, pripojenom k internetu. Alebo ak sa vám nechce vstávať z postele, vezmete do ruky Nintendo Switch a začnete hrať tam. So svojimi kamarátmi, ktorí hrajú na Xbox One.

Áno, koncept Xbox Play Anywhere by v kombinácii so službou Game Pass mohol zamieriť aj na ďalšie platformy. Voči tomu je aj sám Microsoft otvorený. Už skôr povedal, že budúcnosť komunitnej platformy Xbox môže byť hardvérovo-agnostická a teda by nezáležalo na tom, či má hráč Xbox One, počítač, Switch alebo mobil. Hráči by mohli jednoducho pristupovať do sveta Xboxu odkiaľkoľvek a naozaj kedykoľvek. Pokiaľ by hráči na týchto platformách platili a koncept by sa ujal, bolo by to pre Microsoft podstatne ziskovejšie, než keby mal vyvíjať ďalší hardvér. Takto môžu byť peniaze využité na ďalší rozmach ekosystému Xbox, ako aj na vývoj vysokonákladných AAA hier, na ktorých nedostatok sa fanúšikovia tak dlho sťažujú…

Spolupráca a najmä ochota spolupracovať u Microsoftu a Nintenda je pritom evidentná. Práve tieto dve firmy sa minulý rok dohodli na crossplay multiplayeri v Minecrafte. K iniciatíve sa neskôr pridali aj ďalší vývojári, napríklad Psyonix, tvorcovia Rocket League. A vyzerá to, že v budúcnosti by mohla byť spolupráca ešte hlbšia, keďže sa objavila správa, že na Super Smash Bros. bude dvojica MS-Nintendo spolupracovať. Dôvodom je síce zrejme fakt, že na značke kedysi pracovalo Rare, ale môže to byť ďalší indikátor toho, že sa tieto firmy budú (vzájomne?) dopĺňať.

Jaromír Miko

Xboxer od roku 2008. Bavia ma hlavne open-worldové hry (odchovalo ma GTA), závodné hry a do môjho zoznamu naj musím pridať Sea of Thieves. Dôležité pre mňa je, aby hra bola kvalitná. Môj gamertag: gallardoSVK

Môže sa Vám ešte páčiť...

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *